![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
tässä omia kokemuksia ja kuulopuheita rankkujen tyyppivioista: - akselit ja perät heikot erityisesti isoilla (35"+) renkailla ja lukko-akseleilla - kori ruostuu ekana takaluukuista (ylä- ja alaosa), takakulmista ja takapyöränkoteloista, kynnyskotelot ja lattia niiden vierestä saattaa pehmetä kans - polttoainetankit lahoavat kans jotain tahtia, rungossa saattaa olla korroosiota tankin ympärillä ja erityisesti takana - nokka-akseli on koneen kuluvin osa, samalla kannattaa vaihtaa nostajat sekä jakopään rattaat ja ketju ja tiivisteitä (koko osapaketti muutaman satasen) - manuaalilootien kanssa keskitasauspyörästö kilkattaa ja kolkattaa - PTO on erittäin hankalassa paikassa, esim. mekaanisen vinssin asennus erittäin vaikeaa - vakiorengaskoko 205R15, eli isoin katulaillinen rengas ilman AKE-lupaa on 31" (lienee aika samaa kokoluokkaa muissakin merkeissä?) - EFI matolaatikko aika matalalla, pelkääjän penkin alla, kastumisvaara sukellusveneleikeissä - pitkähkö takaylitys ja sitten kolikon toistakin puolta: + jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, lähes kaikissa muissa on kytkettävä neliveto, jota ei voi/kannata käyttää pitävällä pinnalla, rankuissa neliveto on päällä aina + osia saa helposti monesta paikkaa (esim. OffRoadPaja Turussa ja Karaasi Espoossa), eivätkä ne ole mitenkään erityisen kalliita + helppo korottaa, pidemmät jouset (tai korotuspalat) alle vaan ja menoksi, 2"+ korotuksissa kannattaa vaihtaa myös pidemmät iskarit ja jarruletkut + lukkoja (esim. ARB paineilmalukot), tiheämpiä perävälityksiä ja kestävämpiä akseleita saa rahalla + lyhyt pikkupuoli jakovaihteistossa, iso ![]() + sähkövinssin (esim. warn) asennus helppoa, rungon etupäässä on sille luonnollinen paikka + rankkuja on paljon, joten käytettyjä osia ja hyviä neuvoja löytyy kans + kierrejousisena hyvä ajaa myös maantiellä ja kaupungissa, kulkee riitävän lujaa maasturiksi + tehokkaat ja toimintavarmat levyjarrut joka kulmassa + suurin osa pintapelleistä on alumiinia (pl. takaluukut, takakulmat ja konepelti) + saa vetää max. 3500 kilon vaunua (pakuiksi rekisteröidyissä pari tonnia?) + kohtuu pieni etuylitys (erit. lehtijousialustalla oleviin verrattuna) Lisäilen plussia ja miinuksia kun niitä tulee mieleen tai muut tuovat esille. -Paavo Edited by - Paavo on 15/06/2006 11:34:27 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeepin tyyppivikoja? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 02.03.2008 15:47 |
sticky-linkkilistaa eri merkkien varaosasivuille? | velikani | Chit-Chat | 1 | 23.12.2006 13:56 |
Land Cruiser 3.0 td vm.97-99 tyyppivikoja? | Karhu67 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 18.10.2006 16:31 |
Eri merkkien + ja - yhteenveto | Rabarberg | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.12.2003 01:40 |
Lisää Rangen tyyppivikoja | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.08.2003 23:24 |