Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.04.2010, 23:34
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Vinssiohjain


Terve vaan. LEM (linkit mitkä laitoit) on tunnettu virta-anturi valmistaja. Tekee molempia tyyppejä. Cloced loop menetelmä on tarkempi, mutta vaatii vastavirta käämiin jonkin verran tehoa. Paristokäyttöisissä pihtivirtamittareissa käytetään open loop menetelmää edellämainitusta syystä. Open loop periaatteella toteutetussa tasavirran mittauksessa ehkä hankalin asia on sydämmen magnetoituminen eli remanenssi vuo. Tämä näkyy käytännössä siten, että jos lähdetään nollasta ja käydään vaikka sadassa Amppeerissa ja palataan nollaan niin mittaus ei putoakkaan enää takaisin nollaan vaan jää esimerkiksi muutamaan Amppeeriin. Jos käännetään virran suunta ja käydään vaikka -10A virrassa ja palataan nollaan niin mittari on taas nollilla. Edellämainitusta syystä lähes kaikissa pihtivirtamittareissa on DC virta-alueen nollaus.
Oma mittaus on tehty open koop menetelmällä koska se on yksinkertaisempi ja tällaisessa vinssin moottorin mittaamisessa suuruusluokka ratkaisee eikä tarkkuus. Toinen hyvä peruste on, että proto on tehty siitä kamasta mitä sattuu miljoonalaatikosta löytymään.

Tässä kuva kehitteillä olevasta vinssiohjaimesta.



Tässä tarkempi kuva virta-anturista


Nyt pitäisi vaan löytää jostain kestomagneettimoottorilla oleva vinssi testausta varten. Sarja ja Compound moottorit eivät sovellu tähän kytkentään. Sarja ja Compound koneissa suunta vaihdetaan kytkemällä kenttäkäämit eri päin suuntaa vaihdettaessa. Kestomagneettikoneessa koko moottorin napaisuus vaihdetaan suuntaa vaihdettaessa. Tässä muuten syy miksi "normaalin" vinssin ohjausreleiden kytkentä näyttää niin omituiselta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6899.jpg‎
Views:	4324
Size:	93,2 Kt
ID:	11979   Click image for larger version

Name:	IMG_6904.jpg‎
Views:	4272
Size:	89,8 Kt
ID:	11980  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.04.2010, 07:18
shallik:n Avatar
shallik shallik ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Kärkölä
Viestit: 43
Perusasetus

Kiitos kuvista, nehän tunnetusti selventää paremmin kuin tuhat sanaa
Voin laittaa selostusta / kuvia tuosta meidän projektista kunhan se etenee toistaiseksi päässä hahmotetusta schemasta eteenpäin, ideana kuitenkin virtojen mittaus vinssiltä, valoista, latauksesta jne. sekä moottorin anturointi lämpöjen ja paineiden osalta, mahdollisesti paljon muutakin samassa järjestelmässä. Hyvältä näyttää, jatkakaahan säätämistä!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2010, 23:14
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

Tällä hetkellä auton laitto on jäissä, kun auton konehuoneeseen on asennettu hautomo.

Tosin suunnittelupuolella hommat etenee, nimittäin J0hannes Design CAD Puskuri Evo 1.1® ja sarjaan kuuluvat helmasuojat ja takapuskurit on suunniteltuna ja suunnitelmat odottavat jatkotoimenpiteitä.

Liitteenä kuva suunnitelmista.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Romut esillä_01.jpg‎
Views:	762
Size:	84,7 Kt
ID:	12792  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.04.2011, 20:56
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

Edellisestä päivityksestä on näköjään kulunut turhan kauan, sillä ehti edelliselläkin kaudella tapahtumaan kaikenlaista auton kanssa.

Arbin kompuran vaihdoin bilhelveten noin parikymppiä maksavaan, josta pienen modailun jälkeen sai ihan toimivan vehkeen. Samalla laitoin lukkojen solenoidit ja letkut uuteen järjestykseen sekä vedin letkut valmiiksi etulukolle. Pieni painesäiliö tehtiin Säätäjä-setän kanssa vanhasta kylmäkoneen säiliöstä. Järjestelmään lisäsin myös kesäduunin roskiksesta dyykatun painekasteluruiskun painemittarin, sekä pikaliittimen renkaantäyttöletkua varten.

Kesätöistä ansaitut rahat meni aika tehokkaasti osien tilailuun rapakon takaa. Tuli koneeseen hankittua mäntää ja tiivistettä, vääntönokka sun muuta heebeliä. Tingeleitäkin tuli uudet ovenkahvat amuliinista, polkimen kumeja sun muuta tingeliä. Ensimmäisiä paikalleen asennettuja tingeleitä oli "ralliratti", rapakon takaa sekin kun ei lähempääkään saanu hankittua


Tässä lähiviikkoina kaivan auton talvisäilöstä ja eikun kovaa ajoa vaan

-Alkavana rakentelukautena olisi nyt ihan tosissaan tavoitteena saada kansi vaihdettua ja ehkä sitä ruuttaa soviteltua pellin alle.
-Ylioppilaslahjaksi saatu ARB olisi myös tarkoituksena laittaa eteen.
-Viime kesänä sain myös uudet puskuri(e)n levyt ja kelmojen levyt, joten ne olisi tarkoituksena heppailla kasaan.
-yleistä hienosäätöä ja nippeleiden asentelua, mitä nyt sattuu mieleen tulemaan
-Uuden koneen kasaaminen saa jäädä odottamaan sopivaa aihiota ja kipinää...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_0651.jpg‎
Views:	945
Size:	90,5 Kt
ID:	18206   Click image for larger version

Name:	Kompuran asennuksesta.jpg‎
Views:	1000
Size:	90,3 Kt
ID:	18207   Click image for larger version

Name:	DSC_0639.jpg‎
Views:	973
Size:	97,2 Kt
ID:	18208  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2011, 17:15
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.039
Blog Entries: 20
Perusasetus

TJ 16 ja rakentelu jatkumista odotellaan vielä


Maanantaina kävin -Matilla- muutoskatsastamassa levikkeet ja muuta heebeliä otteeseen, kun oli Tuusulan A-katsastuksella vuosikatsastuksessa vähän nihkeä setä; ei oikein tykännyt 24cm levityksestä alkuperäiseen leveyteen nähden
Lopputuloksena uusi leveys otteessa 1630
Myöskin suurennettu pakoputki aiheutti ongelmia, kun päästömittakusessa oli liikaa happea koneen hengittävän luonteen takia. Uusintanäytöllä oli vähän asiallisempi kaveri ja noin 15 min meni siinä auton alla pakokaasukäryjä haistellen ja pähiseviä liitoksia hanskalla tukkien, että saatiin happi kohilleen

Kiitoksia suuresti -Matille- asiallisesta ja ammattitaitoisesta palvelusta muutoskatsastukseen liittyen!

Ruiskuprojektia varten ostin biltemasta ruiskupumpun loppunumerolla 204. Saa nähdä sitten, oliko hyvä ostos, vai ei. Vielä pitäisi tehdä polttoaineelle välisäiliö ja hitsailla termarikotelon adapteri kasaan, niin alkaa palikat olemaan suurinpiirtein kasassa "Bolt-On" ruiskuasennusta varten

Ilmanputsarikotelona ajattelin ainakin alkuun hyödyntää swiftin alkuperäistä pönttöä.

Olisiko ruiskumodin tehneillä jotain oivalluksia tai havaittuja mahdollisia ongelmia, joita ei aluksi hoksannut ajatella? Täältä valtion leivästä kun pääsee vapauteen, niin alkaa taas niin perkeleellinen rakentelu
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.06.2011, 17:27
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Termarikotelon adapteri? Paas sitten kuvia niin saa matkittua jos jotain kätevää taas olet keksinyt
Ja muutenkin yksinkertaiselle yksinkertaiset ohjeet kun ruutan asennus olis odottamassa täälläkin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.06.2011, 00:06
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

SJ413-Swift imusarja termari kotelon adapteri


Kuten Juuso kertoi ei ole vielä hitsattu kasaan. Tässä kuitenkin pari kuvaa osasta. Teräksestä leikattu kaksi laippaa ja putki väliin. Näillä saa letkulähdön käännettyä sopivaan asentoon. Ylempään laippaan tulee M8 kiertet ja termostaatti tulee laipan ja alkuperäisen kotelon väliin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_7895.jpg‎
Views:	617
Size:	65,7 Kt
ID:	19703   Click image for larger version

Name:	IMG_7896.jpg‎
Views:	640
Size:	59,3 Kt
ID:	19704  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Suzukin vanteita LaaLaa O/M/V Renkaat ja vanteet 21 13.07.2007 09:21
suzukin rakentelua .. longfiedteam Linkit 2 10.01.2007 19:38
Tarinoita tosi elämästä (työ sellaisesta) Ex_inkkari Chit-Chat 5 15.11.2006 23:18
o: suzukin luke_L O/M/V Muut 0 14.11.2004 21:52
Tarinoita TV-lupatarkastuksista Laskos This And That 0 11.10.2002 10:55


Sivu luotu: 08:44 (GMT +2).