Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.07.2010, 17:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Etupuskuri on toistaiseksi irti ja odottelee näinä päivinä saapuvaa kengurumaan tuotetta joka nielee sisäänsä vinssin.
TJM vai ARB vai mikä on tulossa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.07.2010, 18:22
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
TJM vai ARB vai mikä on tulossa?
ARB

Tänään sai hakea kiitolinjalta paketin... puskuri ja 3 laatikollista sihen liittyviä oheistarvikkeita...

Kiinikkeet helppo muokata sopimaan korinkorotukseen. Kuvia tulee kunhan ehtii paneutumaan aiheeseen paremmin.
Nyt täytyy koittaa pari iltaa uhrata ameriikan mopon laitteluun jos vaikka ehtisi vielä tänä kesänä ajamaankin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.07.2010, 20:03
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Taas olis jotain pientä saatu aikaan. Puskuri saapui vihdoin ja samassa paketissa tuli myös snorkkeli.

Snorkkelin asennuksesta aloiteltiin tuossa yksi ilta. Kohtuu helppo ja nopea homma.

Pari reikää lokasuojaan ja tötterö paikoilleen.



Niinhän sitä luulis... Ohjeissa luki et sabluunan mukaan porattuna riittää kaks 83mm reikää joiden väli leikataan pois.
Ei riittänyt ainakaan mulla. Melko reippaasti sai ottaa reikää isommaksi ja lopuksi vielä takoa kevyesti lokasuojan sisällä menevää
peltivahviketta.



Osansa tuohon voi toki tehdä se että kyseessä oli bensamallin snorkkeli. Syystä että aussien dieseleissä on putsari eripuolella johtuen väärän kätisestä ohjauksesta. Eli euroopan dieseleihin sopii helpoiten aussien bensamallit.

Toinen pikku juttu oli yhdistyminen vanhaan putsariin. bensamallin putsari on siinä missä mulla on akku. Mut pikku kikkailulla sen sai istumaan hyvin ja helposti vanhaan putkistoon juuri siinä missä tulee sisälokarista läpi konehuoneen puolelle. Tosta ei valitettavasti ole kuvaa...

Seuraavana ohjelmassa olikin puskuripakettien purkaminen...paljon on tilpehööriä...



Eli valosarjaa, sumaria, kromikaarta ja kumipehmikettä sun muuta pientä. Ja toki sinne sisään yks kuvasta puuttuva warnin tabor 12k vinssi.

Puskurin kiinnikkeitä joutui muokkaamaan tuon korinkorotuksen takia. Ei paha, poikki ja tavaraa väliin. Pikkunen vahvike tuli tehtyä samalla kompensoimaan tuota kasvanutta korkeutta. kuvassa palikat siis kyljellään, toinen tehtynä ja toinen alkuperäisenä.



Vinssille oli ainakin hyvin tilaa. Jopa täysin turhaan... toi paketti olis hyvin mahtunut 10cm taaksepäinkin.
Mikä lie olla ajatus että tyhjää tilaa jää noinkin paljon.



Asennus itsessään oli melko simppeliä ruuvailua. Osat sopi toisiinsa ja ainut ongelma tuli sumareiden kanssa.
Ei vaan keksinyt miten helvetissä ne sinne asentuu. Ohjeessa oli myös hieman erilaiset kuvat verrattuna sihen mitä itse edessään näki... Jätin suosiolla pois ja selvittelen olisiko sattunut tulemaan väärät.

Muutama kuvatus valmiista asennuksesta. Perkeleen painava ton vinssin kanssa. Huomaa hyvin kun ennen oli melko tarkasti saman verran tyhjää edessä ja takana lokarin ja renkaan välissä.

Sivukuvassa näkyy myös kohtuuton etuylityksen kasvu... oli pieni yllätys itsellekkin et se tulee noin paljon ulos. Ja ihan turhaan kun piukempaankin sen ois saanu pakattua. Toinen ihmetys oli ettei puskurissa ole mitään vetopisteitä. Kiinikkeissä oli joku aneeminen reikä alareunassa ilmeisesti sihen tarkoitukseen mut se on aika hankalasti syvällä alla ton kanssa. Näkyy alemmassa kuvassa ainakin hyvin kun vissin koukku on siinä kiinni.





Uudet akutkin odottais jo tallissa ja kattotelinettäkin pitäis alkaa väsätä...joskus...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.07.2010, 11:46
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.268
Perusasetus

Hyvältähän tuo näyttää kun mikä! Kyllä alkais toijota kelpaamaan jeeppimiehellekin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.07.2010, 21:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Pätevähän siitä tuli. Eikä se etuylityskulmakaan siitä tainnut kasvaa, vaikka etuylitys kasvoikin. Näyttää olevan ranskalainen SV:n tekele ihan identtinen kopio ARB:ista: http://www.t-cap.fr/articles.php?lng=fr&pg=3506
Olisko tuossa mitään vinkkiä kuinka ne sumuvalot asentuu? Niistä taitaa puuttua E-hyväksyntä, joten eipä niitä siihen sais oikeesti laittaakkaan.

Takalisto nyt vähintään tarpeeks korkeella, alkaa 33":t näyttämään pieniltä. Etupyöriä saat muuten jotain sentin etemmäs säätelemällä alatukivarsista casterit maksimiin, nyt näyttäis olevan himppasen takana, sais vähän lisää tilaa niille siinä samalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2010, 04:43
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Näyttäs olevan melkolailla identtinen muuten tuo sv: puskuri mut kiinnitys on aikalailla heppoisemman oloinen. Vain kahdella pultilla runkoon per kiinnike vs. arb:n 5 pulttia. Ja miten mahtaa kestää tuollainen laattarauta jos vinssatessa tulee veto vinosti sivuun?

Noille kulmille ois tarkotus tehdä jotain kunhan sais ne säädöt liikkeelle... ja etupäähän joutuu varmaan laittamaan yläpäihin speicerit et saa auton taas suoraan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.01.2011, 18:46
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Vähän laiskasti tullut tehtyä mitään järkevää ja siitäkään vähästä ei ole tullut tänne huudeltua.

Koitetaas nyt päivittää jotain viimeisen puolen vuoden aikaansaannoksia kerralla.

Eli sumuvalot osoittautuivat sitten vääriksi. Cros4wd hoiti homman todella mallikkaasti ja nopeasti, reilu viikko yhteydenotosta ja uudet sopivat palikat oli siirtyneet ausseista mulle asti.

Sitten paneuduttiin ongelmaan nimeltä tavaratila... työn puolesta pitää mukana raahata jos minkälaista rakennusalan laitetta ja pakkia. Tästä seurauksena kaikki "oikeasti tarpeellinen" oli aina romujen alla piilossa=ongelma.
Kun tavaratila on täynnä romua ja liikenteessä tapahtuu jotain odottamatonta on iso riski että romut siirtyvät matkustamoon, jos takapenkillä sattuu silloin olemaan kolme muksua kyseessä on ISO ongelma.

Ratkaisuksi pohdiskelin verkkoseinää ja korotettua tavaratilan pohjaa jonka alla olisi pari laatikkoa.



Tuohon tyyliin. Profiilista runkoa, bilteemasta laatikoiden kiskot, Jotain vanhoja alumiinilevyjä joihin vanerista reunat.
Reunoissa näkyy vielä "teeseitse" tyyliset lukitukset laatikolle. Tappi,jousi ja vipu sekä laatikon reunassa sopiva reikä tapille.
Oikeassa reunassa sojottavaan pystyrautaan tulee kiinni sammuttimen teline. Koko hoito katettiin 16mm vanerilla ja päälle liimailtiin jotain töistä jääneitä teollisuus maton palasia.



Sitten verkkoseinää...
Kun kerran autoa on saanut 7 paikkaisena löytyi ihan takaa ylhäältä turvavyön pultinreiät + 2 kauhukahvan kiinnitysreikää. edestä alhaalta löytyi hyvinkin tukeva kierteinen reikä jossa oli kiinni tavaratilan verhon kannake. Näitä siis hyödynnettiin kiinnityspisteinä. Riittävän kokoisesta kulmaraudasta suunnilleen L-muotoinen kiinnike molemmille puolille ja näiden väliin omaan kehään hitsattu verkko joka kiinnittyy pulteilla sitten näihin reunoissa oleviin rautoihin.



Tuossa näkyy lopputulos. Laatikot toimivat loistavasti ja täyttävät juuri sen tarpeen mihin niitä kaivattiin.
Verkkoseinä on sen verran irti lattiasta että penkit kaatamalla saa vielä pidempää tavaraa kyytiin.
Ja tosiaan jos tarve vaatii niin neljällä pultilla irtoaa koko verkko tuosta.

Sammuttimeksi valikoitui tuollainen 6 kilon NESTE pullo. Pitäis toimia vielä -30 asteessa. Kuskin penkin edessä on sitten kiinni 2 kilon jauhepottu ensiavuksi jos tulee iso kiire...


Jossain vaiheessa tuli myös mieleen että alkuperäiset astinlaudat eivät ole kovinkaan kestävää tekoa...



Eli vanhat pois ja uusia tilalle. Sopivaista palkkia löytyi ja sovittelu alkoi.



Kolmesta kohtaa runkoon kiinni. 2xm10+1xm16 per kiinnitys ja iso lappu rungon takana, on ainakin toistaiseksi kestänyt.
Palkilta runkoon menevät tuet on vielä kuvan oton jälkeen saaneet yhden tuen lisää ollen nyt profiililtaan kolmiomaiset.



Tuon parempaa kuvaa en tähän hätään niistä valmiina löytänyt. Väriltään harmaat ja muutama raita liukuesteteippiä päällä niin ei tarvitse pelätä jalan lipsumista kyytiin kiivetessä.

Takapuskurin alle on teon alla samasta kamasta tuleva suojaus...



Malliltaan tuollainen mutta valitettavan vaiheessa toistaiseksi


Kojelaudassa ei mitään liikoja paikkoja ole ylimääräisille nappuloille ja kun haaveissa siintää asemoida joitakin työvalojakin ulkopuolelle niin ongelmaan haettiin ratkaisua tekemällä kojelaudan päälle kokonaan uusi möykky mihin sitten saa useammankin nappulan nätisti. Tosin toistaiseksi vain lisäpitkien nappula on löytänyt paikkansa siitä.



Tekovaiheesta ei tainut tulla otettua yhtään kuvaa tai ainakaan niitä ei nyt mistään löydy.
Peltilevystä "naama" muutamista suikaleista pikkusen mallia, päälystetään teipillä ja reilusti pakkelia. Helppo, halpa ja nopea. Eikä lopputuloskaan ihan huono ole. Koko komeus kiinni 3M kaksipuolisella teipillä.
Tuolta sisältä on vedetty putki konehuoneeseen eli johtojen vetäminen on varsin helppoa kun tarvetta tulee.



Jostain oli nurkkiin eksynyt LA-puhelin ja pitkän harkinnan jälkeen sille löytyi kohtuu hyvä paikka taustapeilin etu/yläpuolelta.
Kiinnikerauta tulee taustapeilin ruuvien alta ja jättää riittävästi tilaa kattoikkunan nappien sujuvalle käytölle. Peilin kiinnitykseen tein uudet reiät joilla se saatiin noin sentin alkuperäistä alemmaksi. Nyt molemmat mahtuvat olemaan hyvin paikoillaan toisiaan häiritsemättä. Laata on vielä hieman käännetty kuskin suuntaan jolloin saatiin antenniliittimelle parempi tila.


Juurikaan mitään muuta järkevää ei ole saatu aikaan. Katsellaan taas puolen vuoden päästä mikä silloin on tilanne
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lada Nivan parantelua IHKULAINEN Maasturiprojektit 38 22.03.2010 00:46
BJ-40 Rakentelua ja parantelua. Pieniä päivityksiä sokkalanmäki Maasturiprojektit 20 22.11.2009 13:46
Pientä hj projektia puuhapate Maasturiprojektit 36 02.08.2008 10:25
Nissanin ohjauksen parantelua (risu keulat) Superlite 27 Tekniikka & Jutustelu 2 30.12.2006 08:23
Toyon vinssin parantelua mikjus Tekniikka & Jutustelu 7 01.11.2005 17:33


Sivu luotu: 18:20 (GMT +2).