![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() onko kellään kokemusta tosta ristikon vaihto operaatiosta? Et onko kova homma saada irti, prässillä ilmeisesti? siinä kun ei ole mitään sokkia näkösällä!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
ja siihe´n ei tartte ku viilapenkin ja lekan ja 5 min jos kartaani irti! on siellä lukkorenkaat jokaisen kupin kohdalla. tosiaan iha helppo homma vaihtaa, vaikee vaa selittää periaatteessa sillai viilapenkkii kii et ku kolauttaa ni ristinivelen kuppi pääsee liikuu ylöspäin eli irti ja sit kääntää kartaani toistepäin. jotkut myös katkaisee vanhan rälläkällä. multa saat ilamsee iha uude nivele jos haet riihimäestä!
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vähän vaikeasti selitettävä asia se on, muttei siihen mitään mystisiä piirteitä tosiaan liity. Voi tehdä vaikka olohuoneen karvalankamatolla, jos rouva antaa luvan
![]() Toyotassa pitäisi löytyä sieltä nivelen sisäpuolelta sokat, jotka lähtee ihan ruuvarillä tökkimällä ulos. Niitä ei kannata murjoa paskaksi eikä heittää vielä lepikkoon, sillä voit tarvita uusien nivelten kiinnityksessä niitä. Orkkis sokat tuntuu olevan hieman paksumpia kuin tarvikesokat ja joskus tuli pulma kun murjoin vanhat kelvottomiksi ja justiin ne olisi olleet sopivan paksuiset. Sokat siis pois ja vasaraa ja sopivia holkkeja apuna käyttäen ensin nivelen toinen puolisko pois ja sama toiselle. Prässi helpottaa valtavasti. Ne nivelen kupit siis tavallaan painellaan läpi puolelta ja toiselta, jonka jälkeen nivelristi sopii ulos haarukasta jne... Käänteisessä järjestyksessä uusi tilalle, sopivan paksuisilla sokilla välykset pois, pallopäävasaralla napautus haarukan molemmille puolille (tämän keskittää/asemoi nivelen) molempiin puoliskoihin ja kovaa ajoa.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mä olen aina puristanut isossa ruuvipenkissä sopivien hylsyjen avulla kupit pois ja jättänyt hakkaamisen suosiolla väliin.
Crc voi myös tulla tarpeeseen, mutta ei todellakaan hankala homma. Kauemmin menee todennäköisesti kardaanin pöydälle saamiseen kuin nivelen vaihtoon. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Elikkäs ristikossa on ne isotpäät niin nekö lähtee kartaanista ulospäin että saa itse ristikon pois paikaltaan?
se on tosiaan vaikee selittää mutta pitää purkaa ja katsoa se tuskin haittaa vaikkei kartaani ole paikalla kun ajelee takaveto päällä? työmaalla on 100 tonnin prässi on vain niin tunnoton peli et voi mennä kartaanin pää kasaan jos ei tiedä mistä rupee paineleen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ne isot päät, joita kupeiksi kutsutaan, lähtee tosiaan ulospäin pois kun vain ottaa haarukan sisältä sokat irti ja painelee sopivia työkaluja käyttäen puolelta ja toiselta ne pihalle.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
KIITOKSET tiedoista!!!!!!!!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hj ravistaa hetkittäin, misä vika? | maakari | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 27.03.2009 12:03 |
suzuki ravistaa | jussukka85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 02.02.2007 15:39 |
Mikä vikana hilux ravistaa? | kumhan | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 08.01.2007 13:01 |
patrollin ohjaus ravistaa! | Siperianlutikka | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 24.11.2006 21:15 |
Nelivedolla ravistaa | dieselmoottori | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 25.09.2006 17:18 |