Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.10.2009, 20:39
Offijäbä:n Avatar
Offijäbä Offijäbä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.02.08
Sijainti: Kaavi
Viestit: 709
Perusasetus

Jeepin nivelten vaihto


Tyhmä tarviis apua missä järjestyksessä -89 jeep cherokeesta pitää purkaa ylä ja alapallo nivelet ja pitääkö vetari saaha ensin navasta pois.

Voiko ristikon vaihtaa vetoakseliin ja laittaa kokonaisena paikalleen.

Millä olis helpoin ottaa nivelet kynkästä irti kun ei kehtais koko akselia prässiin nostaa.

Ja kasaaminen kans missä järjestyksessä se olis helpoin tehdä.

Paljon olen autoja korjannut mut nyt kun sattu amerikan ihme eteen nii meni sormi suuhun.

__________________
On se kone ( ainakin joskus )
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.10.2009, 21:56
kaitsu kaitsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: hauho
Viestit: 432
Perusasetus

Ei tarvi purkaa palloista irti. Navan takaa 3 torx pulttia auki ja koko napa tulee akseliputkesta ulos. Jarru sylinteri täytyy tietysti ensiks irrottaa. Voi myös vaihtaa paikallan, kokemuksella tiedän, ja sen jälkeen opetella helpompi tapa. Mulla myynnissä etuvetarit kummatkin cherokeehen ehjillä ristikoilla, kannattaa pitää takaluukussa aona mukana niin vanhatkin kestää paremin. Jos tarvit vetareita, ota yhteyttä. On halvat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.10.2009, 22:18
Offijäbä:n Avatar
Offijäbä Offijäbä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.02.08
Sijainti: Kaavi
Viestit: 709
Perusasetus

joo pitääpi yrittää etsiä ne thorksit.
__________________
On se kone ( ainakin joskus )
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.10.2009, 00:01
piippu79 piippu79 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.04.09
Sijainti: kankaanpää
Viestit: 707
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaitsu Näytä viesti
Ei tarvi purkaa palloista irti. Navan takaa 3 torx pulttia auki ja koko napa tulee akseliputkesta ulos. Jarru sylinteri täytyy tietysti ensiks irrottaa. Voi myös vaihtaa paikallan, kokemuksella tiedän, ja sen jälkeen opetella helpompi tapa. Mulla myynnissä etuvetarit kummatkin cherokeehen ehjillä ristikoilla, kannattaa pitää takaluukussa aona mukana niin vanhatkin kestää paremin. Jos tarvit vetareita, ota yhteyttä. On halvat.
onko apsilliset vetarit/ristikot
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.10.2009, 06:46
Offijäbä:n Avatar
Offijäbä Offijäbä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.02.08
Sijainti: Kaavi
Viestit: 709
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piippu79 Näytä viesti
onko apsilliset vetarit/ristikot

ei oo apsia
__________________
On se kone ( ainakin joskus )
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.10.2009, 09:34
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Ei ne oo torxeja, ne ruuvit on 13mm 12-kanta!!! Ihan normaali 13mm 12-kulmainen hylsy sopii!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.10.2009, 11:36
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Ei ne oo torxeja, ne ruuvit on 13mm 12-kanta!!! Ihan normaali 13mm 12-kulmainen hylsy sopii!!
Paitsi sitten kun ne on ruostuneet ja muutaman kerran nylpätty tolla 13mm avaimella, niin sitten joutuu käyttämään siihen alunperin tarkoitettua 1/2" 12-kanttista hylsyä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.10.2009, 14:04
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Paitsi sitten kun ne on ruostuneet ja muutaman kerran nylpätty tolla 13mm avaimella, niin sitten joutuu käyttämään siihen alunperin tarkoitettua 1/2" 12-kanttista hylsyä
Ihan miten vaan, uuden (siis uuden) pultin kantaan 13mm hylsy menee OK, 1/2" hylsy on TIUKKA, joten väittäisin sen kumminkin olevan alunperin millinen kanta!!!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.10.2009, 18:30
kaitsu kaitsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: hauho
Viestit: 432
Perusasetus

Niin, niihin pultin kantoihin voi hitsata normi millikokoisen mutterin päälle. Se auttaa muutenkin kiinni juuttuneisiin osiin "lämmöllä".

Ja mulla olevat vetarit ilman abs:siä. Eli pienemmillä ristikoilla.
Muuten sopii metsä käytössä käyttää ristiin, katsastuksessa taas toisin.

Ja niinhän se oli, ei torx vaan muuten vaan haist...u kanta millä ne navat on kiinni. Milli mutterit vaan liimalla päälle.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.10.2009, 19:02
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

itse käytän 1/2 tuumasta 12 kulmasta (oikea!) ei oo ollu mitään ongelmia avata pultteja yhestäkään akselista! esim eräs akseli pihalla ollu vuosia eikä esim vetareiden ristikot liikkunu ku lekalla ja vaati yli 8 tonnia saada ne pois
oikea työkalu oikeaan kantaan ni ei oo hv hommia
ja eihän me käytetä 2 euron hylsyjä??? :
isot pojat sanonu et tiukka on hyvä (1/2 12 kulmaa)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.10.2009, 20:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaitsu Näytä viesti
Ja niinhän se oli, ei torx vaan muuten vaan haist...u kanta millä ne navat on kiinni. Milli mutterit vaan liimalla päälle.
Niihin mitään tarvitse hitsata, kun käyttää oikeaa työkalua.. Ja eikös hitsatessa noi pultit tuppaa karkastumaan -> ei välttämättä tee hyvää kestolle, ja varsinkaan jossain navan pulteissa? Mulla oli edellisessa etunapa alkuperäinen, pyörinyt ravassa ja paskassa ja suolassa silloin 16 vuotta, lähti pienellä lämmöllä ja ihan normi 3/8" räikällä hyvin auki pultit. Se itse napa sitten oli umpijumissa ja piti takoa vasaralla pultin kannoista irti -> uudet pultit piti sitten ostaa.


Minä vahvasti muistan että ihan tehtaan alkuperäinen korjauskirja sanoo pulttien koon olevan 12- kantainen 13mm, EI 1/2". Ja nuo uudet pultit ainakin oli 13mm, ei 1/2". 13mm meni juuri napakasti, 1/2" piti jo nakutella vähän vasaralla paikalleen. Näissä XJ:ssähän on noita millikokoisia muttereita & pultteja vaikka kuinka.

edit: niin ja tota napahässäkkää kun laittaa takaisin, niin Marine- luokan vassua pultteihin, ja samaa myös napahässäkän ja olkavarren (vaimikäsenytonkaan suomeksi) väliin, tai sitten kuparitahnaa. Ja putsaa ne ruosteet pois siihen malliin että on paljaalla metallilla. Ei enää jumita sen jälkeen...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.10.2009, 21:35
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.10.2009, 21:44
rhm rhm ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.08.08
Sijainti: Nokia
Viestit: 595
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niko69 Näytä viesti
muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa
Kyllä Grandissa ainakin aukes muistaakseni just 13 mm 12-kantaisella nuo samaiset pultit. Ja tosiaan vaseliinit ja kunnon putsaukset, niin varmasti aukeaa toistekin. Grandin etupään rakenne on samanlainen kuin XJ:ssä paitsi ristikkojen tilalla on vakionopeusnivelet.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.10.2009, 22:09
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Mimmottis?


Mites amerikan jenkkivehkeis nykyään,onks ne siirtymäs millisiin vai meinaaks ne tuumansa pitää vast edeski?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.10.2009, 22:28
kaitsu kaitsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: hauho
Viestit: 432
Perusasetus

kun nivel räjähtää niin niihin pultteihin on turha tarjota mitään sopivaa tai sopimatonta avainta. Tuon vuoksi hitsaamalla mutterin ne lähtee helposti. Tiekäytössä varmaan kannattaa laittaa uudet oikeat pultit.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.10.2009, 10:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kerro nyt tyhmemmälle, miten 6-kantainen pultti ja hylsy pitäisi avattaessa yhtään sen paremmin kuin 12-kantainen pultti? Jos noi pultit kiristää momenttiin eikä ihan umpitiukkaan ja vassun kanssa, niin kyllä ne pitäis lähteä auki vaikka olis ristikko/ vetarin korvake räjähtänytkin.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Mites amerikan jenkkivehkeis nykyään,onks ne siirtymäs millisiin vai meinaaks ne tuumansa pitää vast edeski?

Ne ei varmaan tiedä vielä itsekkään en ihan uusimmista tiedä, mutta näissä vähän vanhemmissa on tuumaset ja milliset ihan sekaisin..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niko69 Näytä viesti
muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa
Njoo, eihän sekään mahdotonta ole että on kahta kokoa ollut olemassa? Mutta kyllä ne kovasti jenkkipalstoillakin puhuu 13mm puolesta. Maahantuojalta tai jamantilta noita ainakin saa, hinta vaan on ihan saatanan kallis. Kandee ehkä koittaa onnea jostain ulkomaankaupasta, tai tutulta sorvarilta En ole tullut mittailleeksi kävisikö niihin joku vakio- pulttikin, mutta epäilen.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 29.10.2009, 18:05
kaitsu kaitsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: hauho
Viestit: 432
Perusasetus

Siten siinä pitää vaikka vitun muotoinen avain jos pultin kanta on samanmoinen. Omasta meni nivelrikon seurauksena pultin kannasta puolet pois, eikä meiltä löydy sen mallista avainta. Siksi hitsasin normi mutterit johon löytyy monesta paikasta soivia meisseleitä. Joskus vaan nivelrikko on astetta pahemman tuhon tuottavaa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 29.10.2009, 20:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Niinnojoo, tietysti jos pultista häviää kannasta puolet niin onhan se hankala avata. Oisit koittanut Bahcon jakaria, eiks niillä aukea kaikki
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 29.10.2009, 20:39
kaistapää:n Avatar
kaistapää kaistapää ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 21.02.09
Sijainti: kontiolahti
Viestit: 488
Wink

tai sit one hand and one for all avainta TV shopista
__________________
krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa kuin ripulin parantaminen pieremällä
liika tarkkuus osoittaa teknisen kypsymättömyyden.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 29.10.2009, 22:38
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Kallistun kyllä tuon puoltuumasen kannalle. Useamman kerran noita pultteja aukoneena en ole saanut yhdestäkään pidempään purkamatta olleesta navasta minkään merkkisellä 13mm hylsyllä pultteja auki. Uusi pultti saattaa olla eri juttu ja jatkuvasti avattuna lähtee varmasti auki vaikka tolla jakarillakin Puoltuumanen, ainakin Bahcon valmistama, menee kyllä melko kivuttomasti paikalleen ja pitää varmasti, vaikka pultinkannasta olisi kulunut vähän poiskin vetaririkon seurauksena.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 30.10.2009, 08:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Sit noita varmaan on tosiaankin paria kokoa? Puol tuumaista en olisi saanut vanhempiin kuin lekalla hakkaamaalla (13mm hylsykin piti hakata niihin vasaralla), ja uusiin/ vähän käytettyihinkin aika rankasti joutuisin naputtelemaan. 13mm on just tiukka kun laittaa hylsyn paikalleen.

Tosin eihän se ero noiden välillä ole kummoinen, muutama millin kymmenys. Ja pääasia että lähtee auki eikä pultin kanta hajoa. Jos ei joudu ristikkoremppaa tekemään usein, niin kandee ihan muuten vaan availla välillä' niin lähtee sti auki kun tarttee
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin EGR -TIMPPA- Tekniikka & Jutustelu 0 03.06.2008 13:27
M: Jeepin 258 cid 6-moottori Ahosensetä O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.03.2007 16:48
Jeepin kytkinkoppa Tekniikka & Jutustelu 3 13.01.2005 12:36
jeepin soa Tekniikka & Jutustelu 14 06.07.2004 21:29
Jeepin EGR HEKULIINI Tekniikka & Jutustelu 3 03.06.2004 08:34


Sivu luotu: 22:15 (GMT +2).