![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() Einkä minäkään usko, että kyse on rahasta vaan näyttää vahvasti siltä että on mitä suurimmassa määrin periaatteellinen. Kun kerran "mulla" on auto jossa sattuu olemaan tehtaalta tullessa kaaret niin niitä en missään tapauksessa suostu vaihtamaan kisasääntöjen mukaisiksi vaan edellytän, että sääntöjä muutetaan minun (ja muutaman kaverini) kalustoon sopivaksi ja jollei vaatimukseen suostuta kiellän, samalla kun lopetan oman harrastamisen, suunnistuskisakäyttöön aikanaan vapaaseen käyttöön luovuttamani laskentaohjelman käytön. Kiusa se on pienikin kiusa Joutuvatpahan Cup-järjestäjät hankkimaan uuden ohjelman
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Säännöt on aina ollu myrkkyä osalle offiporukkaa.Kamalasti pelätään,että joudutaan noudattamaan tuuman paksuista sääntökirjaa.
Oikeasti se ihan helvetin paljon helpompaa kun on ihan pilkkua myöten tehdyt säännöt. Ei tarvitse pähkäillä,eikä ihmetellä kuinka mikäkin asia pitää tehdä.Taas on todettava,että rallissa on vitusti enemmän sääntöjä kuin tässä"suunnistuksessa" ja silti se on yksinkertaisempaa. Ja ne joita ei säännöt miellytä tai eivät heille sovi niin tekemään kisoja ihan omien ääntöjen mukaan.Niin ne kaikki lajit on saanut alkunsa. Avauduinpas
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Oli kyllä aika säälittävä toi CUPIN veto kanssa! että kaksi viikkoa ennen kisoja sanotaan että wrankun kaaret ei käy vaarallisille rasteille. Mut 5vuotta kerkes Jappe ajaa noilla kaarilla ilman mitään sääntö kiemuroita ja avusti ihan vitusti cupin toimintaa joka vetää sit yhtä äkkiä maton jalkojen alta niin miksei jappe myös vois tehä samat?
__________________
VooDoo Racing Team ![]() http://www.youtube.com/watch?v=K_td_DTFTXE http://www.youtube.com/user/OKA6666#p/u/5/AnRLdUIqMzE http://kuvablogi.com/blog/19737/ http://www.youtube.com/watch?v=yKmWtLwxrXc |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Suunnistuskisathan eivät ole fia:n alaista touhua, että niiden kaariasiat ei koske tätä pientä piiriä mitenkään. Joten turha siihen on vedota, että niin siellä on päätetty. Jeepin kaarien lisäksi ihmettelen suuresti, miksi tykkimallin avo C303 Volvon alkuperäiset kaaret eivät kelpaa. Vaikka hieman modattuna.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mä hommasin suikan jossa pitkä takaluukku kolmessa vai neljässä kisassa sitä sai sitten vaan kayttää. Eipä saanut kauvaa iloita siitä luukusta kun sääntöjä muutettiin. Se siitä sitten |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ehkä toi kaarijuttu menis enempi silleen, et ilmotettas pitkien takaluukkujen kulpaavan rastien ottoon, muttei kaksiosaisten. Eli joko hitsaat takaluukut yhteen ja saranoit molemmista päistä, tai jätät ottamatta takaluukkurastit. Eli olisit samalla viivalla takaluukuttomien autojen kanssa.
|
|
#8
|
|||
|
|||
Luukut
Luukut on melko hyvin hallinnassa. Ainoastaan Volvojen eteepäin kääntyvät ovet antavat etua muihin nähden.
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Joskus lueskelin noita sääntöjä niin aika monessa kohdassa oli "suomalainen lisäys" ?? voin olla väärässä ja se on jopa todennäköistä :-) |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
kyllähän noilla turvallisuutta lisätään, mutta ei toimi täällä perähikiän FIAN sivukonttorissa.. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jappe on kehittänyt oman suunnistusohjelman ja tulostenlaskuohjelman CUP-käyttöön, paljonko on maksanut käyttäjille? Luuletko todellakin, että Jappe jää organisatiolle jotakin velkaa? Pikemminkin päinvastoin. Mies on taatusti tehnyt enemmän töitä suunnistuksen eteenpäin viemiseksi, kuin tavallinen kisaaja koskaan. Cuppi-päämiehet voisivat kertoa, miksi Jeeppien kaaret hyväksyttiin alunperin sääntöjen vastaisesti, koska se on todellinen syy tähän sekoiluun. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Henkilökohtaisesti eniten vituttaa että kisajärjestäjien käyttöön vapaasti annetun ohjelman käyttö kielletään. Ei siinä mitään jos ei enää itseä kiinnosta, mutta miksi pitää tehä vielä lisäkiusaa muille. (Toisaalta sehän tässä se perimmäinen tarkoitus onkin, saada muita ihmisiä vituttamaan, joten tarkoistusperässä on onnistuttu.)
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
Onko kyseessä enää oma, jos se on pois annettu?
__________________
Ei tarvitse olla hullu, mutta se auttaa. |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#16
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Ennenkuin jatketaan tätä rähjäämistä, riitelyä ja kuittailua, voitaisiin vetää henkeä ja miettiä asiaa kilpailujärjestäjän kannalta.
Jos tämä kilpailutoiminta jatkuu, on ihan tuhannen varmaa, että jossain vaiheessa tapahtuu paha onnettomuus. Yleensä ei tällaisissa tapauksissa mikään taho astu esiin ja sano: tämä on kokonaan minun vikani, maksan sen mitä vaaditte. Kun kysymys on isoista rahoista, tulevat asiaa selvittämään virkamiesten lisäksi lakimiehet ja alkaa vastuun jyvittäminen. Järjestäjän kannalta tämä tarkoittaa mm. sitä että selvitetään, onko autoja ajatettu liian pahoista paikoista eli onko aiheutettu riski ollut epäsuhdassa kilpailun säännöissä autoilta vaadittujen ominaisuuksien kanssa. Lisäksi selvitetään, onko autojen kelpoisuus todettu kisakatsastuksessa kohtuulliseksi katsottavalla tavalla. Jälkimmäinen tarkoittaa suomeksi sitä että katsotaan, onko katsastaja lepsuillut tai onko kilpailija kusettanut katsastajaa. Tämä on aika helppo rasti. Edellinen sen sijaan ei ole. Kun kisajärjestäjä vaatii autoilta kansallisen autourheiluliiton hyväksymät kaarirakenteet, se pääsee eroon isosta vastuusta, jota sen olisi käytännössä mahdotontakin kantaa. En ainakaan ole kenenkään nähnyt täällä tai suunnistus-cupin piireissä käyttävän puheenvuoroja mekaniikan tai materiaaliopin huippuasiantuntijana. Tottakai voitaisiin hyväksyä myös USA:laisen viranomaisen standardi. Meksiko on ihan siinä vieressä. Heidänkin standardinsa voitaisiin hyväksyä - miksei. Filippiineilläkin puhutaan espanjaa. Tottahan heidän vaatimustansonsa on riittävä. Tätä voi jatkaa niin pitkälle kuin haluaa. Fakta on se että mitä lahempää auktoriteetin ottaa sen paremmin voi siihen tukeutua, kun tulee ongelmia. Nyt täällä vaaditaan järjen, jopa maalaisjärjen käyttämistä katsastuksessa ja sääntöjä laadittaessa. Löytyykö meillä riittävästi kisajärjestäjiä ja katsastajia, jotka ovat valmiita sanomaan (paskan osuessa flektiin): Tiesin että tämä rakenne ei täytä Suomessa hyväksyttyjä kilpakaarien vaatimuksia, mutta oma järkeni sanoi että ne ovat riittävät. Asia tulee kyllä hoidettua silläkin tavalla kuin sitä on tässä hyvän aikaa jo hoidettukin, eli riitelemällä, haukkumalla ja naljailemalla. Päädytään jokainen yksin omalle takapihallemme nyhräämään jotain pientä ja syyttelemään muita. Mutta johan tuota hauskaa kestikin useamman vuoden. Jouti se jo pilatakin. Laitetaan tähän nyt vielä erikseen, että en ota minkäänlaista kantaa siihen miten hyvät tai huonot kaaret jeepissä on. - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku |
|
#18
|
||||
|
||||
|
Onko suunnistuskisat AKK:n tai FIAn alaisia kilpailuja?
Voiko kilpailunjärjestäjä tehdä vastuuvapaussopimuksen kakkien kilpailijoieden kanssa |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kysytkö sellaista asiaa, jonka jo tiedät? Kirjoitanko epäselvästi? Kaikenlaisia vastuuvapaussopimuksia voi kyllä tehdä. - p
__________________
Life's a bitch, and then you don't die. - Vanha vampyyrisananlasku |
|
#20
|
|||
|
|||
|
Totta on se ettei vittuilulla ja riitelyllä ainakaan lisätä kilpailun järjestäjien motivaatioita. Eli sen puoleen voitaisiin jo lopettaa?
Mutta toisaalta laji ei ole akk:n ja siten fia:n alainen miksi ei silloin voida vain lisätä sääntöihin että nämä jeeppien ja mahdollisesti sillä samalla tahi vastaavalla normilla olevat kaaret olisvat myöskin hyväksyttyjä? Siis se normi jonka mm. -matti- laittoi jo esille. Kuitenkin jos jeeppien kaarien oletetaan kestävän 120kmh vauhdista tapahtuvan kaadon niin miksi helvetissä ne ei kestäis pientä rinnettä pitkin pyörimistä? Väittäisin että 120 vauhdista rampilta ulos on hieman vaativampi kaarille kuin perinteinen offipyllähdys. |
|
#21
|
||||
|
||||
|
Hei, mun Jeepissä ei ole kaaria ollenkaan. Haetaan vaan niitä rasteja jotka järjestäjät ovat katsoneet "ei vaarallisiksi". Ja kivaa on ollut, aikanaan sai pokatakkin muutaman kerran. Nyt hiukan vanhempana ei sitä vaaraa enää ole, kyllä fyysistä kuntoakin kaarien lisäksi tarvitaan palkintopallille.
|
|
#22
|
||||
|
||||
|
Miksei muuten uazi miehet ole vaatimassa tehdastekoisten kaariensa hyväksymistä suunnituskäyttöön?
Tiekäyttöön ja mahdollisiin kolareihin ja kaatoihin nekin on valmistusmaassaan testattu ja hyväksytty. Paljonkohan on valmistusmäärät jeep vs. uaz? |
|
#23
|
||||
|
||||
|
Oliko tässä aluperin syy koko kaarikeskusteluun se että jos Wranglerin kaaren vaihtaa cup-hyväksyttyyn, niin se ei sitten kelpaa enää vuosikatsastukseen kun alkuperäinen turvavyön kiinnike on poistettu? (ei jaksa selata koko topikkia läpi......... )
|
|
#24
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Hups, tarkastin säännöistä, onko tosiaan että avoautolla saa osallistua ilman minkäänlaisia kaaria jos ei hae vaarallisia rasteja (esim GAZ 69, vanhat UAZit),kuulostaa hurjemmalta kuin jeepin kaari ongelma Viimeksi muokannut Calmari : 15.04.2010 09:15 Perustelu: lisäilin vähän |
|
#25
|
|||
|
|||
Kaaret säästävät turhilta vammoiltaLainaus:
Vaikka kaaret ehkä monenkin näitä palstoja lukevan mielestä ovat aivan turhanpäiväiset niin minusta kaariasia on turvallisen harrastamisen kannalta sen verran tärkeä, että siitä kannattaa puhua täälläkin. Tiedän ainakin yhden näistä nykyisistä Jeeppi-miehistä olevan erittäinkin tyytyväinen, että edellisessä ajokissaan oli kunnon turvakehikko eikä pelkkää pääkaarta kun kaatoi sen Kulmakorvessa. Ei välttämättä ajelis nykyisin edes Jeepillä. ![]() Ja miksi puolustan FIA -kaaria. Siksi että niistä on selkeät mallikuvat kaikkien saatavilla ja ne on vuosien mittaan kestäviksi autourheilukisakäytössä todettu. Offisuunnistuksessa on vältytty suuremmilta onnettomuuksilta ja toivon että niin saadaan jatkaa edelleenkin. Kulman inhorealisti |
![]() |
| Luokat |
| suunnistus |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
| Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
| Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 | RJCOBRA | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.12.2008 19:43 |
| Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
| Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |