![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mm. IHK myy pylväsporakoneita, jotka on ratkaistu taajuusmuuttajalla. Jotakin kiinalaisia. Taitaa niissä olla kaksi nopeusaluetta tai jotakin. Taajuusmuuttajahan polttaa moottorin, jos liian pianillä kierroksilla pyörittelee pitkään ja kovalla momentilla. Eihän se moottori pääse jäähtymään... TT
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Heh, kyllä nyt aletaan hypätä niin syvään suohon, että juttua riittää vuosiksi.
TT: Muuttajalla varustettua moottorikäyttöä on todella vaikea rikkoa ylikuormituksella. Halvimmissakin muuttajissa on virtarajat ja muuttaja ei vain anna ainakaan ilman ohjelmamuutosta tai kovaa kiusaamista moottorin palaa. Kallimmat muuttajat osaavat jo laskea moottorin lämpötilan ja rajoittavat käyttöä myös sitä kautta. Ja jos on jo etukäteen tiedossa, että moottoria ajetaan paljon pienillä kierroksilla niin sitten pannaan erillinen puhallin tai hitaampi moottori. Tai kaikenhan saa tietysti rikki... Nyyb: Niinjoo. Tehohan siinä laskee eikä momentti jos vain kuorma jaksaa pyöriä. Maksimimomentti kuitenkin laskee perinteisissä v/f ohjattuissa muuttajissa nopeuden laskiessa nimellisestä. Taas uudet hienot ja kalliit muuttajat osaa hoitaa isoa vääntöä myös pienillä nopeuksilla. Eli nyt puhutaan vektori muuttajista.Nopeuden tarkkuus momentista riippumatta on myös ihan eri luokkaa näillä kallilla vehkeillä. Resistanssin kompensoimiseksi (ja vääntöä lisäämään) jännitettä nostamalla käytetään IR-kompensointia ja se vaikuttaa nollasta nimellistaajuuteen, tosin pienentyen kohti nimellistaajutta mentäessä.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ja tuo vakiomomentti tarkoittaa näissä vakiomomenttikäyttöjä, esim kuljetin jne joissa täytyy sama momentti olla heti alusta asti. Vrt. puhallin, jossa taas saadaan helpolla pyörimään.
Näitä hienoja kalliita, joissa saadaan täydet momentit heti alkuun saa tuohon teholuokkaan <-0,75kW 100€:n molemmin puolin tunnetulta ja isolta eurooppalaiselta valmistajalta. Eli kaikki mallit vuosäätöisiä, kun monilla yleensä vain v/f säätö. Ja jos viellä varustetaan moottorin takaisin kytkennällä, niin silloin saadaan se alun pieni notkahdus kokonaan pois, koska suoraan tiedetään kuinka ne navat siellä on, eikä tarvitse ensin tamun sitä vain "arvata." Kuten muutkin todenneet, niin ei sitä moottoria ihan helpolla rikki saa. Helpoin särjettävä on laakerit, kun alkaa kunnolla sitä konetta pyörittää.. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
joo mulla on tommonen vanhempi pylväs kone ja siitä meni pari ratasta laatikosta nii siihen laitettiin taajuusmuuttaja ja oma puhallin moottorille.
siinä on voimaa kyllä aivan pienilläkin kierroksilla!! vaihteita ei oo enää ku eteen ja taakse... |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Mahtavaa! Pitää hommata pylväsporakone jonka sitte "tuunaan" tollasella taajuus muuttajalla. Kiitoksia vastauksista.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mulla on sorvissa taajuusmuuttaja, ja on hyvä. Mukavaa kun saa esim hitsaukseen sopivan kierrosnopeuden.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Onko kukaan touhunnu isompien taajuusmuuttajien kanssa? kW luokkaa ei just tule mieleen, mutta kone vaatii tällä hetkellä 35A tai isommat nallit. Meneekö tosiaan 3000€ luokkaan ennenkuin löytyy?
Entä onko "soft start" laitteesta havaintoja ja hintatasoa? |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| M: 4kW taajuusmuuttaja | Proto_heppu | O/M/V Muut | 8 | 09.11.2006 16:29 |