Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.03.2009, 22:12
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Tuo martack olikin kyllä kuningas homma.
Täytyy jokaiseen vetariin minkä tästälähin irrottaa tehä se.

Ei kai noin pienellä hepillä voi tuon kepin kestävyyttä heikentää?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2009, 23:36
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
Tuo martack olikin kyllä kuningas homma.
Täytyy jokaiseen vetariin minkä tästälähin irrottaa tehä se.

Ei kai noin pienellä hepillä voi tuon kepin kestävyyttä heikentää?
Juu nopeuttaa kyllä remontteja todella paljon. Tuo kohta vaan kannattaa mitata todella tarkkaan ja vetää ekaks yks pieni heppi ja sit murros kii ja työntää ne paikalleen akseliin ja kattoo et saa spindlen pultattua kii. Kuvassa toi knööli on liian lähellä kun käytössä on ARB RD33 ja chromo longfieldit. Onneksi sai helpohkosti vielä työstettyä noi kohdalleen. Niin ja vetarissa on itseasiassa 4 tollasta täppää vaikka yhdellä tai kahdellakin pärjäisi. Vaikka hitsaaminen aina vaikuttaa karkaisuun niin lueskelin jenkkipoikien juttuja ja niiden mukaan koskaan vetari ei olisi pettänyt martackingin takia. Martackhan on muuten saanut nimensä Marlin Czajkowskista joka on siis MarlinCrawlerin perustaja. Hän oli ensimmäisiä jotka aikanaan tuota kikkaa rupesivat käyttämään kyllästyttyään murrosjumpan turhauttaviin vaiheisiin.

Viimeksi muokannut mikjus : 27.03.2009 23:47
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.03.2009, 05:09
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

jep, pitääpä testata pitkäpooriseen :P
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.03.2009, 08:40
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
jep, pitääpä testata pitkäpooriseen :P
Saattaisi vähän vituttaa jos pitkäbooriseen tollasen vahingossa tekis. No pysys ainakin lukko kemppimäisesti päällä

Ei tota edes tarvitse kaikilla tasasauspyörästön malleilla tehdä jos ristitappi tms. ottaa siellä sopivasti vastaan. Pointti on vaan että jos vetarin ulomman stefan pinta pysyy stefan kohdalla ja vetari ei mene syvemmälle tasauspyörästön sisään niin ei tarvii tehä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.04.2009, 23:54
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Tänään tuli puuhasteltua räikkään gigglepinin vahvempi pääakseli, gigglen jarrupalat ja bowin moottori.

Uutta akselia varten piti tollanen simmi asentaa


Tollaset reiät piti tehä. Ekana 6.5mm terällä alkuun matalat ohjausreiät ja sit 2.5mm terällä läpi vinssin rungosta ja shimmistä. Lopuks noi vinssin rungossa olevat 2.5mm reiä porataan 3.5mm kokoon.


3mm kierre vedetään simmiin.


Simmi ruuvvattuna paikalleen mukana tulleilla m3 pulteilla.


Giggleltä tuli muuten loistava ohje mukana mutta tämä oli mystinen. Käskettiin modifoida levy käyttäen hyväksi mukana tullutta paperimallia. Malli ei kyllä ollut mittakaavassa kun alkuperäsessä levyssä oli isommat reiät No ajattelematta tein työtä käskettyä ja madalsin levyä yläpäästä muutaman millin joka oli ainoa ero verrattuna alkuperäiseen levyyn. Sitten rupesin tutkimaan sitä tarkemmin ja sitten vasta ymmärsin mitä olisi pitänyt tehdä. Eli akselin pää on paksumpi niin uraa piti levyssä myös leventää ja syventää että lukituslevy menee alaspäin sen verran mitä se alkuperäisessä urallisen pääakselin kanssa menee. No toivottavasti toi muutaman millin lyhennys ei haittaa. Normaalistihhan levy menee räikän kannen uraan joka pitää sen paikallaan ja painattaa sitä alaspäin. Alkuperäisessä räikässä tämä levy pitää pääakselia ja rumpua paikallaan. Nyt se pitää enään rumpua paikallaan.



Gigglen akselissa sokka lukitsee ison rattaan pääakseliin ja tämä pitää siis pääakselin kiinni vinssissä.



Gigglen jarrupalat vs. vakiot. Toinen vakiopala on jo halki vaikka vinssi on lähes tuliterä.


Gigglen jarrupalan pinta-ala on lähes puolet isompi kuin vakiossa.


Uudessa pääakselissa on valmiina pulttilukitus jarrulle. Siinä ei ole enään ollenkaan sokkaa kuten vakiossa. Purkaessani vakioakselista jarrua sokka lähti maata kiertävälle radalle enkä ole löytäny sitä vieläkään.



Vanha ja uusi akseli. Vahvuus tulee materiaalista ja muutaman uran puutteesta. Oikean puoleisessa päässä oleva lukituslevyn ura on se heikko paikka josta nämä katkeavat jos ovat katketakseen. Sellaistahan ei kyllä pitäs käydä ellei nyt sitten vinssiä rääkätä tai käytetä isompaa 12V XP 6HP/ 12V/24V BOW 5.6HP mottia tai sitten tupla moottoria.



R-sokka lukitsemassa salvan kiinni asentoon ettei ääriolosuhteissa pääse hyppäämään pois päältä kuten tiedettävästi on mahdollista käydä. Aikaisemmin salpa toimi paineilmalla mutta se havaittiin turhaksi sillä räikkä on tarpeeksi nopea purkaa sähköllä ja kukaan ei oikeasti jaksa kiskoa räikkää "vapaalla" kun sillloinkin koko vaihteisto pyörii mukana. Vaatisi oikean free spoolin rakentamisen mutta se on jo hieman haastavampi projekti.


Bowin moottorissa oli hieman pidemmät kaapeleiden kiinnityspultit joten välijäähdyttimeenhän ne sitten otti kiinni kun oli niin tarkka sovitus. No ei muuta kun kennosta alimmat rivat pois ja kiitokset ISO.S:lle amuliinihitsauksesta. No bowihan oli muuten 100% bolt on räikkään. Tehtiin sama testi kun vakiomoottorilla eli 40m naru kelattiin sisään ottaen kellolla aikaa. Vakio uusi 24V warn/bosch moottori kelasi narun sisään ajassa 1:32 ja BOW moottori suoriutui samasta ajassa 1:06 eli on se pikkasen nopeempi ainakin ilman kuormaa. On se kelaus sen verran hätänen että napin painaminen pitää lopettaa pari metrii ennen narun loppumista tai muuten käy kuten testissä eli koussi on alumiinikidassa niin että napsahtaa. Hittö kun unohtu taas laittaa winch saveri eli vanha rangen jakarin rungonpään pusla tohon naruun niin olis se stoppaamassa vauhtia jos vahingossa kelaa liikaa sisään.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.04.2009, 00:09
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Noin nopeella vinssillä suunnilleen ainoo tilanne, missä vapautus olis tarpeen, on se että naru on kiinni edellämenevässä autossa ja muuten on riski nykästä naru poikki. Mutta ehkä sitä pärjää ilmankin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.04.2009, 20:24
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

noi rummun laakerit kun tekee uusiksi niin jaksaa vedellä käsin ulos
ton näkoset

eikä sula niinkun noi muoviset
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.04.2011, 10:42
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Saattaisi vähän vituttaa jos pitkäbooriseen tollasen vahingossa tekis. No pysys ainakin lukko kemppimäisesti päällä

Ei tota edes tarvitse kaikilla tasasauspyörästön malleilla tehdä jos ristitappi tms. ottaa siellä sopivasti vastaan. Pointti on vaan että jos vetarin ulomman stefan pinta pysyy stefan kohdalla ja vetari ei mene syvemmälle tasauspyörästön sisään niin ei tarvii tehä.
Lueskelin pitkästä aikaa tätä topiccia läpi. Eikös pitkäbooriselle vois tehä vastaavan topparin ku hitsais sen gnöölin sinne sisäbooriin eli pikkurattaan sisäpuolelle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.04.2011, 11:37
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Lueskelin pitkästä aikaa tätä topiccia läpi. Eikös pitkäbooriselle vois tehä vastaavan topparin ku hitsais sen gnöölin sinne sisäbooriin eli pikkurattaan sisäpuolelle.
Aprillipila?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.04.2011, 11:42
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- Näytä viesti
Lueskelin pitkästä aikaa tätä topiccia läpi. Eikös pitkäbooriselle vois tehä vastaavan topparin ku hitsais sen gnöölin sinne sisäbooriin eli pikkurattaan sisäpuolelle.
No en yhtäkkii näkisi tuossa mitään ongelmaa ellei sitten vetari mene läpi asti siitä rattaasta normi asennossa. 61 murikassa ainakaan vetari ei voi uida murikan läpi niin että se irtoaisi murroksesta (on itselläni ollut ilman sokkia pitkänkin aikaa) mutta ongelmaksi lienee tulee ettei stefa pinta välttämättä pysy kohdillaan ja öljyä valuu navan läpi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.04.2011, 19:50
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Iskareille on nyt heawy duty palkki. Sen verran monta kertaa noi jo levinny et nyt riittää tai sit pettää alapää. No näkeehän tosta jo syynkin kun sisäänjoustoa on liian vähän. Täytyy yrittää vielä laittaa jyrkempään kulmaan. Saattaa nyt vaan olla aika pirun vaikee porata toisii reikii kun tilaa on vähän.



Snorkkelikin pitäs olla nyt mallia ei hajoo/hajota tuulilasia...toivottavasti.



Sitten sain tämmösen mielenkiintosen trukin jarrusatulan. Mico 02-515-148 http://www.mico.com/inspdf/81-515-009.pdf



Noo koitetaas sitten turata siitä uus käkkäripatentti.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 17:55 (GMT +2).