![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kiitos tuhannesti tähänastisista vastauksista! Sitten se alustasarja? Niitä on vissiin kahdenlaisia, eikö? Akseleiden ylä ja alapuolelle. Löytyykö kokemuksia niistä? Niin ja missä hinnoissa liikutaan jos korotusta haaveilee? Nyt alkaa niinsanotusti ääriviivat hahmottua että mitä aletaan kummelityyliin tutkimaan kun sopiva 61:nen löytyy. Sehän se kannattaa laittaa siihen käyttöön mihin se mulla tulee. Nyt ei muutaku silimä kovaksi ja sopiva aihio jostain...
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
nopein ja ns. helpoin konsti on ostaa vaan käyremmät pakat tahi jatkaa riippuja... Lisää korotusta jos halutaan niin sitten käännettään akselit pakkojen alle ja tästä seuraa jonkun verran sepitystä (mahd. napojen kääntö, kartaanikulmia voi joutua säätään jne)... hinnoista sen verta että omaan hoojiihin (61) laitoin melkein heti oston jälkeen omen 2" korottavat pakat (~1000e, sisältäen kaiken)... niin, ajosta vielä että 33" mutiaisilla, korottavilla jousilla ja korinkorotuksella (40mm) ajettavuus on omassa pelissä aivan ok pikitiellä ja mettäautotiellä vielä parempi (voi laskea niin lujaa kun uskaltaa). Maastossakin etenevyys on kohtalainen kunhan ei hirveään patikkoon paina jolloin jää yleensä kiikkumaan akseleiden päälle tai ankkuri painuu mättääseen... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Morjensta pöytään ja tervetuloa foorumille!
Paljon on jo hyvää infoa tullut, mutta lisätään nyt vielä omakin lusikka soppaan. Osta ehdottomasti HJ, jossa on lukkoakselit. Meidän perheessä oli HJ yli 20 vuotta jossa ei lukkoja akseleilla ollut ja se oli suurin puute maastoon mentäessä. Lukkojen lisääminen jälkikäteen tulee myös yleensä turhan kalliiksi. Tekniikka näissä kestää hyvin, mutta hitsaushommilta tuskin pystyt välttymään. Korottamiseen löytyy useampia eri vaihtoehtoja: - Korinkorotus, joka on helppo tehdä itse, kustannukset ~100e. Hyvää tietoa korinkorotuksesta löytyy http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60057 (linkissä 4runner/hilux korin korottamisessa, mutta samat säännöt pätee kaikkiin autoihin. Alustaa voi korottaa seuraavilla tavoilla: - Alustasarja, hinnat liikkuu 1000-1500e tietämillä. Tämä tietysti se ajo-ominaisuuksien kannalta paras vaihtoehto, mutta jotkin korotusjouset saattavat kuulemma lässähtää kasaan jopa parissa vuodessa. Alustasarjoja HJ:hin myy käytännössä jokainen kotimainen offroad-kauppias. - SOA, eli operaatio, jossa akselit siirretään lehtijousien alapuolelle. Tämäkään ei tule kalliiksi, mutta teettää eniten työtä ja vaatii tietämystä asiaan. Ongelmana saattaa olla se, että auto nousee liikaa ja katsastusmies ilmaisee erimielisyytensä. Myöskään vanhoilla kulahtaneilla jousilla ei ajo-ominaisuudet ole välttämättä parhaasta päästä. Kuvia ja tietoa löytyy hieman ainakin täältä: http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/soa2004.htm ja http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm - Kierrejousien lisääminen lehtijousien avuksi. Tämä tulee halvaksi, mutta jousituksesta tulee herkästi kovan puoleinen. Aiheesta juttua täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65893 Ei muuta kuin rohkeasti tutustumaan, koeajamaan ja lueskelemaan netistä lisäinfoa!
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli alustasarja kannattaa ostaa mielestäni joku off käyttöön tehty ironman, ome, dopinssoni tms... Kaikki HJ alustasarjat on tarkoitettu asennettavaksi akselien alle entisten paikoille. SOA/SPOA tarkoittaa sitä että lehtijouset asennetaan akselien päälle jolloin maavaraa tulee rutkasti lisää ja jousipakat eivät nahnita metsässä kiinni kantoihin ja kiviin niin helposti. Tämä tehtäessä joudutaan kuitenkin usein kääntämään ns. kääntökuulia koska korotuksesta johtuen olkakulma muuttuu ja ajettavuus muuttuu lähinnä hirvittäväksi (tempoilee vähän jokasuuntaan jo pienissäkin nopeuksissa). Itse en siis jatkaisi riippuja joka toki on halpa tapa saada korkeutta mutta kuulemma auto muuttuu epävakaammaksi ajaa ja saattavat joustatellessa taittua alle. Itelläni on ollut HJ61 ja asensin siihen ironmanin alustasarjan ja pariviikon ajonjälkeen kun alkujäykkyys oli hävinnyt oli auto paljon mukavampi ajella niin tiellä kuin metsässä. Hintaa taisi olla jotain 1200e sisältäen jouset, U pultit, pu puslat, iskarit ja rasvattavat riipukkeet. Itselläni HJ oli 35" ns.rättirenkailla ja oli silti rengasmelua lukuunottamatta hyvä ajella myös asvaltilla. Omani ainakin jaksoi mennä noilla 35 creepyillä hienosti. Ei muuta kuin tervetuloa harrastamaan! |
#5
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
pää
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
__________________
RUMARACING Esla T4 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
suomessa aletaan jo tutkia poliisiautojen hurjia ylinopeuksia. | toyota4x4 | Chit-Chat | 22 | 09.11.2010 23:19 |
Romuajoneuvosta 500e/200e ostaessa käytetyn auton. | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 20.09.2006 20:00 |
Mitä kannattaa maksaa hj:stä? | amis | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.07.2006 16:49 |
Mitä kannattaa maksaa HJ-60 1981? | wallu | Chit-Chat | 16 | 17.08.2005 13:45 |
Mitä sieltä tv:sta kannattaa katsoa? | MäIte | URL | 4 | 15.07.2004 07:24 |