![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nuppitraktori
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() hiukan aiheen vierestä
mutta kun täältäkin tietäjiä löytyy niin mikä estää käytetyn mönkijän rekisteröimisen eu traktoriksi vai estääkö mikään.melkosta syrjintää että vain uusia saa rekisteröityä .itseä houkuttais kyhätä vanhasta sellainen mut niin paljoa ei tarvia et viittis kymppitonnia raapasta lompuukista.. tai viittis kai jos olis..edes se lompakko.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mönkijöitä ei muistaakseni saa tieliikenteeseen rekisteröityä, ellei ne ole tehtaalta kilvitysoptiolla (vilkut yms) lähteneet. Tuskin saa traktoriksikaan.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuinkas tuon kanssa?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Maahantuojalta e-hyväksyntä/vastaavuus tms. todistus jonka kanssa pitäisi olla kilvitettävissä.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ihan perusperiaatteena esim päästöt, melut, jarrut jne pitää olla hyväksytty jonkin direktiivin mukaan ja ihan paperilla tiedot (valmistajan kirjoittama coc-todistus). Lisäksi saattaa tulla vastaan esim vekotin on vuosimallia 2007, ei välttämättä vaatimukset täyty koska ajoneuvo käsitellään uutena ja käyttöönottopäivän vaatimusten pitää täyttyä.
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
|||
|
|||
![]() Kuorma-auto traktoriksi
"Ei mitään ongelmaa", pitää vaan täyttää tämän hetken uuden traktorin vaatimukset
![]() Eli kuten matti sanoi, erittäin vaikea ja kallis. Tuo estettiin muistaakseni joskus 90- luvun alussa, silloin tuli muistaakseni vaatimus että jos muutetaan tuota ajoneuvoryhmää niin katsotaan uudeksi. siihen asti onnistu nimenomaan takajousien poistolla ja vaihteita vähentämällä, ja rakentamalla vakolan? hyväksymä turvakaari. yleinen käsitys oli, että jos on nosturi hytin takana se riittää kaareksi. Mitenkähän EU- Ruotsista tuotavat rekka-traktorit? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
U.Teräksellä on kaksi F10 volvoa traktoreiksi reksiteröitynä, autot on rakennettu jo 70-luvulla. Toiseen on uusittu ohjaamo 90-luvulla ja toiseen tänä vuonna, joten vanhoista vehkeistä on kyse.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Johonkin aikaan -90 luvulla oli myös villitys tehdä näistä vanhoista nupeista (työkoneita?) vai traktoreita? Niissä on mm.hiab ja alueaura tms. Ainakin meilläppäin vieläkin sellaisella aurataan talvisin teitä jokin urakoijan toimesta. Tuskin onnistuu enää nykyisin tai ainakin edut ovat liian heikot perinteiseen kuorma-autoon nähden. Nopeusrajoitus tuossa ainakin on 60 km/h. TT |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän kuorma-auton voi työkoneeksi muutoskatsastaa vieläkin. Ehtona on, että työkone on kiinteänä autossa, eikä sillä saa kuljettaa mitään. Jopa hiekoitin aura-autossa on vähän niin ja näin.
Eli käytännössä kuorma-autoon kiinni eteen aura, vetävien pyörien päälle joku betonipaino, jotta on edes vähän pitoja ja leimalle. Ilman auraa ei vaan saa kylillä ajella, ja aurasta johtuen nopeusrajoitus 50km/h. Mutta löpöllä saa ajella. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Viipo tarkoittaa varmaan "auton alustalle rakennettu työkone". Esim. A-45, mistä lava poistettu ja tilalle laitettu ässä-nupe täyttää määreen. Kuormatilaa ei saa olla muulle roinalle kuin auton omille nesteille/osille ja työtehtävässä tarvittaville tavaroille.
Dieselveroa ei ole ja polttoöljyllä saa ajaa. Huvikseen liikenteessä ei saa ajella vaan ajon syy pitää olla "työtehtävä" tai sitten auton omaan huoltoon liittyvä. Varsinaista nopeusrajoitusta ei ole, kuin se 80km/h. Ja mutuna kuskilla pitää olla C-kortti? Vetokoukku pitää poistaa ja mitään kärryä ei saa vetää. Vuosikatsastus on normaalisti joka vuosi. Liikennevakuutus on taas kiinni yhtiöstä.... toiset vakuuttaa k-a:na n.1300€/vuosi ja toiset yhtiöt ymmärtää työkone-tekstin otteessa ja vakuutus on n.200€/vuosi. Itsellä erotus oli riittävä syy vaihtaa vakuutusyhtiötä. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo vaikeeta tiedon ettiminen tänä päivänä, googleen "auton alustalle rakennettu työkone" ja ensimmäisenä vastaan tulee AKE:n sivu jossa linkit lisätiedoille ja parit esimerkit: http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_a...%C3%B6kone.htm
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin aikaisemmin on auton alustalle rakennetulla työkoneella saanut vetää alle 750 kg:n kärryä jolla on ollut kyydissä työssä tarvittavia tavaroita ja myöskin työssä tarvittavia hinattavia laitteita on saanut hinata ilman painorajoituksia. Rekisteriotteessa on toki maininta "vetokytkin vain hinattavan laitteen vetoon" tms
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Suomen tivolin volvo-traktorit ovat juuri vetämistä verten.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Työkoneeksi rekisteröinti | Peltonen | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 14.04.2023 17:06 |
Ostetaan Niittokone | Arska-tehtaalta | O/M/V Muut | 19 | 14.10.2008 19:51 |
M: traktorin perälevy | vk4wd | O/M/V Muut | 5 | 30.01.2007 22:44 |
rekisteröinti ongelma | Chit-Chat | 6 | 28.05.2006 10:27 | |
Traktorin rekisteröinti | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 09.09.2003 21:42 |