Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.06.2010, 18:20
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Kenenkäs tekemä analyysi se sitten on? Millaisilla perusteilla?

Eiköhän noissa öljyissäkin mene hinta-laatu käsikädessä eli pistät sinne vaan kalliimpaa kuraa sisään
ihan prohuollon , männän helma on ollut voitelematta, jos olisis pakolämmöt kovat olis männän laki ja renkaat paskana.

gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää


Viimeksi muokannut toyota4x4 : 22.06.2010 18:22
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.06.2010, 18:35
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
mahtaako olla dieseliin hyvää?

onkos miten rankasti viritetty kone ja missä käytössä?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.06.2010, 18:43
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
mahtaako olla dieseliin hyvää?

onkos miten rankasti viritetty kone ja missä käytössä?
on koneeseen syöttöö lisätty ymm.,ihan offikäytössä. eikä ongelmia ole tullut muualla kuin jos kengittää tossa isommilla teillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.06.2010, 19:18
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Nesteen Turbo lxe 10w-40:stä olen käyttänyt LäJässä. Paineet (mittari) pysyvät samoina koko vaihtovälin, kuumanakin tyhjäkäynti n. 2bar - 5 bar 2000-2500 rpm. mittarissa 279 tkm.
Eikä ole liian jankkia -20 pakkasessakaan, hyvin nousee paineet.
Laatuluokituksiakin on monelta valmistajalta raskaankaluston osalta.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2010, 19:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Varsinkin ns."vanhan liiton" dieseleihin ehdottomasti dieselmoottoriöljy,siis sellainen mikä on erityisesti dieseleihin suunniteltu (esim.neste Turbo LXE,teboil Super HPD tms.).

Noilla yleissynteettisillä tulee ongelma noen kanssa,ja korostuu erityisesti ruuvatuissa koneissa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.06.2010, 21:09
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Mulla ja veljellä on ollu useammassa dieselissä, bemarista patrolliin aina teboilin 5w/40 täyssynteettinen dieselmoottoriöljy, eikä yhtään konetta oo saatu rikki. Joten siitä ainakin hyviä kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.06.2010, 21:16
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Ainoa että jos kyseessä on joku ikivanha latolöytö (tai vain muuten huonosti huollettu kampe...) jossa ei ole koskaan käytetty muuta kuin halvinta mineraaliöljyä niin voi nämä paremmat D-moottoriöljyt irrottaa sen verran paljon pikipaskaa että suodattimen vaihto kannattaa tehdä aika tiheällä välillä pari kertaa alkuun.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.06.2010, 19:14
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
Veikkaan että on jo liian hyvää öljyä tollaseen dieseliin, mitäs valmistaja tohon moottoriin suosittelee/vaatii? Ettei vaan kuumenis öljy liikaa? Mittaria tuskin on?

Vaikka mitn jenkkidieseliä ei tietenkään voi verrata Toijotan moottoriin, nehän on ihan silkkaa paskaa ja tehottomia verrattuna tollaseen niin yhden Chevyn 6.5td koneen tiedän mihin on tehty pariinkin otteeseen koneremonttia hyvin lyhyellä aikavälillä (tekijät ollu ihan ammattimiehiä). Ajettu nykyisen omistajan toimesta pelkästään "parhailla" öljyillä mitä löytyy. Ja kiinnileikkautumisesta kyse oli siinäkin... Autohan on ihan vakio, ja hyvin huollettu/pidetty.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.06.2010, 22:53
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
ihan prohuollon , männän helma on ollut voitelematta
Ettei nyt olisi ollut männärenkaat jumissa ja puhaltaneet sylinteriputken öljyn pois
TAI
männän (öljy)jäähdytyssuutin rikki/tukossa/vinossa ja männän jäähdytys/voitelu ei pelaa
JOS VAIN yksi mäntä menee rikki??? Öljyhän vaikuttaa joka sylinteriin, joten JOKAISESSA pytyssä pitää silloin olla ko. ongelma...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
gastrollin edge 10w-60w öljyä meinasin kokeilla on kyllä kallista mutta pitäs olla parhaimpia ominaisuuksiltaan mm. bmw M-5 sarjan moottoreihin pitää tota työntää
Jos koneessa hydrauliset nostimet niin saattavat tykätä "hivenen" huonoa tuosta öljyn paksuudesta. Kokeilisin ennemminkin 10W-40 tai 15W-40 öljyä ensiksi. Ei muuten, mutta nostimet alkaa paukkumaan noilla XW-50 tai XW-60 öljyillä (omakohtaisia ja asiakaskokemuksia riittävästi!!)

Toivottavasti ei nyt sekoita ihan hirveästi lisää...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.06.2010, 17:07
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Samaa minäkin kysäisin, kun konetta tuijoteltiin että mikäs tuon vaurion on aiheuttanut...
Voitelun puute selvästi, mutta miksi vain sinne yhdelle ei ole öljyä tullut?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.06.2010, 22:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti

Jos koneessa hydrauliset nostimet niin saattavat tykätä "hivenen" huonoa tuosta öljyn paksuudesta. Kokeilisin ennemminkin 10W-40 tai 15W-40 öljyä ensiksi. Ei muuten, mutta nostimet alkaa paukkumaan noilla XW-50 tai XW-60 öljyillä (omakohtaisia ja asiakaskokemuksia riittävästi!!)

Toivottavasti ei nyt sekoita ihan hirveästi lisää...
Ei oo hydraulisia nostimia näissä Toyotan diisseleissä. Itellä ollut Teboil Diamond Diesel 5W-40 ölpät 1KZ-TE:ssa eikä ole mitään ongelmaa ollut, ei juuri tikku vaihtovälillä (15 tkm) vaju ja hoonijäljet näkyi vielä pytyissä (n. 200 tkm) myös männänrenkaiden kääntökohdilla kun talvella oli kansi irti.

Niin, ja tuota Diamond Dieseliä kannattaa ostaa vaikka Tarjoustalosta, oliko n. 63€/10 litraa. Motonetissa selvästi kalliimpaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.06.2010, 22:59
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Niin, ja tuota Diamond Dieseliä kannattaa ostaa vaikka Tarjoustalosta, oliko n. 63€/10 litraa. Motonetissa selvästi kalliimpaa.
Super HPD täyssynteettinen versio (5w-40) taitaisi olla vielä hivenen halvempaa,miinuksena ainoastaan 20/200 astiakoot.Laadullisesti jopa parempaa,tai ainakin kovemmat luokitukset.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.06.2010, 23:04
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

MOTOX


Juu motoksi tai mikä se mätänetin oma dieselsyn öljy ny olikaa. Aukasin 2L-T koneen aj.450tkm ja hyvältä näytti paitsi että männänrenkaat niin loppu et yhest pytyst korkannu. Muistakin männistä lähti ravistamalla eli ei oikeestaan voi sanoo et olis epätasasesti kulunu. Edellinen omistaja oli käyttäny jotain agri-rattori öljyy kai kun oli paskaa täynnä. Nyt synteettisen öljyn jälkeen oli puhdistunut suuresti. Oma näkemys olis et ei tojotan koneet yleensäkään oo kovin kranttuja öljyn suhteen,synteettistä kun käyttää ni silloin varmasti on niin hyvälaatusta et ei jää siitä kiinni. Ja ku katot sieltä ohjekirjasta sitä viskositeetti taulukkoo ni erittäin harva öljy nykyään ei käy näihin vehkeisiin. Yleensä ku puhutaan öljyn ominaisuuksista ni kokeneemmankin objektiivisuus hämärtyy.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.07.2010, 21:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Itselläni


Teboilin shpd kaikissa dieseleissä, lukuunottamatta traktoria, ja ainut mikä vähän jännittää on tuo
Öljyn "säilyminen": veneessä puoli vuotta käyttämättä.
Noista säilytysominaisuuksista en saanut aikanaan tietoa, epäilys että ovat tarkoitettu vaihdettavaksi
vähintään 1/2 vuosittain, koska shpd tarkoitettu ensisijaisesti ammattikäytössä olevaan raskaaseen kalustoon.

tuota shbd:ta löytyy useita eri viskositeetteja, 10w-40 vois olla hyvä yleisöljy, toki tuo synteettinen
5w-40 varmaan parempaa; itsellä kesällä 15w-40 ja talvella joko 10w30 tai 5w40.

Ja aina kun vaihdan uuteen koneeseen niin seuraan öljyn mustumista tosi tarkkaa ensimmäiset ajokerrat:
jos edellinen öjly jotain halpaa paskaa, niin shpd muuttuu tosi mustaksi jo ensimmäisen 100 km aikana, jolloin
olen vaihtanut suodattimen viimmeistään 1000 km jälkeen, ja taasen 5000 kohdalla.

Tuo yhden männänhelman vaurio voisi johtua nimenomaan öljysuihku viasta, nimittäin se vauriomäntä
omaa ehyen paineventtiilin, muut vois olla paskana (Jos sama rakenne kuin vanhemmissa L-sarjan koneissa)

toinen on nimenomaan ohivuoto männänrenkaista
ja kolmas: Mikä sylinteri kyseessä? eihän jäähdyttäjän kylmä vesitulo ole juuri tuossa kohdassa?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.07.2010, 06:53
LN170
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Mopilin ykkostä (5W 50) ympäri vuoden.
Ei oo karkaillu tai muutakaan häikkää tuon suhteen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.07.2010, 09:12
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

juu konetta on koeponnistettu noin 400km maasto ajossa ymm.ja tuntus toimivan , ykkös pytyssä on nyt ehjä mäntä ja kiertokangenlaakerit on uusittu koneeseen. laakerit kasasin stp:llä ja koneeseen tuli noi gastrollin TWS öljyt, hyvin tuntus toimivan noilla öljyillä jos nyt pers tuntumalla eroja huomaa. mutta kone käy tosi tasasesti verrattuna ennen remottia .
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.07.2010, 09:29
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Juu motoksi tai mikä se mätänetin oma dieselsyn öljy ny olikaa. Aukasin 2L-T koneen aj.450tkm ja hyvältä näytti paitsi että männänrenkaat niin loppu et yhest pytyst korkannu. Muistakin männistä lähti ravistamalla eli ei oikeestaan voi sanoo et olis epätasasesti kulunu. Edellinen omistaja oli käyttäny jotain agri-rattori öljyy kai kun oli paskaa täynnä. Nyt synteettisen öljyn jälkeen oli puhdistunut suuresti. Oma näkemys olis et ei tojotan koneet yleensäkään oo kovin kranttuja öljyn suhteen,synteettistä kun käyttää ni silloin varmasti on niin hyvälaatusta et ei jää siitä kiinni. Ja ku katot sieltä ohjekirjasta sitä viskositeetti taulukkoo ni erittäin harva öljy nykyään ei käy näihin vehkeisiin. Yleensä ku puhutaan öljyn ominaisuuksista ni kokeneemmankin objektiivisuus hämärtyy.
Motoxilla omassa bj:ssä öljynpaineet kuumalla koneellä n.2.2 bar,ja teboil n.2.4 bar.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.07.2010, 00:39
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

omissa työautoissa ja koneissa käytän ainoastaan TB:n Super HPD 15W-40.


aluksi kokeilin muiitakin merkkejä. uudet koneet pelas suht hyvin mutta vanhemmassa alko huomaamaan eroa. öljyn vaihtoväli on noin 250-300h. Tb öljyä pitää lisätä 1-2litraa tuona aikana. Nesteen ja Shellin vastaavaan öljyä kokeiltiin pariinkiin otteseen ja huomas jo kaataessa että notkeampia ovat. ja vastaavassa tuntimäärässä lisättiin n.5litraa. kone huohotti huomattavasti enemmän. tietysti voihan se olla että johonki muuhun moottoriin se ei ehkä käy mutta omissa vehkeissä ainaki on pelannu pirun hyvin.
koneissa ovat turbolliset moottorit ja työ on erittäin raskasta.

jos yli 300h ajaa niin TB:n öljylläkin alkaa huohottamaan. ja 10w-30 Tb:n öljy ei pysynyt koneessa sisällä kokeiltaessa, sai lisätä kans jonku 5litraa.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.07.2010, 16:42
monoa monoa ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 31.05.08
Sijainti: maalla
Viestit: 16
Perusasetus

jospa käy vaikka paikalliselta valtralta hakemassa moottori öljyt makso jotain 52 ekee 20 litraa ja jos se toimii 300 000 euron rattorissa ni varmaan näissä halvemmissa autoissakin. toden näköisästi otettu huomioon suunnittelussa pitkä kestoiset rasitukset huonoissa olosuhteissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä olisi helppo piirustus ohjelma? sisua45 Chit-Chat 22 20.07.2013 00:35
turbo rangen dieseliin?? ADHD Tekniikka & Jutustelu 4 05.01.2009 21:16
Mikä olisi paras alustasarja BJ40? HojoAna Tekniikka & Jutustelu 8 31.07.2008 21:38
Mikä olisi hyvä moottorin pesuaine? okkiM Tekniikka & Jutustelu 27 23.04.2007 20:16
Mikä olisi hyvä rengas? illu2 Tekniikka & Jutustelu 25 08.01.2007 05:17


Sivu luotu: 17:20 (GMT +2).