#1
|
|||
|
|||
Lämpötila-anturin SignaaliUusi kone käy mittarin mukaan jonkin verran kuuman puolella. Todellisen lämpötilan tarkastamiseksi, onko kenelläkään tietoa lämpötila-anturin signaalista (vastusarvo?) normaalissa 200 F käyntilämpötilassa? Kone on 350, auto 75. Kuvittelen, että vika on mittarissa, koska kone ei osoita minkäänlaisia kiehumisen merkkejä, vaikka nyt asennettuna on matalampipaineinen 13 LBS jäähdyttäjän korkki. Ylävesiletku kärsii lähes kättä, eikä kone muutenkaan tunnu hohkaavan ylimääräistä lämpöä. Myös vesikierto näyttäisi toimivan, koska flekti (2-propellinen Flexalite) lähtee normaalisti käyntiin (tosin mittarin mukaan reilusti anturin speksiä kuumemmassa lämpötilassa) ja puhaltaa kuumaa ilmaa. Pekka R.
|
#2
|
|||
|
|||
Väliraportti...
Mittasin normaaleilla keittiövälineillä (vesikattila, sähköuunin lämpömittari ja digitaalinen vastusmittari) irrallisen lämpötila-anturin. Anturi oli kiinni laudanpätkässä kattilan päällä niin, että sensoriosa oli vedessä. Seuraavat tulokset: - kylmä vesi, 709 Ohm - vapaasti kiehuva vesi, 90 Ohm - 82 C asteeseen jäähynyt vesi, 140 ohm Tallissa auton kulmässä koneessa kiinni oleva anturi (eri anturi kuin irrallaan mitattu) näytti 660 Ohm. Tästä kai voisi päätellä, että normaalin käyntilämpötilan vastusarvo on jossakin 90-140 Ohm tuntumassa. Kokeet jatkuvat ensi viikonloppuna... Pekka R. |
#3
|
|||
|
|||
Loppuraportti:
Mittasin tänään vastusarvoja lämpötila-anturista koneen käydessä. Vastusmittausten aikana anturin johto oli irti. Seuraavat tulokset: - termostaatti aukesi ja flekti pamahti käymään 93 Ohm:ssa - tyhjäkäynnillä vastusarvo tasaantui 96-97 Ohm:iin, tällöin mittari punaisen rajalla - koneen pysäytyksen jälkeen huippulukema oli 82 Ohm Kone kävi koko ajan normaalisti, eikä minkäänlaisia kiehumisen merkkejä esiintynyt. Johtopäätös näistä mittauksista on, että normaalissa käynnissä kannessa anturin kohdalla lämpötila on noin vähän alle 100 C. Tämä ei tunnu mitenkään kovin pahalta, joten auton lämpömittari näyttää ilmeisesti väärin. Pekka R. |
#4
|
|||
|
|||
Hyvä että vika selvisi! Ja kiitoksia hyvästä selvityksestä miten hommat selvitit! Tuota tyyliähän voi joskus tarvittaessa itsekin käyttää hyväksi!
--------------------------- http://www.finnshark.com |
#5
|
|||
|
|||
Jatkokokeita...
Vaihdoin viikonloppuna lumisadetta pidellessä 195 asteisen (F) alkuperäisen termostaatin tilalle 160 asteisen Powerstatin. Näin syntyi tilanne, jossa termostaatin aukeamiskohta on selvästi alempana kuin flektin käynnistyskohta. Nyt auton käydessä tyhjäkäyntiä tallissa anturin vastusarvo vaihteli 115 Ohmin (flektin käynnistys) ja 130 Ohmin (flektin sammuminen) välillä. Aikaisempien mittausten perusteella tämän pitäisi olla jossakin 80-90 asteen C tienoilla. Auton oma lämpömittari näytti tässä kohtaa jonkin verran päälle 200 astetta (F), mikä on nyt selvästi punaisen alapuolella. Koeajolle en valitettavasti kelin takia päässyt, mutta luulisin, että homma on nyt hallinnassa. Onko muilla kokemuksia 160 asteen termostaatista kaasutinkoneessa? Pekka R. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rangen termostaatin lämpötila? | janiojan | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.11.2006 12:12 |
2H-koneen öp-anturin kierre | BeeJii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 30.04.2006 19:59 |
uazin polttoainemittarin anturin ohmiarvo | Valko-bandiitti | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 25.01.2006 22:35 |
Lämpötila-anturi BJ | BJ45 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 23.12.2005 11:10 |
-87 veten moottorin lämpötila | Vuosimallit 1984-1996 | 3 | 28.12.2002 12:14 |