Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.07.2009, 12:53
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tuota kannattaa harkita pitkään ja hartaasti, jos ei itse pysty vanhaa maasturia korjaamaan:

Onko tuon auton moottorille tehty vielä suurempia remontteja
(kannen vaihto, turbon huolto, alakerran laakerointi & männänrenkaat, jäähdyttäjän uusiminen...)?

Jos koneelle ei ole vielä tehty "mitään", niin ei ole mielestäni "kustannuksellisesti järkevää"
laittaa ensin 3-4tonnia korjaamolla teetettyyn laatikkoremonttiin/vaihtolaatikon vaihtoon
+ kytkinremonttiin & vauhtipyörän hammaskehän kääntöön/uusintaan,...

Jos taas kone on jo "käyty läpi", niin silloin ehkä kannattaa teettää jollain alan harrastajalla laatikon vaihto ehjään käytettyyn
+ kytkinpaketin vaihto & vauhtipyörän hammaskehän kääntö/uusinta.

Tätäkin kannattaa harkita vain silloin, jos myös auton kori & runko ovat hyvässä kunnossa / hiljattain korjattu.

Vanhan maasturin korjaamiset verstaalla teetettynä on todellista "taloudellista itsemurhaa"...

Rahinan aiheuttajana on päävaihteiston laakerointien kuluminen ja jos tuon haluaa kunnostaa, niin osiin menee useampi satanen ja parin päivän työt.

Laatikon kun saat hiljaiseksi, niin sitten alkaa kuulumaan perän jollotukset, pyöränlaakereiden kahinat, kardaanin kuluneiden nivelien jurinat,
jarruosien ja iskareiden uusinta, vetonivelien naputus, napalukkojen pauke,...

En haluaisi masentaa, mutta nyt on tuhannen taalan paikka joko alkaa harrastamaan maasturin korjaamista,
tai sitten myydä sopivasti laatikkovikaisena koko rahareikä pois alan harrastajalle...


Edit: Lisätään vielä tuohon uusittavien osien listalle kampiakselin takapään stefa, joka sijaitsee siellä vauhtipyörän takana,
+ tietysti se kytkinakselin tukilaakeri, joka ei aina tule kytkinpaketeissa mukana...


Viimeksi muokannut Kartse1 : 08.07.2009 13:10
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.07.2009, 19:46
okkiM:n Avatar
okkiM okkiM ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Tuota kannattaa harkita pitkään ja hartaasti, jos ei itse pysty vanhaa maasturia korjaamaan:

Onko tuon auton moottorille tehty vielä suurempia remontteja
(kannen vaihto, turbon huolto, alakerran laakerointi & männänrenkaat, jäähdyttäjän uusiminen...)?

Jos koneelle ei ole vielä tehty "mitään", niin ei ole mielestäni "kustannuksellisesti järkevää"
laittaa ensin 3-4tonnia korjaamolla teetettyyn laatikkoremonttiin/vaihtolaatikon vaihtoon
+ kytkinremonttiin & vauhtipyörän hammaskehän kääntöön/uusintaan,...

Jos taas kone on jo "käyty läpi", niin silloin ehkä kannattaa teettää jollain alan harrastajalla laatikon vaihto ehjään käytettyyn
+ kytkinpaketin vaihto & vauhtipyörän hammaskehän kääntö/uusinta.

Tätäkin kannattaa harkita vain silloin, jos myös auton kori & runko ovat hyvässä kunnossa / hiljattain korjattu.

Vanhan maasturin korjaamiset verstaalla teetettynä on todellista "taloudellista itsemurhaa"...

Rahinan aiheuttajana on päävaihteiston laakerointien kuluminen ja jos tuon haluaa kunnostaa, niin osiin menee useampi satanen ja parin päivän työt.

Laatikon kun saat hiljaiseksi, niin sitten alkaa kuulumaan perän jollotukset, pyöränlaakereiden kahinat, kardaanin kuluneiden nivelien jurinat,
jarruosien ja iskareiden uusinta, vetonivelien naputus, napalukkojen pauke,...

En haluaisi masentaa, mutta nyt on tuhannen taalan paikka joko alkaa harrastamaan maasturin korjaamista,
tai sitten myydä sopivasti laatikkovikaisena koko rahareikä pois alan harrastajalle...


Edit: Lisätään vielä tuohon uusittavien osien listalle kampiakselin takapään stefa, joka sijaitsee siellä vauhtipyörän takana,
+ tietysti se kytkinakselin tukilaakeri, joka ei aina tule kytkinpaketeissa mukana...
Juu mutta sitte ku ne kaikki on ajallaa käyny kertaalleen läpi, on pajatso kun uusi. Tosin jos joutuu vieraalla teettää niin ei paljoo jää makkaraa leivänpäälle. Itte ku tekee on lähinnä kivaa ja halpaa.
Itse ajaisin vian ulos. Voihan se jopa hävitä itseksee, tai tuolla em. öljynvaihdolla.
__________________
Seuraava voit olla sinä

Viimeksi muokannut okkiM : 08.07.2009 19:49
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M:Pajeron takalyhdyt harriL200 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 23.04.2007 19:46
O:Pajeron 2,5 TD kone -71 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.03.2007 20:37
O: pajeron etu jarrukilpi jamppa.w O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.03.2007 16:23
O:Pajeron kansi Mutikka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 18.12.2006 21:35
Pajeron 3l V6 Tekniikka & Jutustelu 10 20.06.2005 12:04


Sivu luotu: 09:10 (GMT +2).