![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Itsellä kun on huono muisti, niin jonkinlainen check list, johon keräis kamppeet ennen reissua, ja vois tarkistaa että kaikki olennainen on mukana.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
mä voin lähteä testi reissulle kiskomaan narua
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Tekniikkaa
Ensimmäisenä haasteena on tietojen jakaminen konieden välillä. Tulin koirien kanssa mökille ja ulkona sataa kaatamalla. Rupesin koodaamaan.
Demossa yksi auto haluaa jakaa kartan muille. Jokainen ikkuna olisi eri autossa. P2P tyyliin jaetaan kuva (chat). Vasemman koneen oikeanpuoleisessa ikkunassa painan lähetä nappia. Samalla tavalla jaettaisiin reittipisteitä, autojen paikkatiedot, kartat, kalibroinnit, reitit, viestit ym. Kaikkien kartoilla näkyy kaikki autot. Kuvan laatu huono, koska kännykällä kuvattu. http://www.youtube.com/watch?v=ZlncTdJfso8 Ostin tarkoitusta varten langattoman reittimen "Wireless router D-LINK DIR-655". Siinä kehuttiin olevan pitkä kantomatka. Maksoi karvan yli 100€. Koneet on kytketty toisiinsa sen avulla. Laite näkyy läppäreiden välissä. Tuo siis olisi yhdessä autossa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#4
|
||||
|
||||
![]() Yksi lähestymistapa
Pakko tähä alkuun sanoo että puoliso kävi just kuittaamassa et " tänään on pitkä perjantai... ei niitä sun viestejä kukaan tänään lue"
![]() Joo... siis asiaan... Jos asiaa lähtee pohtimaan vitutuksen kautta niin venäjän safareilla on eniten vituttanut se että jos on pitkä letka niin se saattaa venyä sen verran pitkäksi ettei LA:n kantama aina riitä. Siitä kun sitten joltakin peräpäästä jotain rivahtaa ja sitä jäädään pajottamaan niin etupää on jo ehtinyt teille tietämättömille. Keulan tavoitus ei tapahdu hetkessä eikä peräpään ongelmista etuletkalla ole tietoa. Oleellinen asia tässä nyt olisi kehittää järjestelmä, jolla autot tietäisivät toistensa sijainnit. Jos jonkun auton sijainti ei muutu esim.10 minuuttiin, niin seurantapiste muuttuisi eriväriseksi, jolloin tiedettäisiin että jotain on vialla (tekninen vika/henkilökohtainen keskeytys/maksimi jumitus. Ideana aivan loistava tälläinen safari suunnistusohjelma/laitteistus. Ei muuta kun tsemppii koodaamiseen. ![]()
__________________
Se, että olet vainoharhainen ei tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Yhteys
Jos jokainen auto kertoisi paikkansa 10 s välein. Sitten esimerkisi auton väri muuttuisi keltaiseksi jos ei ole saatu tietoa minuuttiin ja punaiseksi jos tietoa ei ole saatu 5 minuuttiin. Auto tietenkin pysähtyy kartalla kun tiedonsaanti loppuu. Laitan auton kertomaan myös nopeutensa paikkatiedon yhteydessä. Silloin tietää oliko auto liikkeessä viimeisen tiedon antaessaan.
En vielä osaa sanoa kuinka pitkä tuo kantama on. Mutta sadoista metreistä puhutaan. Tukiasemia voisi olla useampiakin. Halvimmat on 50€ luokkaa. Selviää kun pääsee pitemmälle tutkimuksissa. Tällänen idea tuli. Laitetaan tänne muistiin. Kaikkea ei kyllä ehdi tekemään, mutta kiinnostavimmat ekana. Kaikki asiat lokitetaan. Valokuvat voidaan jakaa automaatisesti toisille paikkatietoineen. Sitten generettäisiin webbisivut tapahtumasta. Esimerkiksi kuvien kohdalla kysyttäisiin julkaistaanko. Lopputuloksena paikat kuvat jne helposti selattavissa. Käytettäisiin microsoftin kartta palveluita paikkojen esittämiseen.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa ehkä kokeilla sen wifin kantomatkaa käytännössä, kun tukari on autossa sisällä ja ne läppärit kans. 2.4 gigahetrsiä (viidestä puhumattakaan) ei kovin pitkälle potki, wlan lähetystehon maksimi oli muistaakseni watin kymmenesosa. Viesti kulkenee huutamalla pidemmälle (jos autot ei metelöi), mutta karttojen jakaminen jne. on tietty hieman vaikeampaa.
Lällärin kantamana on lääkkeet, purkissa lukee VHF. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kun Wlan yhteyttä suunnitellaan puskaan niin kannattaa pitää semmoinen nyrkkisääntö että yhteys toimii vapaan näköyhteyden verran ei juurikaan pitemmälle.
Yksi ratkaisu ongelmaan olisi AP+WDS Eli keskustelevat keskenään ja välittävät kaiken liikenteen eteenpäin. Ongelmat kylläkin lisääntyvät kun yhteydet tuppaa pätkimään, verkon palautumisaika saattaa venyän pitkäksi... Tollainen Alink http://www.multitronic.fi/?prod=WNAP on kokeilemisen arvoinen keksintö, sillä on aika helppo järjestää netin jakaminen useamman käyttäjän kesken. Antennit o reverse SMA liittimillä eli siihen on liitettävissä ulkoantenni helposti... Luonnollisesti sopivalla ulkoantennilla yhteysmatkat saattavat kasvaa jopa tuon näköyhteyden ulkopuolelle... Ei ole kaksinen temppu järjestää vaikka 7km Wlan yhteys vapaassa tilassa mutta mobilekalusto teettää töitä. VHF taajuudella toimiva radiolinkit olisi hyvä mutta vaikeusaste ja laitekustannukset nousee hirveesti... Enhä mie mitään tiedä mutta venäläiset vehkeet opettaa... ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Rodeo Drive Safari | jappe | Maasturiprojektit | 376 | 03.06.2013 14:31 |
Rodeo Drive | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 583 | 27.05.2013 21:51 |
kartat rodeo driveen? | revu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.07.2009 13:20 |
Drive a hybrid, I need.. | myllis | Chit-Chat | 1 | 14.05.2009 13:28 |
Rodeo drive / Warn / Muut suunnistus ohjelmat | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 04.03.2009 16:28 |