Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #126  
Vanha 09.03.2009, 20:49
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Niinkai se sitten on kun kerran viisaammat näin väittää. Tuosta vinssin vinoon asennuksesta. Eipä sillä taida olla merkitystä kunhan vaan on kunnon kiinityspisteet.
Vastaa lainaten
  #127  
Vanha 11.03.2009, 18:15
zuk_newbie:n Avatar
zuk_newbie zuk_newbie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 128
Perusasetus

MAKe:lla näyttä olevan fysiikka hallussa!

Yksi hyvä puoli systeemeillä jossa on vinssi takana ja vaijeri
taittopyörän kautta eteen on se että pystyy "ajamaan vajeria pitkin"
eli edessä taittopyörä kiintopisteeseen ja vaijeri takaisin autoon kiinni,
takana taittopyörä kiinni kiintopisteeseen.
Vaijerin kiristyksen jälkeen
pystyy ajamaan autoa eteenpäin vaijeria pitkin.
Esim jos ajaa liukasta rinnettä poikittain niin se voi olla kätevää.

Ajettava matka on enintään puolet vaijerin pituudesta.
Vastaa lainaten
  #128  
Vanha 27.03.2009, 22:47
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus





Makelle pieni lasku ropleema...ajatellaan ,että 100t painoista, 40m pituista kappaletta nostetaan nosturilla molemmista päistä jolloin kuorma menee tasan 50t ja 50t . Paljonko kasvaa toisen nosturin kuorma kun toinenpää lasketaan maahan?
Vastaa lainaten
  #129  
Vanha 27.03.2009, 23:02
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Itse asiassa sen jäljelle jäävän nosturin kuorma vähenee eikä kasva.
Määrä riippuu palkin kulmasta. Mitä pystympään palkki jää toisen pään laskiessa sitä pienempi kuorma jää jäljellä olevalle nosturille.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #130  
Vanha 27.03.2009, 23:46
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Itse asiassa sen jäljelle jäävän nosturin kuorma vähenee eikä kasva.
Määrä riippuu palkin kulmasta. Mitä pystympään palkki jää toisen pään laskiessa sitä pienempi kuorma jää jäljellä olevalle nosturille.

kouluttaja oli sitä mieltä että kasvaa pitäsi. Tulee jonkinmoinen "piikki" kuormassa...
Vastaa lainaten
  #131  
Vanha 27.03.2009, 23:50
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Niin joo, puhuttiin myös dynaamisista voimista. Staattisesti voima vähenee.

Totta kai piikkiä tulee kun esimerkissä varmaan oletettiin kuorman laskeutuvan maahan voimalla. Eli vaikka vaijerin katketessa?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #132  
Vanha 27.03.2009, 23:53
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Ymmärsin asian niin kuin kirjoitit. "Kuorma lasketaan maahan" Eli verrataan kahta erillistä tilannetta eikä tippumisen seurauksia. Valitettavasti en osaa laskea dynaamisia rasituksia, joten niistä voin vain heittää "jotain".
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #133  
Vanha 28.03.2009, 08:52
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Ymmärsin asian niin kuin kirjoitit. "Kuorma lasketaan maahan" Eli verrataan kahta erillistä tilannetta eikä tippumisen seurauksia. Valitettavasti en osaa laskea dynaamisia rasituksia, joten niistä voin vain heittää "jotain".

Aivan, niinhän kirjoitin. Tässä on vielä sellanen pointti ,että kun toisenpään laskee maahan ja pudottaan "vedot" nollille .Niin toiseen nosturiin tulee hetkellisesti 16t "piikki" olemassa olevan 50t lisäksi. No rumuahan siitä tulee kun reserviin lasketaan normaalisti 5-10% taakanpainosta. Välttämättä ei vaijerin tarvi katketa, riittää kun laskee hieman nopeampaa vaan taakan maahan.

No entäs kun tämä sama kappale käännetään 90astetta eli pystyyn ja nimenomaan ilmassa. Osaatko sanoa kuinka taakanpaino jakautuu nostureiden kesken?
Vastaa lainaten
  #134  
Vanha 28.03.2009, 09:11
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

En nyt oikein ymmärrä mitä haet näillä koulutehtävillä. Mitenkään nämä nyt ei enää kuitenkaan liity maastoautojen vinssaamiseen niin poistun takavasemmalle. Menisin kouluun jos haluaisin lisää läksyjä.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #135  
Vanha 28.03.2009, 09:25
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
En nyt oikein ymmärrä mitä haet näillä koulutehtävillä. Mitenkään nämä nyt ei enää kuitenkaan liity maastoautojen vinssaamiseen niin poistun takavasemmalle. Menisin kouluun jos haluaisin lisää läksyjä.

Ei i liity vinssaukseen mitenkään. Haen perusteluja kuulemilleni väitteille ja kun paikalla on laskupään omaava henkilö niin miksipäs ei...
Vastaa lainaten
  #136  
Vanha 28.03.2009, 20:39
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
Kyllä nyybi on ihan oikeassa ei voima (siis puristus) tule nosturin puomin tappeihin, koska
puomit kelluvat ilmassa ihan itsekseen.
Vastaa lainaten
  #137  
Vanha 28.03.2009, 20:52
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Kyllä nyybi on ihan oikeassa ei voima (siis puristus) tule nosturin puomin tappeihin, koska
puomit kelluvat ilmassa ihan itsekseen.

Eivät kyllä ilmassa kellu...
Vastaa lainaten
  #138  
Vanha 28.03.2009, 21:03
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Keskivinssillä vinssatessa eteenpäin autoa vetävä "voima" = vinssin "voima".
Taaksepäin vinssatessa autoa vetävä "voima" = 2x vinssin "voima"
Eteenpäin vinssatessa kääntöpyörän autoon kohdistama "voima" = 2x vinssin "voima".
Autonosturin rasitukset eivät ole verrattavissa vinssaukseen.
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty
Vastaa lainaten
  #139  
Vanha 28.03.2009, 21:04
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Eivät kyllä ilmassa kellu...
Et sitten niinkuin ymmärtänyt vihjettä.
Vastaa lainaten
  #140  
Vanha 28.03.2009, 21:05
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytö Näytä viesti
"Protoissa" ja "maseissa" on vinssi rungossa sivulla, eli vaijeri vaihdetaan vaan edestä taakse. Kidat edessä ja takana.

Pasissa on ihan sama juttu. Ajoleirillä kun oltiin niin suosiolla vedettiin vaijerinpää pasin katolle. Ei tarvi sitten lähteä sukeltelemaan jos sattuu uppoamaan johonkin.
Vastaa lainaten
  #141  
Vanha 28.03.2009, 21:52
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Et sitten niinkuin ymmärtänyt vihjettä.
No kerrohan
Vastaa lainaten
  #142  
Vanha 28.03.2009, 21:54
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Autonosturin rasitukset eivät ole verrattavissa vinssaukseen.
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty

Enhän toki ole noin väittänytkään. Kysyin vaan mielipidettä asiaan.
Vastaa lainaten
  #143  
Vanha 28.03.2009, 22:12
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
No kerrohan
No se nyt olisi sama, jos sulle kertois vitsin ja sitten selittäis sen jujun.

Ja jos ne nosturin puomiin 5 tonnin kuormalla kohdistuvat voimat ei aukene, niin kuvittele seuraavasti.
Navigoi taittopyörä kattoon ja sen ympäri vaijeri, jonka kummassakin päässä on 5 tonnin murikka.
Silloin se on tasapainossa ja taittopyörä kannattelee 10 tonnia.
Nosturissa taakka ja vinssi vastakkaisilla puolilla ja taittopyörä painaa (puristaa ja vääntää) puomia.
Eikä mietitä puomin kallistusta eikä vaakaa eikä mitään muutakaan hienouksia vaan yksinkertaista
noin mallia.
Terv Jyty
Vastaa lainaten
  #144  
Vanha 28.03.2009, 22:39
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
No se nyt olisi sama, jos sulle kertois vitsin ja sitten selittäis sen jujun.
Terv Jyty
No mutta siellähän ollaan humoristisella tuulella...
Vastaa lainaten
  #145  
Vanha 28.03.2009, 23:01
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ilmankos hän on entinen yrittäjä. heh, tainnu huumori loppua
Vastaa lainaten
  #146  
Vanha 28.03.2009, 23:35
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt.
Entinen nosturiurakoitsija Jyty
Ei taakkoja pudotella, taakat lasketaan. pienenä vinkkinä


nyymille: kaikkea sattuu
Vastaa lainaten
  #147  
Vanha 31.03.2009, 13:05
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

Hämmennetään tätä asiaa vielä..mietin tuossa miten sais etu/takavetoa yhdellä vinssillä pönttöuaziin ja kaikkien näiden nähtyjen perusteella piirsin tälläisen:

http://s42.photobucket.com/albums/e3...t=hmmennys.jpg

Eli onko sillä merkitystä kuinka kaukana vinssi on tosta rullakidasta? Minusta tuntuisi että, jos rullakidan suulla on yksi isompi pyörä suht lähellä vinssin kelan (ja tietty rullakidan suuaukon keskilinjaa) ja että vinssi olisi kauempana kuin heti rullakidan lähituntumassa, vaijeri keulautuisi tasaisemmin kelalle. En tiedä siis,eikä ole kokemusta,mutta luulisi, kun kelautumiskulma on huomattavasti loivempi..??? Pönttöuazissa vinssi olis suht helppo asentaa runkopalkkien väliin siinne lähelle jakoaskia..
(ajattelin vielä jos pöntöstä leikkaa lattiaan luukun,niin pääsee vinssin pettäessä roplaamaan sitä "ikkunan" kautta..)

Toiseksi jos tuon vaijerin kierrättäisi tuolta rungon ulkokautta (käyttäen tietysti jotain apurissoja tai "tankoja"/koukkuja,joiden päällä vaijeri kulkee,niinkuin esim. kuorma-autojen vaijerilaitteissa..)

Etupuskurissa olisi läpivienti ja rullakita
Takapuskurissa riittäisi varmaan toi rulla pelkästään (kuvassa vasemmalla alhaalla)

Taaksepäin vinssattaessa edestä vinssin koukku vain kiinni Esim.puskurin keskellä olevaan irroitettavaan tappiin (kuten esim.volvo 303) ja sitten erillisellä pylpyrällä ja irtovaijerilla ja puunsuojaliinalla puuhun kii (kauheesti osia)

ottiko tästä nyt kukaan mitään selvää..?
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
  #148  
Vanha 31.03.2009, 19:52
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hammart Näytä viesti
Hämmennetään tätä asiaa vielä..mietin tuossa miten sais etu/takavetoa yhdellä vinssillä pönttöuaziin ja kaikkien näiden nähtyjen perusteella piirsin tälläisen:

http://s42.photobucket.com/albums/e3...t=hmmennys.jpg

(käyttäen tietysti jotain apurissoja tai "tankoja"/koukkuja,joiden päällä vaijeri kulkee,niinkuin esim. kuorma-autojen vaijerilaitteissa..)

Suosittelen kyllä rullien kautta kierrettävän vaijeria. Vaijeri jos hankaa jotain tankoa vasten niin äkkiäkös vaijerista tulee risa ,eli hankaa pinnan rikki. Kuorma-autoissa taas vaijeri ei juuri monestikkaan hankaa metalli/ tankoja vasten (tarkoitit varmaan vaihtolava laitteita? ) Vaijerin kulkumatka on sen verran lyhyt ,ettei vaijerin rikkoutumista juuri esiinny vaikka hankaiskin jotain rautaa vasten.
Vastaa lainaten
  #149  
Vanha 01.04.2009, 11:09
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

juu tarkoitin vaihtolavalaitteita..täytyy nyt äimmistellä mistä sen vaijerin pujottaa, kun saan vkloppuna vinssin hypisteltäväksi..
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
  #150  
Vanha 19.04.2009, 00:42
hammart:n Avatar
hammart hammart ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.10.06
Sijainti: Kaavi
Viestit: 275
Perusasetus

Onks tähän aiheeseen tullut uusia käyttökokemuksia/rakennusideoita..?
Uaz-projekti on toistaiseksi jäissä ajan vähyyden ja muiden projektien takia, mutta vinssiasia olisi seuraavana painittavana...
__________________
-rust fetish-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? mikjus Tekniikka & Jutustelu 5 05.06.2006 20:19
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:26


Sivu luotu: 05:57 (GMT +2).