|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jimnystä kokemuksia?Arki-auton hankinta olisi edessä. Pääasiassahan sitä tulee ajettua työmatkaa ja kauppareissua, mutta kun ei kahta autoa raskisi pitää, niin autossa saisi olla oikea neliveto ja normaalia henkilöautoa enemmän maavaraa jotta pärjäisi tuolla asfalttiviidakon ulkopuolellakin. Offia en aja, mutta mm metästys- ja mökkireissujen huonoja ja auraamattomia teitä varten saisi ne ryömintävaihteet ja maavara olla. Ja kun päivittäiseen käyttöön tulee, niin kulutus saisi olla tietenkin mahdollisimman pieni. Minkäslaisia kokemuksia tuosta Suzukin Jimnystä, niistä alkupään malleista? Searchilla ja googlella ei paljoa löytynyt. Matkakulutukseksi vakiopelille lupaillaan tuommoista rapiaa 7 litraa / 100km, liekö lähelläkään vai onko totuus lähempänä kymppiä kuin seiskaa? Toisaalta saattaisin tuon seiskankin uskoa, vm-91 pätkä-vitaralla pääsin itekki siihen kaheksan litran pintaan. Onko noissa Jimnyissä tyyppivikoja, jotka kannattaisi tarkastaa katsomaan mennessä? Onko herkkä ruosteelle? Minkähänlainen hihnanvaihtoväli ja onko kallis operaatio? 2 litrasella bensakoneella varustettu pätkä-frontera saattaisi myös kiinnostaa, mutta ne taitavat heti olla janoisempia vehkeitä?
|
#2
|
|||
|
|||
Mitään muuta tiedä mutta http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=jimny on hieno Jimny rojekti
__________________
Luigi- |
#3
|
|||
|
|||
kulutus normi renkailla on siinä 7-8l/100km
autodatan mukaan hihnan vaihtoväli 90tkm vm1998-2000 sohc kone 2h näytti ajaksi, helppo homma. 2001---> on sit doch kone jossa jako ketjulla Viimeksi muokannut Jande : 10.01.2010 21:21 |
#4
|
|||
|
|||
Noniin, vm2001 Jimny tuli haettua eilen. Makea peli! Nelikko päällä matka-ajossa kulutus tuntui olevan 8 litran pintaan, vakiokokoiset kitkarenkaat alla.
Hieman karkeampaa kumia pitäisi saada alle viimeistään kesäksi. Vakiokoko taitaa olla 205/70/15. Sopiikohan esim Insan Sahara koossa 235/75/15 pyörimään alle? |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
215/75R15 Insa Saharat vaatii myös jo hienosäätöä vaikka 40 mm korotus, ks. esim. Jounin juttu: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48073 |
#6
|
||||
|
||||
Nyt kun on ollut kunnon talvi ja pakoputki vuotaa sillai,että neljän tonnin kieroksilla alkaa kuulostaa autolta,kulutus on selkeesti kympin paremalla puolella.Takavedolla ja lukkopesä edellä joka mukaan.
|
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Löytyskö jostain Jimnyn räjäytyskuvat ja tietäiskö joku sanoa, mikä on se suurin rengaskoko joka sopii vakiojimnyssä pyörimään? Vai onko se juuri tuo 205/70/15? Viimeksi muokannut Erturo : 17.01.2010 17:12 Perustelu: lisää |
#8
|
|||
|
|||
2" korotuksella mahtuu 215/75/15 kiinniottamatta, mutta 235 ei enää.
Vakiona voi olla kiikunkaakun. Bensaa tuo kyllä vie ihan riittävästi, näin talvella nelivedolla ei kymppi riitä, eikä se kesälläkään paljoa alle sen vie. Tiedä sitten vaikuttaako tuo korotus ja renkaat niin paljon. Renkaitten kuvio ei ole ole edes karkea, kesänakit luokkaa AT. |
#9
|
||||
|
||||
Heitäppä OMEn täydellinen alustasarja alle, tekee varmasti nannaaa ajettavuudelle, ja saat renkaat pyörimäään... eikä tarvi heti ressata jousituksen osien kuluneisuudesta.
|
#10
|
|||
|
|||
Miulla on juurikin tuo omen 2" täydellinen satsi.
En voi sanoa olevani täysin tyytyväinen, auto on jopa vaarallinen tietämättömän käsissä. Hiekkatiellä perä lähtee nimismiehen kiharasta todella helposti pompottamaan ja heittämään sivuluisuun. Tuota jos ei tiedä ja muista, ollaan äkkiä ojan puolella. Iskarivikaa oletin, mutta iskaritesterien mukaan mitään vikaa ei ole. Voiko noihin testereihin sitten luottaa, en tiedä? Muutaman vuoden vanha satsi, ajettu alle 20k ja metsää ei juuri nimeksikään. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaanpa aihetta. Kattelin tuolta ruotsin maalta jimnyjä ja varsin kohtuulliseen hintaan tuntuisi niitä sieltä saavan.
Haulla jo melko kattavasti juttua löytyikin, mutta minkälaisia nuo on todellisuudessa maantiellä. Voiko ajaa sataa (eli se normi 105-110 matkavauhti) vai pitääkö körötellä. Tietenkään mitään mahottomia ohituskiihtyvyyksiä en odota, mutta melutaso kiinnostaa, ja kulkeeko kohtuudella tuommosia nopeuksia? Itelläki tulee tuonne hirven mehtuu maille se 150km suuntaanssa, joten maantieajoakin tulisi autolle... Muille pitemmille reissuille on henkilöautokin käytössä, ja koulu/työ/pyörittelyajoon jimny lieneei aivan näppärä peli? |
#12
|
|||
|
|||
minkäkokoset tassut saa jimnyyn katsastettua...?
|
#13
|
|||
|
|||
Jos katsastusmies tuntee säädökset niin suurin koko on 225/75 R15. Ainut vaan että tuon kokoista rengasta ei ole juuri kenenkään valmistajan valikoimassa...ja 235/75 R15 ei pykälien mukaan käy eikä sovi muutenkaan kunnolla ilman plastiikkakirurgia..;-(
|
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
Taajama-ajossa loistava varsinkin talvella, päivittäistä 20km työmatkaa taitan Jimnyllä itsekin. |
#15
|
|||
|
|||
Muutama vuosi Jimny 2003 alla ykkösautona ja täytyy myöntää että kova rauta tiettyihin tarkoituksiin eli
huonoille teille ja kaupunkiin, auto on ollut kestävä,halpa huoltaa ja kohtuullinen kulutus 8-10L satasella. Valitettavan pieni tankki vaikka huoltamoita joka nurkassa onkin. Itselläni tulee vähän kilometrejä vuodessa. Autolla suhteelisen mukava ajaa maantiellä kun vauhti pysyy 80-100, mulla renkaina alla tällä hetkellä 3 kautta BFG MT 215/75 jotka toimineet hyvin ja pyörii alla ilman muutoksia ja vielä nopusmittarikin näyttää oikein! Ensimmäistä kertaa ajan nyt talvella noilla renkailla, vaikka ei mitkään talvirenkaat olekkaan. (pärjää varovaisuudella) Tässä muutamia omia mielipiteitä Jimnystä sekalaista käyttöä ajatellen: + Kestävä/varma tekniikka + Ketterä + Helpohko tuunata offikäyttöön? - Ahdas - Huurteenpoisto per...stä! - Ei saa vetää "laillisesti" jarrutonta yli 350kg - Kevyt -> tuuliherkkä - Ei vakiona mitään lukkoa taka-akselilla Nyt kun veivannut tuolla 4 vuotta niin kaupungissa loistava ja metsällä kuningas jos ei muuta kuin 1. kaveri mukana ja ei hirveen pitkiä aseita! ... 8) Olen kiertänyt sillä pohjois-Norjan ja hengissä selvittiin, käytän sitä myös maalla välillä traktorin korvikkeena. Aikaisempia nelariauto kokemuksia on ollut 70-luvun tuunattu Range joka painii tietysti eri sarjassa. Jos näillä kokemuksilla nyt pitäisi hankkia 1. auto jolla tekisin samat jutut ja enemmänkin niin vahvasti kallistuisin Subaru Foresteriin 2.0X bensa manuaali vehkeeseen jonka ehkä korottaisin 50mm ja pientä panssaria alle AT-renkailla niin uskoisin että tulisi parempi kompromissi omia harrastuksia ajatellen. ;-) (Off-Road miehet ei saa nauraa...) PS. Pelkään vielä etten kummiskaan luovu vielä Suikastani! |
#16
|
||||
|
||||
Viimeseen yks ääni lisää yleisautoks tuolle Suupparulle! On muuten yllättävän kyvykäs tuolla hangessakin. Enkä yritä väittää tuota maasturiks enkä oikeestaan edes suv:x. Mutta jos yhdellä autolla haluaa pärjätä niin pirun hyvä matkapeli ja ihan sama menemään tuolla meidän korkeuden huonosti auratuilla mehtäautoteillä kun esim. RAV4. Mutta tottahan Jimny on kuitenki enempi maasturin olonen vehe. Mutta jos ei oo haluissakaan offata niin miksi kärsis surkeista tieominaisuuksista? Kulutus tuolla suparulla on jossaki 6,5-7 litran tienoilla. Noin 400km:n reissun heitin just kaverin tuommosella kärri perässä ja en voi kuin kehua. Tänään käytiin metsäretki/kyrsänpaisto tuolla ja parikymmensenttisessä pöpperössä meni ilman pientä puolta huoletta. Tuo jakishan ei näissä hidasta kuin vissiin n. 10%, mutta eteenpäin se on sekin vs. ei alennuslootaa ollenkaan.
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Isännällä oli tuommonen 2.0X Foresteri, muistaakseni 04/05, automaatilla, ja se nyt ei ainakaan menny alle 8 millään. Luopu siitä juurikin kulutuksen vuoksi, ku tahtoo 30tkm vuodessa tulla mittariin. Vai onko automaatti niin syöppö?? Toisekseen tahtoo olla joka auto 2 litrasella koneella se 10 pyörittelyssä, maantiellä toki vähemmän, mutta arkiajossa 6 alkavat lukemat on oikeasti pieniä, varsinki 4vetoselle. |
#18
|
||||
|
||||
On! Siis se automaatti. Se kärri perässä Raaheen kelkka kyydissä ja mönkijä takas tullessa ei ihan sovi tuohon kulutukseen Mutta normi kulutus tuntuu jäävän noihin lukemiin. Kaveri kyllä on vielä pikkusen rauhallisempi ratissa ja on nyt kuulema jääny johonki 6-7 l lukemiin. Mutta minun ajossa menee se seittemän koko ajan. Kärrin kans 120-130 taulussa yöaikaan meni semmonen 12-13 litraa mutta talvikelissä ja vielä tuiskun jälkeen se lienee aika ymmärrettävää. Subarun tomaatista ei muutenkaan ole hirveen hyviä kuulunu, ainakaan merkkifoorumin sivuilla.
|
#19
|
|||
|
|||
Jos tämän ao. linkin takana olevaan Subaru-miehen virittelyihin ja safareihin on olleenkaan uskomista niin en häpeäisi
ottaa 1. autoksi Subaru Foresteria, jos joku väittää toisin tai on huonoja kokemuksia Foresterista, niin mielellään kuulisin kommentteja auton tekniikasta. Linkki: [url]http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3172/1001/7928000081_large.jpg&imgrefurl=http://www.cardomain.com/ride/792800&usg=__pV5HmdKJEZ_UoUrgMIOTbwKvZVk=&h=431&w= 575&sz=90&hl=fi&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=ZDWt7onQ vTb8PM:&tbnh=100&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dlifted%2Bforester%26um%3D1%26hl%3Dfi% 26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1 |
#20
|
|||
|
|||
Jos linkki ei toiminut niin tässä uudestaan?
http://images.google.fi/imgres?imgur...26tbs%3Disch:1 Tai laittaa googleen hakusanaksi Shane's Subaru Forester |
#21
|
||||
|
||||
Komee Subaru... Ittellani oli joskus neliveto Subaru Leone farkku, tuli silla vedeltya isojakin autoja ojasta!
Mettassa jain aina kantoihin kiinni kun olin niin tottunut Wagoneerin maavaraan |
#22
|
|||
|
|||
Tämä ihmetytti kovasti minuakin, kun tässä hiljattain kävin tiedustelemassa jimnyn vetopainoa. Samurailla saa laillisesti vetää 550kg ja kuvittelin jimnyssä olevan suurempi vetopaino. Minusta aikamoinen miinus jimnylle...melkein pelkän kärrynkin vetäminen laitonta.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#23
|
||||
|
||||
Nostellaanpa tätäkin taas esille.
Nimittäin Kingcabbi on taas rymyauton virassa, mutta se Jimny sen verta kuumetta nostattaa, että jahtiauton päivitys on vakavasti pohdinnassa. Olen ajatellu, et nuo on kaikki manuaaleja, mutta näkyy myös automaatteja olevan tarjolla. Oisko kellään kokemusta automaatti vastaan manuaali? Ajotarkoitus: Uudempia henkilöautoja ei viitti rymyyttää metässä, joten hirvenmehtuuseen jahtiautoksi, sekä mökille puunajoon yms. kevyeen offiin. Ajatuksena kutakuinki vakiokokoinen rengastus, mutta hieman karkeampana, ettei heti tukkeudu... Kuitenki tuolla joutus joskus pidempiä (250km) siirtymiä myös ajamaan. Olen ymmärtänyt että manuaalivaihteisella viihtyy myös asfaltilla, ku huomioi auton luonteen, eli melua on, ja 80 miellyttävämpi mutta sataakin pääsee. Mites sitte automaagi? Susukin sivuilta vakoillut kulutuslukemien erot ei ole järin suuria, kuinka lie tosielämässä? |
#24
|
|||
|
|||
Automaatti on..
Ainaki eukko tykkää automaatista,ehkä myös muut "samanhenkiset" tykkää. No ei vaa,tomaatti on maastossa kätevämpi. Ei oo niin tarkka rengaskoosta ja en tiijä mut tuntuu et olis automaatissa tiheämpi jakoloota,voi olla et ei mut pääloota on tietenki tomaatissa harvempi. Nelilovinen on tomaatti ja ihan kivasti pelaa arkiajossakin,kulutuksessa oli muistaakseen ilmotettu parin desin ero/satasella.
|
#25
|
||||
|
||||
Tuoltahan nuita uusien faktoja löytyy:
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi...11_%281%29.pdf Mitenhän paljon lie sitten tekniikka muuttunut vuosien varrella? Nuita oikealta ohjattavia olen maailmalta kyttäilly. Niin suomessa, ruotsissa ku saksassaki niitten hintataso selkeästi muita alempi. Tuleva käyttö kuitenki sen verta vähäistä ja sen luontoista, ettei haittaa vaikka on "postiauto". |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Jimnystä offipeli? | petr | Tekniikka & Jutustelu | 217 | 26.09.2012 08:08 |
Jimnystä OFFI-kone | raw | Linkit | 0 | 08.09.2007 18:24 |
Kokemuksia automaatti-Suzuki Jimnystä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 15.05.2006 23:50 |
Kokemuksia POR-15:stä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.10.2005 23:08 |
Kokemuksia Suzuki Jimnystä | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 04.01.2004 10:16 |