Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 21.01.2010, 19:13
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matias. Näytä viesti
c-tek ilmoitti testilatauksessa heti vihreällä merkkivalolla että ovat ihan täynnä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiski Näytä viesti
Mene akkuliikkeeseen ja pyydä tekemään kuormitustesti.
Hiskin ehdottama kuormitustesti on ainoa oikea tapa sada selville akkujen todellista virranantokykyä. Akkua purkamaton testiväline pelkän varaustilan selvittämiseen on kunnollinen akkuhapon ominaispainomittari. Täydemmän akun elektrolyytti (se neste) on painavampaa kuin vajaan. Tällainen ominaispainomittari ei paljon maksa, eli on kannattava ostos, jos on avoimia lyijyhappoakkuja autoissa tai muissa vehkeissä.

Jos ne käynnistää auton nyt pakkasillakin kunnolla, niin kyllä ne vielä kelvolliset on.

Se, että automaattilaturi näyttää heti kohta täyttä voi kertoa myös hyvin heikossa hapessa olevista akuista. Akun ikääntyessä ne alkaa käyttäytyä eri tavalla laturiin kytkettynä. Vajaassa varauksessa pitkään pidetty ja siksi huonoon kuntoon sulfatoitunut akku tekee juuri noin, eli napajännite nousee hyvin nopeasti ylös, jos tarjoaa akulle virtaa. Sellaisen saattaa saada vielä hyvällä laturilla ja tuurilla elvytettyä. Tosin hyvässä kunnossa oleva akkukin tekee saman, nopean jännitteen nousun, jos se vaan on jo täydessä varauksessa. Akku pitäisi antaa olla 1-2 päivää lataamatta ja kuormittamatta, jotta laturin "nopeudesta" saisi mitään luotettavaa vinkkiä akun kunnosta.

Viimeksi omasta autosta (kaksi akkua rinnan) meni toinen sellaiseksi, että Ctek-laturi latasi sitä lähes loputtomiin. Se alkoi kai olemaan jo kennojen pohjalta jonkinlaisessa oikosulussa tai ainakin pohjalle karissut sakka alkoi johtaa jonkin verran. Pelkällä huonommalla startti ei inahtanutkaan, mutta se toinen akku jaksoi kesän käynnistykset. Rinnan kytkettyina heikompi purki yhdistelmän parissa-kolmessa päivässä. Akkujen uusimisen jälkeen se parempi on ollut irrallisena apuakkuna toista vuotta ja hyvin sillä 12V kompura pyörii vieläkin.

Auto on nyt 10v ja on kolmannet akut vaihdettu reilu vuosi sitten. 4-5 vuotta on akut siis kestäneet, mutta kyllä siitä on viimeinen vuosi aina ollut sellainen, ettei ainakaan paria autonmittaa enempää vinssata mäkeen tai pehmeässä.

Kun akkuja uusii, niin olipa akut rinnan tai sarjassa, niin useamman akun systeemissä pitää kaikki vaihtaa kerralla samanlaisiin, mielellään vielä samasta paikasta ostettuihin. Sillä tapaa ne kestää pidempään. Jos jättää vanhan uuden kaveriksi, purkaa se vanhempi sitä uudempaa aina, kun ei ladata. Sillä tapaa menee uusikin äkkiä huonoon kuntoon.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 21:58 (GMT +2).