Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2009, 16:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

No miulla vaikutti sen verran,että kun ahtipaine nousi niin syötöt putosi.
Ja nippa kääntämällä homma korjaantui.

Miksi?

No syöttö pumpussa on kalvo,ja jousi jotka säätää sitä syöttöä,siten että jousi koittaa työntää syöttöä kokoajan täysille,ja alipaine pienemmälle.

Kaasu läpän keskellä(ventturiputki?) oleva letku menee kalvon jousenpuolelle,jolloin venttuuri putkessa(vaimikäseoli) virtaava ilma saa aikaan alipaineen,joka vetää kaasuläpän asennosta,ja kierroksista riippuen kalvoa jousta vasten,ja syöttö pienenee.

Ja se yläpuolen letku taasen,alunperinhän siinä on reikä ylöspäin,jolloin ohivirtaava ilmamassa(synnyttää ylipaineen),joka menee siitä kalvon toiselle puolen tulee sen alipaineen kaveriksi vähentämään syöttöä maksimikierroksilla.

No mitä sitten?

Koska ahdin työntää ilmaa ylipaineella,niin 1 bar yli paineella on ilmamäärä,ja massa 2 kertainen alkuperäseen verrattuna,ja kun kaasuläpällä on vielä jonkinmoinen ahdistus.Niin tuo syöttöä pienentävä vaikutus tuplaantuu,eli kun ahti nousee niin syöttö pienenee.

No.Kun tuon nipan kääntää toisin päin,eli siten että reikä on alas ,niin siihen tulee ohivirtaavan ilmamassan ansiosta pienehkö alipaine,joka vetää nyt kalvoa jousen työntäessä,siten että syöttö suurenee.

Omassa bj:ssä siirsin sen nipan vielä 10 cm ylemmäs,ajatuksena ettei se kaasuläpän ahdistus vaikuttaisi niin rajusti.
Vaikutus: Käytös on hieman rauhallisempaa.

Joku on ratkaissut saman ongelman poraamalla n.3 mm reijän siihen putkeen,ei kokemusta mutta puheiden perusteella toimii sekin.

Dumppi kannattaa asentaa ihan siitä syystä,että se säästää sitä säätökalvoa(mikä menee lähes varmasti hetimiten rikki jos on alkuperäinen,ainakin itellä meni).
Ja uusi kalvo.

Itsellä on suojana siinä ylä letkussa varoventtiili,joka aukeaa 0.9 bar paineessa.Sen asennuksen jälkeen ei ole kalvoja mennyt(aiemmin n.10 kk välein).

Tuota jossain mallissahan on tuo,korkean paikan säätö mysteeri,mitenhän se vaikuttaa asiaan???

Jos joku on asiasta erimieltä/on ratkaissut jollain muulla tavalla,niin saa tyrmätä/kommentoida,koska tuo edellä kerrottu asia perustuu ainoastaan omaan pähkäilyyn,ja käyttö kokemuksiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2009, 20:07
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

No joo. Hyväksytään tuo Andyn selitys.

Ittellä se 3mm reikä putkessa niin herää ilman sen nippelin kääntöä.

Se reikäpatentti on Korpivaaran HJ:n turbotusohjeessa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.03.2009, 23:25
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Joo,tein sen reijän putkeen.Vaikutuksen pääsee kokeilemaan kunhan saan bj.n ulos tallista.Aijemmalla testauksella ei oikein saanut polttoainetta,joutu nostamaan kaasua ja sitten vasta löyty vetoja,nyt tuntui jotenkin herkemmältä paikallaan kaasutellessa tuon reijän teon jälkeen.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.03.2009, 10:55
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Toimiiko sen reijän kanssa maksimi kierroksen säätö?
Ja miten hyvin,eli onko ollut ongelmia savumittauksissa?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2009, 12:05
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Toimiiko sen reijän kanssa maksimi kierroksen säätö?
Ja miten hyvin,eli onko ollut ongelmia savumittauksissa?
Mulla kiersi 5200 rpm eli "vähän" ylikiekoilla. Punoin kyllä sitä keskipakosäätäjää löysemmälle mutta vielä rullasi aikalailla.

Savut 0.3
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.03.2009, 14:06
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Jep.

Miulla vain 4800rpm

Eli syytä on rajoittaa kaasuläpän asentoa esim.koivuhalolla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.03.2009, 17:09
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Pitäisikö se edicin vipu siirtyä sinne pakkosyötön suuntaan kun polkasee kaasun lattiaan isolla vaihteella.Ei vaan meinaa millään saada syöttämään tarpeeksi polttoainetta,kaasua joutuu vaan nostamaan lattiasta ennen kuin lähtee vetämään,parhaiten tuntuu kiihtyvän kun painaa kaasua tasaisesti lisää kierrosten noustessa,savua tulee pikku pölläys kun kaasua polkaisee,kierroksilla ei tule enää mitän ajossa.Ahtopainetta ei ole kuin 0.6bar.Aijemmi ilman turboa sieltä tuli mustaa savua ihan reilusti.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ny pitää jo myyrä... O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.09.2006 15:18
Parkkipaikalla voi pitää hauskaa Bruno Chit-Chat 8 06.09.2006 21:45
Muistitko kääntää kelloa? Käyttäjä Chit-Chat 11 26.03.2006 14:37
Tytöt tahtoo pitää hauskaa Lars Mikko Alatalo Fanclub 0 26.07.2002 05:14


Sivu luotu: 04:22 (GMT +2).