![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#126
|
|||
|
|||
![]()
Niinkai se sitten on kun kerran viisaammat näin väittää. Tuosta vinssin vinoon asennuksesta. Eipä sillä taida olla merkitystä kunhan vaan on kunnon kiinityspisteet.
|
#127
|
||||
|
||||
![]()
MAKe:lla näyttä olevan fysiikka hallussa!
Yksi hyvä puoli systeemeillä jossa on vinssi takana ja vaijeri taittopyörän kautta eteen on se että pystyy "ajamaan vajeria pitkin" eli edessä taittopyörä kiintopisteeseen ja vaijeri takaisin autoon kiinni, takana taittopyörä kiinni kiintopisteeseen. Vaijerin kiristyksen jälkeen pystyy ajamaan autoa eteenpäin vaijeria pitkin. Esim jos ajaa liukasta rinnettä poikittain niin se voi olla kätevää. Ajettava matka on enintään puolet vaijerin pituudesta. |
#128
|
|||
|
|||
![]() |
#129
|
||||
|
||||
![]()
Itse asiassa sen jäljelle jäävän nosturin kuorma vähenee eikä kasva.
Määrä riippuu palkin kulmasta. Mitä pystympään palkki jää toisen pään laskiessa sitä pienempi kuorma jää jäljellä olevalle nosturille.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#130
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
kouluttaja oli sitä mieltä että kasvaa pitäsi. Tulee jonkinmoinen "piikki" kuormassa... |
#131
|
||||
|
||||
![]()
Niin joo, puhuttiin myös dynaamisista voimista. Staattisesti voima vähenee.
Totta kai piikkiä tulee kun esimerkissä varmaan oletettiin kuorman laskeutuvan maahan voimalla. Eli vaikka vaijerin katketessa?
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#132
|
||||
|
||||
![]()
Ymmärsin asian niin kuin kirjoitit. "Kuorma lasketaan maahan" Eli verrataan kahta erillistä tilannetta eikä tippumisen seurauksia. Valitettavasti en osaa laskea dynaamisia rasituksia, joten niistä voin vain heittää "jotain".
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#133
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Aivan, niinhän kirjoitin. Tässä on vielä sellanen pointti ,että kun toisenpään laskee maahan ja pudottaan "vedot" nollille .Niin toiseen nosturiin tulee hetkellisesti 16t "piikki" olemassa olevan 50t lisäksi. No rumuahan siitä tulee kun reserviin lasketaan normaalisti 5-10% taakanpainosta. Välttämättä ei vaijerin tarvi katketa, riittää kun laskee hieman nopeampaa vaan taakan maahan. No entäs kun tämä sama kappale käännetään 90astetta eli pystyyn ja nimenomaan ilmassa. Osaatko sanoa kuinka taakanpaino jakautuu nostureiden kesken? |
#134
|
||||
|
||||
![]()
En nyt oikein ymmärrä mitä haet näillä koulutehtävillä. Mitenkään nämä nyt ei enää kuitenkaan liity maastoautojen vinssaamiseen niin poistun takavasemmalle. Menisin kouluun jos haluaisin lisää läksyjä.
![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#135
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei i liity vinssaukseen mitenkään. Haen perusteluja kuulemilleni väitteille ja kun paikalla on laskupään omaava henkilö niin miksipäs ei... |
#136
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
puomit kelluvat ilmassa ihan itsekseen. |
#137
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eivät kyllä ilmassa kellu... |
#138
|
|||
|
|||
![]()
Keskivinssillä vinssatessa eteenpäin autoa vetävä "voima" = vinssin "voima".
Taaksepäin vinssatessa autoa vetävä "voima" = 2x vinssin "voima" Eteenpäin vinssatessa kääntöpyörän autoon kohdistama "voima" = 2x vinssin "voima". Autonosturin rasitukset eivät ole verrattavissa vinssaukseen. Eivätkä varsinkaan taakkojen pudottelut tai ilmassa käännöt. Entinen nosturiurakoitsija Jyty |
#139
|
|||
|
|||
![]()
Et sitten niinkuin ymmärtänyt vihjettä.
|
#140
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pasissa on ihan sama juttu. Ajoleirillä kun oltiin niin suosiolla vedettiin vaijerinpää pasin katolle. Ei tarvi sitten lähteä sukeltelemaan jos sattuu uppoamaan johonkin. |
#141
|
|||
|
|||
![]() |
#142
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Enhän toki ole noin väittänytkään. Kysyin vaan mielipidettä asiaan. |
#143
|
|||
|
|||
![]()
No se nyt olisi sama, jos sulle kertois vitsin ja sitten selittäis sen jujun.
Ja jos ne nosturin puomiin 5 tonnin kuormalla kohdistuvat voimat ei aukene, niin kuvittele seuraavasti. Navigoi taittopyörä kattoon ja sen ympäri vaijeri, jonka kummassakin päässä on 5 tonnin murikka. Silloin se on tasapainossa ja taittopyörä kannattelee 10 tonnia. Nosturissa taakka ja vinssi vastakkaisilla puolilla ja taittopyörä painaa (puristaa ja vääntää) puomia. Eikä mietitä puomin kallistusta eikä vaakaa eikä mitään muutakaan hienouksia vaan yksinkertaista noin mallia. Terv Jyty |
#144
|
|||
|
|||
![]()
No mutta siellähän ollaan humoristisella tuulella...
|
#145
|
|||
|
|||
![]()
Ilmankos hän on entinen yrittäjä. heh, tainnu huumori loppua
|
#146
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
nyymille: kaikkea sattuu |
#147
|
||||
|
||||
![]()
Hämmennetään tätä asiaa vielä..mietin tuossa miten sais etu/takavetoa yhdellä vinssillä pönttöuaziin ja kaikkien näiden nähtyjen perusteella piirsin tälläisen:
http://s42.photobucket.com/albums/e3...t=hmmennys.jpg Eli onko sillä merkitystä kuinka kaukana vinssi on tosta rullakidasta? Minusta tuntuisi että, jos rullakidan suulla on yksi isompi pyörä suht lähellä vinssin kelan (ja tietty rullakidan suuaukon keskilinjaa) ja että vinssi olisi kauempana kuin heti rullakidan lähituntumassa, vaijeri keulautuisi tasaisemmin kelalle. En tiedä siis,eikä ole kokemusta,mutta luulisi, kun kelautumiskulma on huomattavasti loivempi..??? Pönttöuazissa vinssi olis suht helppo asentaa runkopalkkien väliin siinne lähelle jakoaskia.. (ajattelin vielä jos pöntöstä leikkaa lattiaan luukun,niin pääsee vinssin pettäessä roplaamaan sitä "ikkunan" kautta..) Toiseksi jos tuon vaijerin kierrättäisi tuolta rungon ulkokautta (käyttäen tietysti jotain apurissoja tai "tankoja"/koukkuja,joiden päällä vaijeri kulkee,niinkuin esim. kuorma-autojen vaijerilaitteissa..) Etupuskurissa olisi läpivienti ja rullakita Takapuskurissa riittäisi varmaan toi rulla pelkästään (kuvassa vasemmalla alhaalla) Taaksepäin vinssattaessa edestä vinssin koukku vain kiinni Esim.puskurin keskellä olevaan irroitettavaan tappiin (kuten esim.volvo 303) ja sitten erillisellä pylpyrällä ja irtovaijerilla ja puunsuojaliinalla puuhun kii (kauheesti osia) ottiko tästä nyt kukaan mitään selvää..?
__________________
-rust fetish- |
#148
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suosittelen kyllä rullien kautta kierrettävän vaijeria. Vaijeri jos hankaa jotain tankoa vasten niin äkkiäkös vaijerista tulee risa ,eli hankaa pinnan rikki. Kuorma-autoissa taas vaijeri ei juuri monestikkaan hankaa metalli/ tankoja vasten (tarkoitit varmaan vaihtolava laitteita? ) Vaijerin kulkumatka on sen verran lyhyt ,ettei vaijerin rikkoutumista juuri esiinny vaikka hankaiskin jotain rautaa vasten. |
#149
|
||||
|
||||
![]()
juu tarkoitin vaihtolavalaitteita..täytyy nyt äimmistellä mistä sen vaijerin pujottaa, kun saan vkloppuna vinssin hypisteltäväksi..
__________________
-rust fetish- |
#150
|
||||
|
||||
![]()
Onks tähän aiheeseen tullut uusia käyttökokemuksia/rakennusideoita..?
Uaz-projekti on toistaiseksi jäissä ajan vähyyden ja muiden projektien takia, mutta vinssiasia olisi seuraavana painittavana...
__________________
-rust fetish- |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |