![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Läjästä?Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n! Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?) Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa. nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ilman muuta kannattaa vaihtaa kääntövarret isommilla kartioilla oleviin jos mahdollista, M23x1,5 kierteellä olevia raidetangonpäitä löytyy hyvin. ja jos etupäätä lähtee muuttamaan niin samalla kannattaa ehdottomasti tehdä/teettää kunnollinen raide- ja vetotanko vaikka ei laittaisikaan hysteerivarsia. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Kehotin tarkastamaan!
Siis luinko oikein tuon kommenttisi: kun läjän tukivarsissa riittää kantavuus (akselipaino) bj:n, niin ne kaikkein huonoimmat läjän jarrut käy myös?
Spekulaatiota: Noin siis niinkun periaatteessa; jos tuossa vanhassa läjässä, suurin sallittu etuakselipaino on pienempi kuin tuossa BJ:ssä, ja siinä on samat tukivarret kuin uudemmassa, niin nuo vanhat jarrut kelpaa myös isommille massoille? --> En tiedä mitä massoja noille jarruille on, mutta käsittääkseni homma menee kuin kettinki, suurimmat massat heikoimman lenkin mukaan. Tuon jokin pala hyväksytty- mukaan minulla on pihassa kaksi yli 4000 kg kokonaispainoista land cruiseria! Ja jos pilkulle annetaan kyytiä oikein kunnolla, niin nuo raidetangot muodostaa ongelman. Okei, ei n****a sitä pilkkua, leppäkerttu tulee kateelliseksi ![]() p.s tuolle LN-65 vois löytyä kunnon etuakselipainot, jolla k.o ongelman vois selättää. (hämärä ja hatara muistikuva 1410kg, ja täysin ulkomuistista) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
mistä tulee ero jarruvoimissa jäähdyttämättömän vs. jäähdytetyn välillä kun osat ovat identtiset mitoiltaan? se tyhjä välikö siellä jäähdytetyssä levyssä lisää jarruvoimaa? kyllä tietysti jäähdytetty toimii viileämpänä jos jarrutellaan laikat punaisena rata-ajossa....
ja mikä ongelma tulee ohjausvarsissa? hitsata niitä ei saa eikä ole tarviskaan kun oikein tekee ja oikeista materiaaleista, muutaman ohjauksen tangon olen päässyt vuosien saatossa tekemään ja ihan vilpittömästi rohkenen väittää että kaikki ovat varmasti lujempia kuin alkuperäiset. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joo ei ainakaan katsastusinsinöörin mukaan ollu mitään estettä laittaa noita levyjä LJ:n palikoista. Toki olihan mulla nippu papereita ja dokumentteja mukana katsastuksessa. Nimenomaa noita akselimassoja taisi vertailla?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Helposti, ainaki vanhemmasta. Pyäreevalosessa 1300 kg, neliölampuilla 1150 kg mut siinäpä on samat laikat/satulat? ku esim. HJ:ssa/BJ42:ssa joten vertailujarruja riittää.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Ohut levy mankeli | 0ltzi | O/M/V Muut | 8 | 09.08.2010 22:54 |
Ostetaan Turkkipelti/levy | Finnmerchant | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.06.2009 18:43 |
bj:n levy/rumpujarru? | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 12.02.2008 14:35 | |
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 12.12.2005 15:21 |
M: Tojo BJ asetelma + levy | dbltrbl | O/M/V Muut | 0 | 08.06.2003 12:17 |