Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2010, 19:39
hiski hiski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.10.06
Sijainti: Lahti, .
Viestit: 187
Perusasetus

Ja paljonko tollasen katsastus maksaa, minkälaiset jarrutestit jne?.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2010, 19:52
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Kuorkissa on lisäksi se etu että lopsauttaa koukun kiinni niin kulkee jonkun onnettoman kikotin samalla ajolla jos sattuu kärry löytymään.

Se mulle on vielä epäselvää että vaikuttaako vetokuula veroihin vai ei?
Kidan kera kerroin tais olla 2 tai 3.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.04.2010, 20:36
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ei vaikuta koukku veroihin, kortin kanssa tarkkana
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.04.2010, 21:12
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiski Näytä viesti
Ja paljonko tollasen katsastus maksaa, minkälaiset jarrutestit jne?.
Hinnat A-Katsastuksella seuraavat; katsastus 89€, savut 39€, jarruajo 134€ (paineilmajarrut), sitten vielä nopeudenrajoittimesta lappu joka vuosi ja piirturista joka toinen (noiden hintoja en tiedä vaikka työkseni niitäkin teen). Ja jos pomppaa leimalla sekä jarruista, että jostain muusta, niin kustantaa 39€+134€.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.04.2010, 21:29
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
välillä tulee miettineeksi että mikä olisi järkevin ja suht edullinen tapa siirrellä ajokalustoa paikasta toiseen.
Siirtokilvet. Niissä maksat vain ajasta ja saa viikoksi kerrallaan.

Ja jos tulee kalusto rikkoja niin silloin kannattaa turvautua johonkin samalla tavalla ajattelevaan kaveriin ja maksaa vaikka reilustikkin.

Jos ostat kuorkin niin osta joku semmonen jossa on neste jarrut niin ei tule sitä jarrusovitusrumbaa katastuksessa. Ja jos se on bensa koneella ei ole dieseliveroa eli vieläkin maksetaan vain käytöstä.

Joku 60`luvun bensakuorkki olisi sekä hieno että seisontakustannuksiltaan edullinen ja lisäksi sillä voisi kulettaa muutakin, jos ei se traileri käy.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.04.2010, 21:44
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Kuinkahan tanakka vetoauto sit pitäs olla traikun kanssa. Ite retuutin 90 vuoden discolla Varkauden takaa Tampereelle traikulla 70 luvun Dodge pickupin. Dodgen konepelti oli suunilleen Discon katon tasolla. En ny muista mitä Doge painaa, mutta tuskin ihan keijukainen. Jyväskylä Tampere välissä muutamaan ylämäkeen piti tarjota kolmosta, että jakso mennä. Vauhtia ei tehnyt mieli hakea alamäissä kun pakkasta oli joku 5 astetta ja tihuutti vettä.
Kiisseliä meni noin 11,3 sataselle. Siittä vajaa puolet oli tyhjällä kärryllä.
Tosin tästäkin huolimatta oma suosikki olisi kuorkki. Varmasti pitemmällä reissulla paras ja mukavin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.05.2010, 07:12
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Hinnat A-Katsastuksella seuraavat; katsastus 89€, savut 39€, jarruajo 134€ (paineilmajarrut), sitten vielä nopeudenrajoittimesta lappu joka vuosi ja piirturista joka toinen (noiden hintoja en tiedä vaikka työkseni niitäkin teen). Ja jos pomppaa leimalla sekä jarruista, että jostain muusta, niin kustantaa 39€+134€.
onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa?

kyllä siirtokilvetkin on olleet harkinnassa mutta siinäkin on oma vaivansa kun tältä kylältä ei sellaisia saa, pitäs ajaa Leppävirran eteläiselle slummialueelle varkauteen niinkin paljon kuin 20 km niitä hakemaan. ja kalustovaurion sattuessa on edelleen sama ongelma että millä romut kotiin.

traileria varten veturista sen verran että pitäis olla laki jotta alle 150hv tai alle 4L koneilla ei saa nyhtää mitään jarrullista, ja auton paino vähintään 2000kg
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.05.2010, 08:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mites ois bussi ( kuormaauto matkailuajoneuvo) sillä voi matkustaa kuljettaa auton yöpyä .ruokailu ja yöpymisen kulut kun huomioi
ei vakuutus ym kulut ole hirveet. on muuten mukava tapa matkustaa vaikka pitkiä matkoja
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.05.2010, 08:44
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa?
Rajoittimelle on ikäraja, olikohan se 1988..? Vuodesta en ole ihan varma, mutta 80-luvun lopulla se on.

Käsittääkseni piirturia ei tarvita yksityis ajossa. Ainakaan kiekkoa ei tarvitse käyttää ajon aikana. Pari kertaa ollaan tuosta vängätty poliisien kanssa, mutta sakkoa ei ole tullut, vaikka piirturissa on muovikiekko. Katsastusmiehien mukaan kiekkoa ei tarvitse käyttää.



Tuossa on oma tapa kuljettaa offi-kalustoa, mönkijä kulkee henkilöauton peräkärryssä. Tuon mersun kuluista en tiedä, se on veljen auto. Muistaakseni tuossa 16 ton kok painoisessa mersussa on veroja liki puolet enemmän kuin esim 10 ton kok painoisessa. Verot pompsahtaa aika paljon 12 ton kohdalla.

Kaikkein järkevin kuljetusauto olisi varmaan joku 4 tonnin kantavuudella oleva kevyt kuorma-auto. Mersu, volvo F6, ford cargo, rellu. Kahta viimeksi mainittua en tosin itselle ostaisi. Kaikkein halvimmalla saa varmaan armeijan vanhoja relluja. Ne ovat mukavia, ja kevyitä ajettavia, mutta koneesta puuttuu vääntö. Kierroksia rellun kone ottaa yli 4000, ja ne kulkee 120 km/h.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.05.2010, 09:19
jonetzu:n Avatar
jonetzu jonetzu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.07
Sijainti: Hollola
Viestit: 411
Perusasetus

Mulla on käytössä tuollainen kuljetus auto. Pituutta sillä on sen 10m ja leveyttä 2.4m. Hyvin mahtuu kerralla kyytiin sukisuki ja huoltoauto. Niin ja auto on rekistöröity kuudelle hengelle, joten koko tiimi matkustaa samassa autossa kerralla.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.05.2010, 09:43
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
onko nopeuden rajoittimissa mitään ikärajajuttuja vai vaaditaanko se kaikkiin kuorma-autoiksi merkittyihin? ja entäs piirturi, pitääkö sellainen olla myös yksityiskäytössä olevissa autoissa
?

89` ja siitä eteenpäin tarvii rajoittimen muistaakseni. Ja jos on piirturi niin sen pitää toimia.
Eli tarpeeksi vanha ettei ole piirturia ym. eli joku 70 luvun kapistus.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.05.2010, 10:17
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Mulla oli aluksi Range + traileri jolla kuljetin BJ:tä. Bensaa paloi semmonen 20l/ 100 km ja talvella oli tosi huono vetää vaikka oli nastat sekä rangessa että kärryssä. Sitten kun tuli BJ:hin isompaa rengasta ja leveempää akselia niin piti alkaa miettimään isompaa kuljetuspeliä. Kivisen kanssa sitten hommattiin Iveco 79-14 jossa oli kantavuus jotain 4-5 t ja siina oli iso lava ja perälautanostin. Toi perälautanostin toimi hyvin ramppina eli sai auton nopeesti kyytiin. Iveco oli aika iso nurkissa pyörimiseen ja ohjaamokin oli pieni eli sinne ei mahtunut kun ukot kyytiin. Iveco vaihtui sitten 609 mersuun miehistöhytillä ja pieni nostin oli lavalla. Ton kokoseen peliin mahtuu hyvin työkalut ym varaosat kyytiin sisälle. Lava ja kantavuus oli just passeli BJ:lle, isompaa/painavampaa autoa ei oikein pysty laillisesti kuskaa. Ton kokoisella kuorkilla pystyy ajelee ihan hyvin normaalissakin liikenteessä. Mahtuu parkkiruutuun just. Ja jos on vähänkin muutakin käyttöä kun auton kuskausta niin kannattaa ehdottomasti hommaa kuorkki. Itelläkin säästy aika mukavasti kuljetuskuluja talon rakennuksessa kun itse kuskasin melkein kaikki tarvittavat kamat.

Nyt on sit alla 814 mersu nelivedolla ja tietty miehistöhytti ja hiab. Tommonen takavetoinen pikkukuorkki on talvella tyhjänä aika helposti kiinni niin päivitettiin nelivetoiseksi kuljetuspelikin

Kulut noissa olleet aika samoja kuin noissa aikaisemmissa vastauksissa. Bonukset kun on 70% niin vakuutusmaksut on ihan kohtalaisia ja kulutus Ivecolla oli noin 20l/100km ja 609 mersulla 12l/100km ja 814 näyttäis ottavan noin 15l/100km.

Missään noista ei ole kyllä ollut mitään nopeuden rajoittimia, piirturit oli kaikissa ja niissä on käytetty kiekkoa mutta katsastuksessa ei ole tarvinnut esittää mitään todistuksia piirturin huollosta ym. Nosturin tarkastuksistakaan ei ole yksityiskäytössä kyselty. Nestejarrut ollut kaikissa eli katsastus edullisempi. Ivecossa ja 814 mersussa on paineilmatehostetut jarrut eli jos tarvii paineilmaa esim renkaan täyttöön niin sitä saa adapterilla säiliön liittimestä.

Kannattaa sitten myös miettiä korjausmahdollisuuksia. Pientä kuormuria just nostelee normaalilla hallitunkilla ja pystyy korjailemaan perustyökaluilla.

Tossapa pientä tarinaa. Itse suosittelen siis kuormuria varsinkin jos on joskus muutakin kuljetettavaa.

Viimeksi muokannut MK : 01.05.2010 10:22
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.05.2010, 10:09
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

kuorkki


veljellä on tällänen ivecon pikku kuorkki mitä saan lainailla.

kantavuus: 2400 kg

teho: 115 hepoa

kulutus: 11,8l tyhjänä

vakuutukset: n:800e/ vuosi (suunnillee)

aivan mahtava peli ajella pitkääkin matkaa ja kätevä ku on suht matala lastaus korkeus. miinuksena suht pien koppi mut lavalla meil on puinen pakki mihi mahtuu varaosat.

jos miun pitäs valita kuorkin ja traikku yhistelmän väliltä.. ni ehkä kuorkki kummiki. paitsi jos ois vetoautona joku jättiläis jenkki lotja
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Järkevin tapa Hiluxin etukardaanin kunnostamiseen? Morjenz Tekniikka & Jutustelu 14 23.01.2009 09:03
Järkevin tapa korottaa patukkaa knockout Tekniikka & Jutustelu 23 28.04.2008 19:36
Oikea tapa laskea mäki Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 16 31.03.2005 16:13
Mikä paras tapa hakee korkoo(ei pankista) mikkot Tekniikka & Jutustelu 15 22.03.2005 16:45
Itsemurhista paras tapa... MiCA Health 0 21.10.2002 01:39


Sivu luotu: 10:03 (GMT +2).