![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kuulemma E85 toimii kohtuullisesti perus ruiskukoneissa, kaasua joutuu painamaan enemmän kun ei siinä ihan bensan tehoa ole. Pientä rykimistä, jos yrittää ajaa kaasua säästellen. Kauppakassin kulutus nousee kuulemma 8 litrasta 9 litraan puhtaalla ajaessa. Kylmäkäynnistys voi olla vaikeaa, mutta lopulta lähtee. Seostamalla kuulemma pelaa paremmin, noin 3/4 E85 ja 1/4 bensaa on raja, jota suuremmat E85 määrät alkaa aiheuttamaan samoja oireita kuin puhtaalla ajaessa. Jos ihan varman päälle haluaa pelata niin vähintään 1/3 bensaa. Seostamalla ei kuulemma juuri kulutuksessa huomaa ja kylmäkäynnistys vain vähän huonompaa kuin bensalla. Tiivisteongelmista tai muista ei ole kuulunut mitään, kai sekin mahdollisuus on olemassa. Onhan tavan bensassakin nykyään 5% etanolia mukana, se taisi olla joku lakisääteinen lisä. Positiivisenä puolena sanovat, seostetullakin ajellessa häviää noet pakoputken päästä.
Viimeksi muokannut kivinen : 23.11.2009 18:03 Perustelu: Korjasin prosentin oikeaksi. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Tietääkö ketään onko tuon biodieselin kanssa samaa ongelmaa? Syö tiivisteet tai jotain?
Jos oikeen muistan niin eikö ne vuoteen 2012 mennessä tunge tuota etanolia 25% bensaan? Täyttää jotkin biopolttoaine tavoitteet sen jälkeen. Muistelisin myös että 60% tämän hetkisestä autokannasta ei toimi tuon 2012 jälkeen tulevalla bensalla.. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
2009 ja 2010 bio-osuus on 4,75 % energiasisällöstä. Mistään muista prosenteista ei ole vielä sovittu. Keväällä tarkennetaan tilanne vuodelle 2011. EN590-normi ei vielä tunne suurempia pitoisuuksia eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Suomi nostaa bio-osuuden yli normin, niin periaatteessa moottorivalmistajat eivät anna takuuta konerikkojen ostalta, koska ei ole käytetty normien mukaista polttoainetta.
Kaavailuja on nostaa osuutta 20 %:iin mutta siinä on vielä monta mutkaa matkassa. Tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä ns. second generation non-food -biotuotteiden osuutta eli biolaatuja, jotka eivät kilpaile ruuaksi tarkoitetun viljelysalan kanssa. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/163121.shtml
Tuolla on juttua siitä uudesta E10 bensasta mikä tulee vuoden kuluttua ja millä ei ilmeisesti kaikki autot ihan toimi. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Tällä hetkellä automaahantuojat selvittelevät parhaillaan, mihin moottoreihin E10 voisi soveltua. Peruslähtökohtana on, mitä uudempi auto, sitä todennäköisimmin uusi bensa ei aiheuta ongelmia. Saattaa käydä niin, että 95:sta tulee E10-peruslaatu ja 98 jätetään nykyiselleen. Tämä on vain arvaus, perustuu mutuun. E10 ei siis tule olemaan laki, vaan mahdollisuus laittaa max 10 % energiasisällöstä etanolia. Verokysymyskin on edelleen ratkaisematta.
Korjaus: tulee siis olemaan laki, jos menee läpi Viimeksi muokannut LRV8 : 04.12.2009 13:38 Perustelu: tarkennus väittämään |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Linkki ADAC:n listaan, jossa luetellaan, mihin autoihin Saksan 95 E10 sopii.
http://www1.adac.de/images/E10%20Fre...cm8-260791.pdf |
|
#7
|
|||
|
|||
e10-bensiini
Onko kellään varmaa tietoa tai käyttökokemusta e10:n soveltuvuudesta -90 4.0l Cherokeessa? Maahantuoja antaa ymmärtää, että kyseinen menovesi sopisi tankkiin, mutta itseä hiukan mietityttää tuon ikäisen ajaminen "alkoholilla". Tällä hetkellä "turvallisesti" 98:a tankissa.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| EA-auto?? | Nerd-O | Chit-Chat | 14 | 17.08.2007 23:52 |
| O:auto | O/M/V Muut | 0 | 22.02.2006 21:12 | |
| Onko McLarenin uusi MP4-19B auto voittaja-auto? | SoksalItok | Formula 1 | 2 | 30.05.2004 19:48 |
| Onko McLarenin uusi auto voittaja-auto? | Laskos | Formula 1 | 11 | 28.11.2003 14:45 |