Jokaiselle perämoottorimerkille löytyy kannattajansa ja haukkujansa mutta työkseni vesilläliikkujana on eniten kokemusta Yamahan perämoottoreista kaksitahtisina kaasutinversioina (ruiskulle ei saanut takuuta työkäytössä).Ja viime kesästä alkaen 4-tahtisenakin.Vene joka painaa noin 1900 kg,moottoreineen ja varusteineen noin 2300 kg ,alumiinia ,vakaaksi työveneeksi tehty 7,5 m x 2,65 m jne.Vuonna 1992 saatu ja ajettu 140 - 200 h /kausi .Toukokuulta jopa useina vuosina joulukuulle saakka että on kylmää ja vaikka mitä .
Moottorit ovat olleet alussa 175 hp 3 kpl 225 hp 1 kpl ja 200 hp 1 kpl ( joka kesti 1050 h ennenkuin posahti yläkerta)
Viime kesänä päästiin öljyn ostosta kun saatiin 150 hp 4-T Yamaha (liikkuu kyllä tälläkin ,olisin valinnut isomman jos olisin voinut ...)
Joka kevät mittauksissa (yli 600 viittaa)pysähdytään joka viitan kohdalle rampataan edestakaisin jotta pysyisi 1-2 sekunttia paikallaan jotta DGPS saa paremman mittaustarkkuuden .Ajetaan rantoihin milloin perä kipattuna enemmän tai vähemmän. Ja muutenkin kovassa käytössä siviilipuoleen verrattuna.Perämoottoria ei pitäisi moisessa hommassa edes käyttää mutta kun ne " herrat " ...
Periä on mennyt joku boksi ja yläkertakin ,mutta harvoin tarvittu apua.Uppotukkia on löydetty ,kiviäkin kolisteltu .Perä äänekäs vaihtaessa suuntaa ,mutta siihenkin tottuu.Niin ja tuorevoitelulla oli noi 2 tahtiset.Mutta nyt kun päästiin 4 tahtiseen niin on se ihan erilaista .Jopa tynnyri öljyä per kausi säästyy ja siniset pilvet ovat historiaa...
Olihan meillä Work Buster 30 hp Johnsonilla aikoinaan ja ajeltiin silläkin jonkin verran.
Väylänhoitaja Saimaalta