Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #23  
Vanha 05.05.2010, 17:14
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Hävyttömän simppelin näköinen moottori ku livenä pällistelin.
Onko oikeasti? Tässä pari lainausta SISUA-palstalta, aiheena Cummins V8.

"Cumminshan rakensi itse moottorin lisäksi erikoislaatuisen ruiskupumppunsa.
Ruiskutuspumpussahan oli vain yksi puristava mäntä ja nokka-akselissa vastaavasti yhtä monta nostonokkaa, kuin on moottorissa sylintereitä tai oikeasti nokka-akseli ei suoraan nostanut, vaan siinä oleva nostopyörä.
Erityisellä pyörivällä polttoaineen jakajalla suoritettiin sitten jako oikeaan sylinteriin.
Tarkemmin en lähde ruiskutustapahtumaa kuvaamaan, jatkuu nimittäin tavallisuudesta poikkeavan a tästäkin eteenpäin..."

"Kaikissa näissä koneissa oli erittäin lyhyt isku ja Cumminsille ominainen PT-polttoaine systeemi.
Kaikki olivat lisäksi neliventtiilikansilla!
Suoraruiskutteisia, kampiakselissa induktiokarkaisu poikkeuksellisen syvälle, voitiin hioa useita kertoja.Moottorissahan ei ollut ulkopuolisia polttoaineputkia lainkaan, vaan sylinterin kannessa oli poraukset suuttimille..
PT=Pressure time, karkeasti sanottuna paine ja ajoitus.
Etuna em. kummallisuuksista oli , nopea kaasuunvastaavuus, luotettava toiminta korkeilla kierrosluvuilla, helppo huolto, ei tarvetta erikoistyökaluille.
Pt pumppu koostui viidestä komponentista:
Hammaspyöräpumppu, sama pumppu pienimmästä suurimpaan moottoriin.
Ylivuotopolttoaine palautettiin nerokkaasti pumpun imupuolelle!
Paineensäädin, säätää maksimipaineen ja vääntömomentti ja tehokäyrät
Kiihdytysvipu, jonka tehtävänä on säätää paineensäätimestä tulevan polttoaineen painetta, jota taas puolestaan säätää edelleen keskipakosäädin ja pysäytysventtiili.
Pysäytysventtiili, käynnistystä ja pysäytystä varten
Keskipakosäädin, jolla edellisen kanssa muodostetaan PT-pumppu ja säädetään min-max kierrosluku.
Yksinkertaista ja nerokasta, eikö totta! Sitähän se on, kun ensin teet itsesi tutuksi asialle!"

Terv sisua45, anonyymi alkoholisti
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Hiluxi O/M/V Ajoneuvot 2 11.02.2007 13:34
m:Hiluxi -89 ln 110 peltiosaa Hharri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 10.08.2006 19:59
vanha hiluxi Tekniikka & Jutustelu 2 10.07.2006 10:26
Budjetti akkuvesi? Eskimo Chit-Chat 23 15.03.2006 10:27
M/V: 4x4 Hiluxi -83 akke O/M/V Muut 14 11.04.2005 10:14


Sivu luotu: 20:58 (GMT +2).