![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Amattikouluja?Eikös sillä Tanmpreen suunnalla ole mitään alan ammattikoulua josta voisi kysellä apua vaivaan? Hinnat edullisempia kuin merkkiliikkeissä tai alan korjaamoissa. t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#2
|
|||
|
|||
![]() Hmmm...
... hyvä idea! Toivottavasi on noin 25% korjaamon hinnasta, niin saamme pitää sinisen maasturimme!
Laitetaan poika soittelemaan huomenissa amatsuihin! Ja onkos muita idiksiä, (voisi lainata robottia ja yrittää tehä itte???) tämähän oli jo aika kelpo! Minna |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Juu ammattikoululle vaan jos sellainen löytyy. Kun itse kouluja kävin niin tapana oli veloittaa vain materiaali kulut eli esimerkiksi tuollaisessa pienessä oikomisessa; tuulilasi, lasin liima, maalit, pakkelit ym.. käytetyt tarvikkeet. Eli uusi tuulilasi taitaa maksaa eniten
![]() Ja tuo autorobotti on sen verran iso ja monimutkainen laite ettei sillä autoa oikaise kuka tahansa ja missä tahansa ![]()
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle. GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuon ikäisessä Maastoautossa saa jo vähän ollakkin käytön jälkiä...
![]() Käyt hakemassa Lentolan Honkkarista ison kuminuijan ja muutaman kg:n pajavasaran. Ne on alle kympin/kpl. Poika pitää pajavasaraa sen karmin mutkan kohdalla ja Mamma takoo moskulalla sen kumivasaran päälle. Välitarkistuksia kannattaa tehdä, ettei karmi mene liikaa ulospäin... ![]() Lopun hienosäädön voi sit tehdä vaikka siellä lasiliikkeessä, sitten kun vanha lasi on jo irrotettu pois paikaltaan. Toi puskuri oikenee ihan sellaisella 4tonnin vaijeritaljalla, joka maksaa samassa paikassa jotain alle 40€. Pätkä hinausköyttä tai -liinaa maksaa alle kympin. Köysi järeän puun ympärille ja talja puskurin ja köyden väliin. Sitten vaan taljalla kiristelee, kunnes puskuri on tullut riittävän paljon ulospäin (tai puu kaatuu). Hidas neliveto, käsijarru ja pakki päälle, niin auto pysyy paikoillaan. Jos ei pysy, niin tarvii laittaa toinen köysi taaksepäin johonkin tukevaan ankkuripisteeseen. Hätäsempi laittais vaan köyden puun ja puskurin väliin, pakki päälle ja varovasti kiristelee köyttä. Kovin äkäsiä nykäyksiä ei kannata antaa, ettei irtoo koko puskuri rungosta... ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Hehee!
Sitähän minä ensimmäisenä ehdotinkin, että kai sen lekalla saa oikaistua!
Tuulilasin vaihtaja oli kuitenkin eri m ieltä. Ekaksi poika meni viemään auton tuulilasin vaihtoon, siellä sanottiin että pitää oikoa. Robotilla. He eivät sitä voi suoristaa (lekalla). Jos se ei ole millin päälle suorassa niin uusi tuulillasi ei tule pysymään ehjänä? Siis miten niin muka???? Siitä poika sitten ampaisi kolarikorjaamokierrokselle autoa näyttämään, aikaa oli sen perjantain verran kun siirtokilvet olivat "voimassa" - ja sai niitä tähtitieteellisiä hinta-arvioita. Sitten kysyin veljeltäni, jos voisimme lainata hänen talliaan ja oikoa itse lekalla - mutta hän oli samaa mieltä että se on millin tarkkaan oikaistava robotilla tai muuten ei hyvä heilu. Jos täällä alkaa kuulua enenmmän mielipiteitä sen puolesta, että lekalla voi itsekin oikoa, niin sitten yritetään. Huomatkaa, että olen blondi ja voi ottaa vitsin myös totena ![]() ![]() Meille ei ole pääasia että kaikki on millilleen suorassa ja auto on naarmuton! Kunhan se liikkuu, käy ja kukkuu ja katsastusmies antaa leiman, niin aivan sama miltä näyttää ![]() Minna |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuulilasiliikkeet ei halua ottaa vastuuta niskoilleen, jos uusi lasi räpsähtää halki ensimmäisessä töyssyssä.
Kyllä ne myy sieltä ihan mukaankin tuulilasin, jos joku haluaa itse laittaa lasin paikalleen. Kannattaa vaan mainita lasia ostettaessa, että jätetään se asennuksen hinta pois. Yleensä hinnastoissa olevat hinnat on "asennettuna". Liimattu lasi ei vaadi ihan just millilleen suoraa alustaa, koska ne pienet heitot saa korjattua vähän paksummalla kerroksella tuulilasiliimaa. Lasia asennettaessa kannattaa tarkistaa, että sen nurkat eivät lepää auton koria vasten (lasi räksähtää rikki töyssyssä/kallisteluissa). Jos lasia kiertävät listat eivät kunnolla istu paikoilleen, niin ne voi yksinkertaisesti jättää pois kokonaan... ![]() Lasiin ja koriin kannattaa laittaa muutaman millin päähän maalarinteipillä rajaukset, niin saa nätisti fairyveteen kostutetulla sormella silotettua ne saumasta pursonneet liimat nätiksi. Ikäänkuin kumiseksi listaksi. Pinnat kannattaa ensin pyyhkiä puhtaaksi vaikka Isopropanolilla (polttoaineen jäänesto). Ainakin IKH:ssa myydään tuulilasin liimauspakkauksia työkaluineen, n. 40€uron hintaan. Liima on sellaisessa silikonituubin näköisessä pakkauksessa ja sitä voi pursottaa ihan silikonipuristimella. Noita pelkkiä liimatuubeja ja silikonipuristimia löytää kyllä ihan autotarvikeliikkeestä / marketeista / Motonet / Biltema. Muutama vuosi sitten laatuliiman hinta oli 18€. Mitään silikoneja/asennusliimoja ei saa tässä liimauksessa käyttää, ettei lasi lennä ensimmäisessä risteysjarrutuksessa edelläolevan niskaan. Ainakin Biltemassa oli sellaisia kahvalla varustettuja imukuppityökaluja lasin nostelemista varten. Liimattavaa pintaa ei paranisi hypistellä tuon liuottimella putsaamisen jälkeen, ettei sormista tule rasvaa, joka pilaa liiman tarttumiskyvyn. Asennusvaiheessa olisi hyvä olla 2-3 henkilöä, jotta lasi menisi kerralla oikeaan paikkaan. Liimattu lasi sais olla yön yli lämpimässä tallissa, jotta liima kovettuu kunnolla & lasi pysyy kiinni. Jos haluaa vielä varmistella, niin lasin ylä- ja alanurkkiin voi laittaa pätkät jotain listaa pop-niiteillä tai peltiruuveilla. Kaikki keinot on sallittuja, kun kyseessä on useamman satasen säästöt... ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo puhdistus ja oikea liima on kaiken a&ö.
Muuten käy kuten eräässä vitarassa kallioportaassa. Mutis ihmetteli jotta pitääpä kojetaulu ihme natinaa. Natinan aiheuttaja olikin liimauksistaan irronnut tuulilasi.Syynä todennäköisesti rasva lasissa. Onneks irtos ihan ehjänä eikä pudonnut konepellille.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voi swiddu,toivottavasti mulle ei ikinä eksy sinun "ammattitaidolla" korjaamaa autoa ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Edullista putkea PK-seudulta? | Morjenz | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 18.09.2008 12:45 |
Mistäs Tampereen seudulta heittokelloo | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 29.01.2007 19:21 |
Jarrurumpujen sorvaamo PK-seudulta? | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.02.2006 06:23 |
Kartaani pajaa Tampereen seudulta | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.11.2005 21:13 |
Mistä paineilmavehkeitä PK-seudulta? | JF | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 21.09.2004 12:05 |