Lueskelin sen GAO:n raportin.
Väite siinä on että nykyisten suunnitelmien ja aikataulujen mukaan on olemassa jonkinmoinen riski sille että satelliitteja hajoaa enemmän kuin ehditään uusia lähettää taivaalle. Toiminnassa olevien määrä voi ajoittain pudota sen verran alhaiseksi, että navigointi ei ajoittain enää onnistu. Erityisesti, jos uusimisohjelma edelleen viivästyy.
GAO:n mukaan ongelma ei ole niinkään rahan puute, vaan huono projektien johtaminen. Ei ole otettu huomioon uusien satelliittien kehitystyön myöhästymisiä. Saattaa olla että rahallakaan ei voida enää estää järjestelmän toimintavarmmuden notkahtamista. Satelliittien puute iskee joskus 2011-2012 eikä näin lyhyellä aikataululla voida valmistaa uusia satelliitteja. Tai voitaiisin, jos nyt päätettäisiin lykätä systeemin modernisointia ja päätettäisiinkin alkaa valmistaa lisää vanhanmallisia satelliitteja. Mutta tätä päätöstä ei tulla tekemään. Uusia malleja värkätään vaikka niiden toimitusaikataulu on hyvin epävarma.
Hyvnkin saattta olla että kysymyksessä on valmistajan (Lockheed Martin) yritys hankkia lisää budjettivaroja. Eli GAO olisi väärentänyt raportin analyysit, onhan se mahdollista.
Hämmästyttävää sivumennen sanoen se että USA tarjoaa tätä palvelua ilmaiseksi, mutta ilmeisesti sotilaallinen etu eli nappi joka lamaannuttaa useimpien muiden maiden armeijoiden navigoinnin on mennyt kaupallisten etujen ohi.