![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Laittaa edestä ehjän ison renkaan taakse. Eteen pieni varapyörä, kun kuitenkin etuperä on yleensä irti kytkettävissä. Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hätätapauksissa on ajettu monta tuumaa pienemmillä varapyörillä venäjältä pois tyyliin 35" hajonnut ja 205 ollut vararenkaana mutta kuten sanottua, hätätapauksissa.
2" pienempi menettelee vielä. Maastureissa kun on napalukot ja kytkettävä takaveto niin laittaa eriparin etuakselille, napalukot auki ja samankokoiset taka-akselille. 33" rengas etenee n.16cm pidemmän matkan/kierros kuin 35" rengas eli avoimelle tasauspyörästölle ei tule vielä mahdottomia nopeuksia tuosta. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos mestari Laalaa. Nyt alan ymmärtää, ja käytännön kokemus on aina vakuuttavaa. Jeep ZJ:ssä ei ole napalukkoja, mutta etuveto on viskon takana eli menee päälle vasta kun takaveto luistaa. Pidänkin siis ne maastorengassarjat ristiin toistensa varafillareina ja jos on pakko käyttää, ajelen maltillisesti erikokoiset renkaat etuakselilla.
Urkki |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ja btw, Urkilla on ARB:t edessä ja takana!! Eli ei pitäisi aiheuttaa mitään suurempia ongelmia ajaa pienempikehäisellä vararenkaalla!!! Kunhan ei anna mitään sikapoljentaa sitten enää....
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Iltaa vielä herrat. Pitkän ja vaiherikkaan keskustelun jälkeen on siis päädytty yhteisymmärrykseen, varapyörä hankitaan tavalla, toisella tai kolmannella.
Viikonloppuja!!! Urkki |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa
![]()
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos on vanhanaikaset 100%:n kytkennät jotka saa siis kokonaan kytkettyä irti niin muutaman vuoden kärsii ainakin BJ:llä ajella siististi asfaltilla vaikka kemppi perässä ilman rikkoontumisia. Hienommat nykyaikaset rakenteet tuskin kestää C.rok |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vaihtoehtoinen toteutus löytyy ainakin land roverin freelanderista. Neliveto on jatkuva ja kiinteä jakolaatikon osalta. Takakardaanin välissä on erillinen viskomurikka, joka antaa akseleiden pyöriä eri nopeutta. Tässä voi huoletta napata takakardaanin pois, koska etupään veto menee pelkästään rattaiden kautta. Jos kyseisessä kulkineessa olisi etukardaani, sen irrottaminen taas kävisi viskon päälle ja taas teoriassa kuljettaisi kuin borg-warnerin tapauksessa. EDIT: Ajelin vähän matkaa rangella kiinteä neliveto päällä ja rengastuksena vasemmalla edessä 215r16 ja muut pyörät 36x12,5x15. Aika vahvasti puolsi vasemmalle, kun kyseinen rengas kulki kierroksen aikana noin 2,3m ja muut renkaat noin 2,7m. Viimeksi muokannut baxxter : 03.04.2009 23:44 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Höpisin tänään aamulla Urkille puskuria irroittaessamme, että jospa asiassa auttaisi väliaikaisesti korkeampien renkaiden paineiden pudotus. Hmmm... Vaan nyt tarkemmin ajatellen eihän tuo pintakuvio paljoa taida tuolla toimenpiteellä lyhentyä. Käytännön kokemusten perustella tuolla paineiden pudotuksella saattaa kuitenkin saada pientä lievennystä viskon rasitukseen aiheuttamalla isompiin kumeihin sitten vaikka jotain luistoa tjsp.
Itse tekisin niin, että jos olisi pakko ruuvata pienempi kumes toiseeen etunurkkaan, katsoisin paljonko toimenpiteen johdosta joutuu suoraan ajettaessa korjaamaan ratilla. Sitten muista kumeista vaikka bar pois, ja saattaisi ratti ollakin taas suorassa. Vai olenko mä nyt ihan metsässä? (Vai pitäisikö tällä foorumilla pelätä olevansa ihan tiellä?) |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Mites kun mulla on 32 tuumaset renkaat ja käytän vara pyöränä 33 tuumasia niin haittaako tuo?
Niin ja vähän ot:tä tossa on se video naisenlogiikasta http://www.youtube.com/watch?v=maKTp...eature=related |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Varapyörän suojus Suzukiin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 28.05.2006 12:59 | |
O: mitsun varapyörän suojus | offipete | O/M/V Muut | 0 | 09.12.2005 17:18 |