Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.08.2010, 21:39
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Läjästä?


Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2010, 21:56
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Jos läjästä löytyy olka-akseleihin ja bj/hj napaan sopivat "kääntöpallot" ja hj:n pyörän napa ja jarrusatula sopii siihen, niin silloin raidetankojen kanssa helpompaa. (mahdollisesti k.o osa LN-65 hilux 4wd:ssä, jollion
k.o palikalle löytyy paremmin kantavuutta, ja bj-42 voi olla samalla osalla?)

Vanhassa bj-40:ssä olkatapin pultit halkaisijaltaan 11mm (ja nousu 1,5mm)ja hj-60/61 12mm(ja nousu sama 1,5mm) vanhemmassa pultit ajoneuvon pituussuunnassa likempänä toisijaa.

nuo hj:n olka-akselin pulttijaot löytyy tallista, mahdollisesti tuosta vanhemmastakin.
levyn halkaisija on sama, jarrusatulan männät on saman kokoiset, samat jarrupalat (ainoa ero on että toisen levyn paksuus on 12mm ja toinen 20mm) läjä/hilux jäähdyttämätön vs. hj ja uudempi läjä joissa on jäähdytetty levy. ja jos läjän jakareista riittä massat bj:n kierrejousituksen tekemiseen niin miksi ei jarruissa riittäisi???

ilman muuta kannattaa vaihtaa kääntövarret isommilla kartioilla oleviin jos mahdollista, M23x1,5 kierteellä olevia raidetangonpäitä löytyy hyvin. ja jos etupäätä lähtee muuttamaan niin samalla kannattaa ehdottomasti tehdä/teettää kunnollinen raide- ja vetotanko vaikka ei laittaisikaan hysteerivarsia.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2010, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kehotin tarkastamaan!


Siis luinko oikein tuon kommenttisi: kun läjän tukivarsissa riittää kantavuus (akselipaino) bj:n, niin ne kaikkein huonoimmat läjän jarrut käy myös?

Spekulaatiota:

Noin siis niinkun periaatteessa; jos tuossa vanhassa läjässä, suurin sallittu etuakselipaino on pienempi kuin
tuossa BJ:ssä, ja siinä on samat tukivarret kuin uudemmassa, niin nuo vanhat jarrut kelpaa myös isommille massoille?
--> En tiedä mitä massoja noille jarruille on, mutta käsittääkseni homma menee kuin kettinki, suurimmat massat heikoimman lenkin mukaan.

Tuon jokin pala hyväksytty- mukaan minulla on pihassa kaksi yli 4000 kg kokonaispainoista land cruiseria!

Ja jos pilkulle annetaan kyytiä oikein kunnolla, niin nuo raidetangot muodostaa ongelman.

Okei, ei n****a sitä pilkkua, leppäkerttu tulee kateelliseksi

p.s tuolle LN-65 vois löytyä kunnon etuakselipainot, jolla k.o ongelman vois selättää.
(hämärä ja hatara muistikuva 1410kg, ja täysin ulkomuistista)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.08.2010, 06:44
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

mistä tulee ero jarruvoimissa jäähdyttämättömän vs. jäähdytetyn välillä kun osat ovat identtiset mitoiltaan? se tyhjä välikö siellä jäähdytetyssä levyssä lisää jarruvoimaa? kyllä tietysti jäähdytetty toimii viileämpänä jos jarrutellaan laikat punaisena rata-ajossa....

ja mikä ongelma tulee ohjausvarsissa? hitsata niitä ei saa eikä ole tarviskaan kun oikein tekee ja oikeista materiaaleista, muutaman ohjauksen tangon olen päässyt vuosien saatossa tekemään ja ihan vilpittömästi rohkenen väittää että kaikki ovat varmasti lujempia kuin alkuperäiset.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.08.2010, 07:07
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Joo ei ainakaan katsastusinsinöörin mukaan ollu mitään estettä laittaa noita levyjä LJ:n palikoista. Toki olihan mulla nippu papereita ja dokumentteja mukana katsastuksessa. Nimenomaa noita akselimassoja taisi vertailla?
__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.08.2010, 00:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ennen kuin alat istuttaa läjän jarruja, niin tarkista riittääkö niissä massat bj:n!
Helposti, ainaki vanhemmasta. Pyäreevalosessa 1300 kg, neliölampuilla 1150 kg mut siinäpä on samat laikat/satulat? ku esim. HJ:ssa/BJ42:ssa joten vertailujarruja riittää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Ohut levy mankeli 0ltzi O/M/V Muut 8 09.08.2010 22:54
Ostetaan Turkkipelti/levy Finnmerchant O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.06.2009 18:43
bj:n levy/rumpujarru? Tekniikka & Jutustelu 25 12.02.2008 14:35
"jarrut" -> Jarrut? (kuvia) Paavo Tekniikka & Jutustelu 20 12.12.2005 15:21
M: Tojo BJ asetelma + levy dbltrbl O/M/V Muut 0 08.06.2003 12:17


Sivu luotu: 02:44 (GMT +2).