![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
hiaceMun hiace on ihan katsastusinssin toimesta todettu ympäristöhaitaksi
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
kaverin autossa, konehuone pestävä eu-direktiivien mukaiseksi
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Laurelia katsastettaessa pomppasi himmeiden umpioiden takia. Uudet maksoi hunajaa ja romiksella ei ollut, kun kaikilla muillakin ne oli himmeät. Kävin hakeen kaverilta lainaan 96 Saabin umpiot ja hitsasin ne paikoilleen. Ne Saabin umpiot oli suunnilleen nejänneksen Laurelin omista, niin pistin pahvista ympärille paikat, ettei ole niin härskin näköinen. Katsastaja huusi ja noitui niinku lappalainen ja totesi mielihyvikseen, ettei ne ole säädössä ja vaati tulla säätämään kohdlleen. Väänsin umpiot näyttään suoraan ja leima tuli vittuilujen kera.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Tervehdys!
Joskus se pomppaa vähästäkin kun on kasurilla "oikea" asenne. Opiskeluaikoina JKL:n katsastusasemalla näytin BX Sitikkaa. Nuorehko vetelä räkä-kasuri tuli halliin ja sanoi että "taas näitä", otti paprut ja katsasteli ja patsasteli. Hylky tuli toisen takarekisterivalon palamattomuudesta ja vetokoukun pistorasian kannen puuttumisesta. Hieman opiskelijabudjetilla eläessä kyrsi. Sittemmin olen kyllä saanut myös hylyn "ympäristöhaitasta", kun koneesta alkoi kampiakselin stefa vuotamaan oikein urakalla just ennen katsastusaikaa. Se tosin on ihan ymmärrettävä syy. Tulipahan ihan riittävän iso remppa siitä sitten. TT |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Yli kaksikymmentä vuotta sitten, Hannuksenpellon kontturilla katsastin Mexico-replica Escorttia. Aikansa ähkäiltyään suorahampaisen laatikon kanssa, ingenjööri suditti suikka vinossa liikkeelle kolmosella nosturinrampit kolisten. Totesin; et näis uusis saksalaisis on ykkösvaihde jo ihan vakiona (vuodet jotain kahekskytluvun loppua, eskon vm-69) .....
-Hylky tuli. -syynä suuntavilkku on liian lähellä ohjauspyörää /alle 50mm....että näin... |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Kaverin Taunusta katsastaessa meni päästömittarit rikki oikeen kahdesti, ainaki katsastussetän mukaan. Totes ekakerralla että tää vikalista korjaantuu vaa autoa vaihtamalla.
Vanha tenua tankkii kikka kyllä vaikuttaa hiukka päästöihin, mutta oli se noloo kun Fiesta vainaasta unohtu lisätä se bensa ennen konttoria, tenut kyllä kaadettii.. Hups.
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
missä viipyy Matti ja ammattilaishuumori hieman toiselta kädeltä... epäillään että enemmän sitä huumoria riittää kuiteskin niinpäin...
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lada Nivaa katsastettiin ja vuosi oli joku -82 tjsp ja ihan loppuvuodesta - lumi maassa.. Isoa vikaa ei löytynyt mutta virkamies halus koeajolle (epäili imeisesti renkaita). Kävi lenkin ja syöksytti n 50-60 vauhtia kohti konttorin seinää ja päätti alottaa jarrutuksen, no nivahan huilas ku kelkka ja vähän aikaa oli käsiä ohjaamo täynnä. Sivuutti noin viiden sentin päästä konttorin päällikön oman auton ja ei se seinästäkään kauas jäänyt. Kun auto pysähty viimein, niin nousi virkamies naama punasena nivasta ja aloitti huutamisen "mikkä perkeleen renkaat tässä on alla" Isäukko vastas tyynesti, että "kesäpinta miseliinithän siellä, näkeehän tuon kysymättäkin". "ettekö te saatana tiiä, että autossa pitää tähän vuoden aikaan olla talvirenkaat". Johon vastattiin, että "eikö katsastusinsinööri itse tiedä, että neliveto autossa ei tarvi olla koskaan talvirenkaita". No ei se uskonut ja juoksi päällikön konttoriin, josta tuli hetken päästä myös lujaa pois ja kertoi että "totta se perkkele on, ei tartte talvirenkaita". Leima piti laittaa ja hymyssäsuin lähdimme paikalta.
Pari kesää sitten tein kolme jarru traileria ja niitä sitten katsastelin sitä mukaa kun valmistu. Kyseessä kokoajan sama asema. Ekan kärryn katsastuksessa ei muuta huomautettavaa, mutta runkonumero on ahtaassa paikassa ja siihen ei mahdu hyväksyntä leimoja päihin. No ajelin kotiin ja löin numeron uudestaan eri paikkaan ja taas takas asemalle. Kelpas - sanoi vaan, että ois voinu lyyä aisaan tuon numeron, eikä kärryn runkoon. Eipä tuosta maininnut kun lähdin takomaan. Toinen kärri (identtinen edellisen kanssa) vuorossa noin kuukauden päästä. Numero oli nyt aisassa ja tilaa lyödä leima molempiin päihin. Kelpas, mutta mainitsi, että aisan kiinnikettä ei saisi hitsata kärryn runkoon - ihmettelin hieman, että miten se sitten kiinnitetään kun hitsaamalla on tehty koko laitos ja ei hänkään keksinyt joten kaikki oli kunnossa. Ei lyönyt leimoja numerosarjan päihin ja minä kysyin, että pitäskö tuohon laittaa leimat numeron päihin. Tuumas, että ei sitä ole tehty pariin vuoteen.. Kolmas kärry jälleen identtinen ja kaikki kunnossa, mutta yllättäen numero onkin väärässä aisassa. Sanoin, että tämä on nyt kolmas kärry kahden kuukauden sisään ja edellisissä numero on ollut samalla puolella kuin tässäkin ja ne on kelvannut. Mies väitti että ei ole kelvannut enää moneen vuoteen, vaan numero on oltava toisessa aisassa. No ajelin kotiin ja tinttasin numeron toiseen aisaan ja taas takas. Katsoi että laitoin numeron toiseen aisaan ja sitten kaikki kunnossa. Sellaista on yhdenmukaisuus..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Empä tiedä oikein mistä aloittais... kaikenlaista on kymmeneen vuoteen ehtiny sattua ja tapahtua.Mut yks vakiokysymys, mitä en oo koskaan tajunnu kuinka tällaisen voi möläyttää edes vahingossa. Tätä sattuu muutamia kertoja vuodessa omalle kohalle: Minä: rekisterikilven valot ei pala. Poka: edessä vai takana? ![]() Kaikennäköisiä kummallisia tapahtumia olis pitkä lista, mutta ne nyt ei kovin huumoria ole. Olipa ex-kollegalla joskus männävuosina sattunut tapahtuma kun oli auto ollut nosturilla ja huudellut kuskille että kääntelis rattia. Muutamaan kertaan huudellu ja sitten laskenu auton alas ku ei mitään tapahtunu. No vanha ukko saanu sydärin ja kuollu sillä välin rattiin.
|
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Mutta asiaan, varsin hauska katsastuskäynti mulla oli joskus reilu kymmenen vuotta sitten, kun vein 300d G-mersun (johon olin vaihtanut 5-litraisen bensa V8:n) muutoskatsastukseen Itäväylän TB:n yhteydessä olevalle konttorille. Herra katsastusherra otti toimistosta mersun paperit ja kysyi multa, että "mikäs muutos pitäis katsoa", no "moottorin vaihto dieselistä bentsiiniversioks"i vastasin varovasti. Mentiin autolle ja Herra isoherra pyysi avaamaan konepellin ja katsottuaan hetken konehuoneeseen, ärjähti kovaan ääneen, "EI HEL..., EIHÄN NÄIN VOI TEHDÄ!" johon minä vastasin, että "kyllä voi, se on mersun moottori". "Ei helv... ei onnistu, ei sitten millään, ja onkos sulla jotain dokumentteja tähän." Olin varautunut melkoisella paperinipulla, koska mitään lupia en ollut hakenut muutosta varten, joten annoin inssille nipun papereita, joista ilmeni mersun G-mallisarjojen mukaiset eri moottorivaihtoehdot tehoineen ja tilavuuksineen, sekä omaani vaihdetun koneen speksit myös. Äijä tutkiskeli niitä hetken ja seuraavaksi hän keksi, "No jarrut ei varmaankaan ole riittävät". Johon minä pääsin kuittaamaan antamalle hänelle paperit tehdyistä muutoksista ja mittausraporteista saatesanoilla "asiaan on perehdytty kohtuu huolella ja tässä paperit aiheesta". Taas meni hetki hiljaisuudessa inssin lukiessa painettua tekstiä ja leimojen oikeellisuutta arvioidessa ja sitten äijällä välähti, "jousitus ja muut alustan osat ei ainakaan voi olla riittävät". Siinä vaiheessa löin koko jäljellä olevan kansiollisen papereita herralle käteen, "siinä on loput paperit, niistä pitäis löytyä kaikki tarpeellinen tieto". Taas pienen tovin papereita tutkittuaan muuttui inssin aiempi vastenmielinen asenne huomattavasti inhimillisemmäksi ja keskustelu muuttui lähes ystävälliseksi. Jonkun hetken kuluttua siirryttiin itse asiaan, eli auton rakenteiden tekniseen tarkasteluun ja Inssi ajoi mersun varovasti nosturille, ohjasi minut teboilin puolelle kahville, koska hänen mukaansa auto ja paperit pitäisi kuitenkin tutkia tarkasti, sekä koe-ajo suorittaa. Aikani kahvion terassilla istuttuani inssi ajoi mersulla rauhallisesti rakennuksen ympäri sitä mainitsemaansa koe-ajoa, hetken kuluttua auto kaarsi nurkan takaa jonka jälkeen takapihan suoran alettua inssi painoi jo hieman kaasuakin, automaatti vaihtoi isompaa pykälää, suoran päässä jarrutus, jonka jälkeen mersu hävisi taas näkyvistä. Hörpin kahvia ja polttelin tupakkaa, kun nurkan takaa kuului kumin vinkunaa ja mikäs se sieltä tulikaan, mersu lievässä sivuluisussa (vain takaveto kytkettynä) ja inssillä pikkupoikamainen iloinen virne naamalla, ja eikun lisää kaasua, moikkas mua sinne terassille ja häipyi taas nurkan taakse. Meni taas hetki ja kohta mersu tulee näkyviin, inssillä rystyset valkoisena ratin puristamisesta ja niskat kyyryssä, vroom, suoran päähän ns. täysii ja seuraava kierros, no ei kuitenkaan, vaan tiukka U-käännös hieman kaasulla auttaen, auto terassin viereen parkkiin, inssi samaan pöytään kahville, "Hienon pelin oot tehny, hyvin kulkee ja pysähtyykin vielä, ei löytyny mitään huomautettavaa, odota hetki, tuon paperit kohta". |