Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.04.2010, 13:59
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Kyllä saat, olettaen, että kärry tyhjänä ei paina yli 2000 kg. Saat vetää myös kuormattuna, mutta siten, että kärryn kokonaismassa ei ylitä 2000 kiloa. Ajokorttiluokat menee ilmoitettujen kokonaismassojen mukaan, mutta kytkentämassat todellisten massojen mukaan.

__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.04.2010, 15:51
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Korttia kun päivitin viime vuonna inssi sanoi ainaskin että katsotaan kokonainmassan mukaan. Veturi 3380 kg ja kärryn maksimi massa kuormattuna 3500 kg sanoi ettei saa vetää laillisesti edes tyhjänä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.04.2010, 16:11
ssillanp:n Avatar
ssillanp ssillanp ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.02.10
Sijainti: Vantaa
Viestit: 10
Perusasetus

Hep,

Aken sivulla puhutaan kokonaismassasta, samoin finlexistä bongattuna ajokorttiasetuksessa, joten noista päättelisin että nimenomaan kokonaismassa ratkaisee, eikä siis saa tyhjänäkään vetää...

---------clip http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_t...rttiluokat.htm ----------

ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
  2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
    · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
  2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.



---------end clip ----------------------




Sam
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.04.2010, 16:23
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssillanp Näytä viesti
Hep,

Aken sivulla puhutaan kokonaismassasta, samoin finlexistä bongattuna ajokorttiasetuksessa, joten noista päättelisin että nimenomaan kokonaismassa ratkaisee, eikä siis saa tyhjänäkään vetää...

---------clip http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_t...rttiluokat.htm ----------

ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
  2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
    · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
  1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
  2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.



---------end clip ----------------------




Sam
Huom. tässä puhutaan juurikin korttiluokista, Jäsen sutsu kertoi asian täysin oikein. Kokonaismassat määrää kortin tarpeen, todelliset massat vetoauton kyvyn mukaan. Tästä asiasta väännetään niin paljon väärää tietoa foorumeilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.04.2010, 17:03
ssillanp:n Avatar
ssillanp ssillanp ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 16.02.10
Sijainti: Vantaa
Viestit: 10
Perusasetus

Ja prskule nin. Seison korjattuna :-)

Eli luin Jappen alkuperäisen kysymyksen huonosti, tai ymmärryspuolessa on vikaa, mutta asiahan lienee juuri siten kuin herrat Stade ja Sutsu edellä esittivät. Pahoittelen sisälukutaidottomuuttani.

Sam
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.06.2010, 11:43
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tyytyväisyys kärrylakiin?


Enpäs viitsinyt aiheesta aloittaa uutta threadia joten heitän täällä semmoisen kevyen kysymyksen ilmoille kuin että, ollaanko sitä tyytyväisiä Suomessa oleviin peräkärry tai niiden vetoon liittyviin lakipykäliin?
Kun lähes jokaisella autoilu sivustolla on aiheeseen liittyvää keskustelua, lähinnä muodossa saanko vetää jne, jotenki tuntuu että jotain vikaa laissa on koska siitä niin paljon vääntöä löytyy foorumeilta, sekä tuntuu että läheskään kaikki poliisitkaan eivät ole perillä näistä asioista.

Toki tämä on niille helppoa joilla löytyy kortista c1e tai ISO EEE, sekä todella iso auto tai auto joka mahdollistaa ison kärryn vedon, esim helpottaisko se ollenkaan jos ei tuijotettaisi niitä lukuja mitä papereissä seisoo vaan että mentäs niiden todellisten painojen mukaan?

Esim tilanne nyt: henkilöauton jonka suurin sallittu peräkärryn kokonaismassa 1700kg, niin tuon auton perään ei saa laittaa edes tyhjänä 1750 kilon kokonaismassan kärryä jonka oma paino olisi vaikka 500kg.

Olisiko parempi jos tilanteessa mentäisiin todellisten painojen mukaan, eli voisit laittaa tuon kärryn perään jos sen todellinen paino ei ylitä auton papereissa lukevaa 1700kiloa? Mitkä tässä olisi niitä negatiivisiä puolia?



Ajan tällä keskustelun avauksella sitä takaa että aina autofoorumeilla purnataan joko autorakentelun hankaluutta suomessa tai näitä kärryjuttuja, mutta eteneekö asiat? Jos niissä olisi viilausta niin voisiko niistä kertoa tuonne "ylemmäs" eli päättäjille?
Varmaan täällä offipuolellakin on asioita jotka rajoittaa rakentelua, vaikka siitä ei olisi mitään vaaraa liikenneturvallisuudelle?

T:Ämpee
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.06.2010, 18:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hmm, melkein 300 kertaa tämä topicci katsastettu sen jälkeen kun yllä olevan viestin lähetin mutta yhtään vastausta ei ole tullut, no kaippa asiat sitte on kärrypuolella ja auto rakentelussa ihan hyvällä mallilla.
Sorry, my mistake.

T:ämpee
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssi hirven vedon apuna jahtihommissa? Terraario Tekniikka & Jutustelu 8 22.08.2010 09:36
Myydään Explorer -95 -99 4- vedon askelmoottori Timppis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.11.2008 20:56
Laillisuus La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 7 06.11.2008 11:59
Omavalmistevalojen laillisuus??? veejii Tekniikka & Jutustelu 3 27.06.2005 20:28
Wranglerin 4 vedon kytkentä EPO Tekniikka & Jutustelu 5 21.01.2005 15:09


Sivu luotu: 16:10 (GMT +2).