Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu
Missä kohdassa anturi oli? Onko tietoa värilämpötilan vaikutuksesta mittausarvoihin? Mitä xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu? Miten valkotasapaino on huomioitu kuvauksessa, referenssi?
Näihin mittauksiin suhteutettuna olisi mielenkiintoista nähdä mittaustuloksia jossain suljetussa heijastavassa asetelmassa, tyyliin folion sisällä jolloin auton umpion valokuvio ei vaikuttaisi vaan näkisi kokonaisvalotehon.
Mielenkiintoista olisi myös kokeilla säädettävällä jännitelähteellä miten valoteho kasvaa vaikkapa 16 volttiin asti. Erityisesti pitkillä valon voimakkuus näyttäisi kasvavan reilusti enemmän verrattuna jännitteeseen ja tehoon (jännitteen neliöön, P=U^2/R jos resistanssi oletetaan vakioksi). Polttimoiden eliniät eri jännitteillä lienee valmistajien salaisuuksia.
Kuvissa xenonin valo näyttää perstuntumalta piristävämmältä jos valkotasapainoon voi luottaa. Tiedä sitten käytännössä...
|
Tämä testi ei sitten täytä mitään tieteellisiä speksejä!
Mittasin kohdistuvan valon autotallin seinältä, paras lukema kirjattu, eli mitään valojakaumajuttuja en ole yrittänytkään tehdä.
Xenonin värilämpötilaksi on ilmoitettu 4300 Kelviniä ja kuvat näyttävät siltä kuin todellisuudessakin eli valkotasapaino aikalailla kohillaan. Kameraa ei kylläkään mitenkään kalibroitu jollekin arvolle.
Olen samaa mieltä loppukommenteistasi, olisi mielenkiintoista kokeilla mutta ei ole välineitä, valitettavasti.
Itsekin tykkään tuosta xenonin valosävystä, halogeenin valo on sen jälkeen jotenkin...kusen väristä.