Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 04.08.2010, 16:25
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Perusasetus

Mun mielestä on harmi kun vanha perinteinen hirsirakentaminen on ajettu määräysten takia alas. Toki kaikille samat säännöt mutta hyvin toteutettu hirsitalo on kyllä mahtava.

Niin ja lamellipulikoista liimaamalla tehty "hirsitalo" ei mun mielestä ole hirsitalo. Eikä hirsitaloon kuulu lisäeristykset.

Niitähän on tehty vasta about 10 vuotta. Miten ne rakenteet loppupelissään pelaa kun ei ole enää yhtä puuta vaan tiheää-harvaa-tiheää ja liima välissä vrt massiivihirsi.

PS: hirsirakennuksilla on erityis kohtelu vielä siirtymäajan päällä. Niillä seinän U-arvo vaatimus on 0.40 ja muilla 0.17. Siksi hirsifirmat puhuu määräysten mukaisista rakenteista ja "unohtavat" kertoa U-arvon.

Vanha 16.08.2010, 15:22
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Perusasetus

juurikin näin

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...94882_uu.shtml
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 17:00
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Minä en ottaisi ainakaan "tehtaan" kokoamana mitään pre cut tupaa, entiseen naapuriin tuli sellainen ja kyllä oli karmeeta katsottavaa kun seiniin lyötiin märkää villaa ja puutavarat oli märkää kun kasasivat tupaa. Ex-naapuri haastoi "tehtaan" oikeuteen kun ruoteet, yläpohjan harvalaudat ja runko vetivät homeeseen, en tiedä joko juttu on käsitelty kun itse vaihdoin paikkakuntaa. Tehdas on lainaus merkeissä siksi, että eihän tuollaisessa toiminnassa ole mitään tehdasmaista, puutavarat tulee lähimmästä puukeskuksesta ja turkmenistanilaiset timpurit hakkaa niistä paikalla tuvan kasaan oli keli sitten pakkanen, vesisade tai helle.

Jos haluaa vähän paremman rungon niin katsokaapa Jetta-Talo, paketti saattaa olla hivenen kalliimpi kuin kilpailijoilla mutta kyllä tulee tavaraakin. Käyttävät perinteistä ristirunkoa ja puutavara tulee omalta sahalta. Oma tupa on vielä kesken mutta tuohon Jettaan päädyttiin ristirungon takia, eikä se hintakaan ollut kuin tonnin verran kalliimpi kuin ainoalla varteenotettavalla kilpailijalla kun vertaili tarjouksia. Pari tehdasta tipahti pelistä pois kun eivät pystyneet (tai halunneet) tarjota omien piirustusten mukaista tupaa. Jetalla muuttivat muutaman ikkunan kokoa ja tuvan mittoja hieman hienosäädettiin niiden elementtisysteemiin sopivaksi, mutta muuten on sellanen kun itte haluttiin. Paketille tuli hintaa noin 110 t€, tupa on 1½-kerroksinen ja huoneistoala 145 neliöö. Toimitussisältö melkeen Jetan easy paitsi, että meille tulee perustukset, otsalaudat ja räystään aluset tehtaan asennuksena ja kodinkoneet jätettiin pois ja takkakin on eri kuin niiden vakio ja piippu on 3-reikänen. Käytiin oikeen tehtaalla katsomassa kun tekivät meidän tuvan elementtejä. Asiointi tehtaalle on onnistunu hyvin, pystyttäjät oli kerrassan mainiot, aikataulut on pitäny ja tavara on ollut sellaista kun on luvattu (ja sitä on riittävästi). Suosittelen.
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 17:58
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Käytiin oikeen tehtaalla katsomassa kun tekivät meidän tuvan elementtejä.

epäilen tuota, senverran mitä olen noitten talotehtaitten kanssa ollut tekemisissä niin asiakas aina luulee että just nyt on se minun talo tekeillä.. saatan olla vääässäkin. mun kaveri teki jetta talon ja asuu siinä vieläkin (reilu vuosi..)

Nyt on kovasti otsikoissa noi finndomon valmistalot, niiden rossipohjat jun tahtoopi homehtua kun kuivain ei saa pidettyä sitä kuivana, mielestäni paljon melua tyhjästä muutama reikä vain sokkeliin ja antaa luonnon hoitaa tuuletuksen niinkuin ennenvanhaan.

Loppujen lopuksi talopaketiten erot pieniä, joillekin ihmiselle ei vain mene jakeluun se että ovat ns. massatuotantoa eli esim ulkoverhouslaudan vahventaminen 21mm - 23mm maksaa, taloa kohti muutaman satasen. Kun kilpailija käyttää ohkasempaa tavaraa ja asiakas sanoo että 21mm riittää minulle ja luulee että se kilpailijaon halvempi jos se on esim 200 kalliimpi kun todellisuudessa se on 200 halvempi. ja 400e per talo ja 500kpl / v tekee talotehtaalle 200 000€ koskaan pieni ihminen ei sitä ymmärtänyt...

Olen ollut 15v alalla, tekemässä ja myymässä ja olen sitä mieltä ettei talopaketteja voi verrata suoraan keskenään, lähinnä mielikuvamarkkinointia -lämmin hetki asuu meillä, -ajatuksista koti ymym Y Ö:n olli lauloi aikoinaan: ONNELLINEN PERHE ASUU TIILITALOSSA
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 18:29
Tarzan:n Avatar
Tarzan Tarzan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++

Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Luoma
Perusasetus

Kaksi taloa olen itselleni rakentanut 2003 ja 2007 ja kolmatta suunnitellaan parhaillaan.
Mahdollisesti aloitus ensi syksynä.
Talopakettien puolelle sen verran kallistuin, että ainakin elementit tehdään kuivassa hallissa ja vain pystytys vaiheessa on "sään armoilla". Kuitenkin elementit on hyvin suojattu ja suojausket poistetaan vasta aluskatteen asennuksen jälkeen.
Aivan noviisi en ole talon rakentamisessa muutenkaan, vasara, kires ym ym. pysyy kädessä ja olen ollut parissakin talopaketti yrityksessä töissä.

Suurin osa talopaketti firmoistahan on larsleevin poikien omistuksessa ja siinämielessä asiakkaan kannalta joskus hankalaa=lue, rahat pois periaatteella.

Se on totta, että pitkästäpätkästä tehty talo tulee halvemmaksi.

Täällä etelässä ainakin rakentamisessa katsotaan pitkälti aikataulua eli mahdollisimman nopeasti.
Tämäkin kyseinen talo missä asun valmistui aloituksesta 5kk, eikä ole avaimetkäteen periaatteella. (230m2)

Taloni ovat toimittaneen Tupatalo Mäntsälästä ja Lapplitalo jostain ooolun läheltä ja seuraava ehkä Plania (Iin Fasadi).

Kiteytys:
Jos on aikaa rakenna pitkästä.
Jos on rahaa tee kivitalo.
Jos haluat asua kesämökissä tee hirsitalo.
Jos haluat talon tekemättä mitään ylimääräistä tilaa avaimetkäteen.
Jos yrität säästää rahaa ja tehdä itsekkin tilaa elementit.
Jos haluat asua työmaaparakissa tilaa älväri.

HUOM. Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei tarkoituksellisia haukkuja toisten taloja vastaa.
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 20:15
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Perusasetus

Linkin takana vähän lisätietoja tuosta em. Finndomon homeongelmasta:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/koti...dettiin/187540
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 20:54
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Talon rakentamisessa tarvittavat asiat (jos siis haluaa rakennuttaa tai rakentaa itse ja jättää maksamatta kaikille turhille välikäsille)
1. Hyvä pääsuunnittelija ja vastaava mestari, jos löytyy heppu, joka hoitaa molemmat hommat, niin ota se.
2. Pari hyvää kirvesmiestä, joilta onnistuu myös muuraus ja laatoitustyöt.
3. Asiallinen Kv-valvoja, joka neuvoo lvi-runkojen laiton(jonka teet itse) ja asentaa kojeet. niin ja jonka tilille saat tukusta hakea kaikkea kivaa.
4. Sähkäri, joka piirtää sähköt ja mitä johtoja vedät mihinkin ja käy lopuksi kytkemässä ne, niin ja jonka tilille saat tukusta hakea kaikkea kivaa.
5. Suunnittele kunnon aikataulutus ja budjetti.
6. Tee selkeä tuntiveloitukseen perustuva sopimus, mestarin ammattitaitoa hyödyntäen. reiskojen kanssa.( Jos kirveshommat ei etene, niin mitä sanktioita ja vastaavasti, jos edellä aikaa niin mitä palkkioita (sopivilla porkkanoilla etenee laadukkaasti ja aikataulussa)
7. Perjantai pullot reiskoille jemmaan, ettei unohdu.
8. Niin ja lopuksi helv...nen kilpailutus pääsuunnittelijan, tai itse tehtyjen (onnistuu hyvistä rakennepiirustustuksista) massoituksen pohjalta.
9. Tee kaikki aputyöt itse ja pidä työ maa siistinä, jotta siellä ei tarvitse kompuroida.

Tällä reseptillä rakennettu Ouluun 940€/m2 150m2:nen monimuotoinen ja moderni yksikerroksinen matalaenergia puutalo, eli meillä ainakin toimi. Tosin oli tuuriakin yo. toimijoiden löytymisessä.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 04:56 (GMT +2).