Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #101  
Vanha 08.03.2009, 18:00
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Lainaus:
sama 5t molemminpuolin puomia
On yhteensä?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #102  
Vanha 08.03.2009, 18:12
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?

No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.

Vaijerin jatkeena oleva 5t paino vetää puomia alaspäin sylintereitä vasten, jolloin vaaka tunnistaa vain tämän taakan.

Todellisuudessa nosturiin kohdistuu tuo 10t, vaikka vaaka tunnistaa nostettavan taakan 5t.
Vastaa lainaten
  #103  
Vanha 08.03.2009, 18:39
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Nyt pitää nostaa hattua...Make teki kyllä niin tyhjentävän selvityksen että en lähdekkään huomenna mökille rakentamaan demonstraatiovälineitä ja virittelemään niitä kalavaakoja. Kiitos!
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #104  
Vanha 08.03.2009, 18:45
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

5t
Vastaa lainaten
  #105  
Vanha 08.03.2009, 18:47
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?

No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.

Vaijerin jatkeena oleva 5t paino vetää puomia alaspäin sylintereitä vasten, jolloin vaaka tunnistaa vain tämän taakan.

Todellisuudessa nosturiin kohdistuu tuo 10t, vaikka vaaka tunnistaa nostettavan taakan 5t.
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Vastaa lainaten
  #106  
Vanha 08.03.2009, 18:58
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Edelleen vinssin vetämä, menee puomin suuntaisesti puomin tappiin...
Ja nostettava taakka kohdistuu sylintereihin...

On se puomi missä asennossa tahansa, se vaijeri menee puomin suuntaisesti.
Vastaa lainaten
  #107  
Vanha 08.03.2009, 19:01
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Lainaus:
Kallistetaampa puomia. puomin tappeihin kohdistuva kuorma vähenee ja vaaka näyttää edelleenkin 5t.
Mitäs luulet sen sylinterin paineelle käyvän vaikka vaaka näyttääkin 5t?

Kyllä sun nyt vaan pitää unohtaa se vaaka kun se ei liity tähän asiaan millään lailla. Totta kai se vaaka näyttää koko ajan 5t jos siellä kerran on koukussa 5t kiinni. Sehän kai sen tehtävä on. Mutta millään sen vaakan lukema nyt vaan ei liity sylinterin paineeseen eikä nosturin eri osiin vaikuttaviin voimiin. Paitsi, että kun vaakassa on isompi numero niin voimatkin on isommat. Voimien suunnista ja suuruksista se lukema ei kerro mitään.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #108  
Vanha 08.03.2009, 19:44
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Mitäs luulet sen sylinterin paineelle käyvän vaikka vaaka näyttääkin 5t?

Kyllä sun nyt vaan pitää unohtaa se vaaka kun se ei liity tähän asiaan millään lailla. Totta kai se vaaka näyttää koko ajan 5t jos siellä kerran on koukussa 5t kiinni. Sehän kai sen tehtävä on. Mutta millään sen vaakan lukema nyt vaan ei liity sylinterin paineeseen eikä nosturin eri osiin vaikuttaviin voimiin. Paitsi, että kun vaakassa on isompi numero niin voimatkin on isommat. Voimien suunnista ja suuruksista se lukema ei kerro mitään.
No täytyyhän sen kertoa kun kerran tietokone vlavoo kuormitusastetta kokoajan, eikai se nyt ihan turha kapistus ole.
Vastaa lainaten
  #109  
Vanha 08.03.2009, 19:54
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

No väännä sitten mulle rautalangasta miten se kone tietää sylinterin paineen perusteella paljonko koukussa roikkuu.

Multa loppu jo rautalanka.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #110  
Vanha 08.03.2009, 20:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voimia kestämiseen


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2

Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...
T:kinneus nyybi
Vastaa lainaten
  #111  
Vanha 08.03.2009, 20:16
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
-Kyllä varmuuskerroin on nostovälineissä 3:n luokkaa (hissit/nosturit)
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla.
Tuliko ymmärrettävästi...
T:kinneus nyybi

Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen.
Vastaa lainaten
  #112  
Vanha 08.03.2009, 20:45
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen.
Taas on pullat ja vellit sekaisin. Ylikuorman estävä laite säädetään jotakuinkin noihin arvoihin. Varmuuskerroin on sitten jotain muuta. Vai väitätkö, että määräaikaistarkastuksessa koekuormitetaan nosturit lähes hajoamispisteeseen.

Lukemista:
Lainaus:
Otteita standardista SFS 4261 Nostureiden koekäyttö ja koekuormitus (vahvistettu 1978-09-04)
Kohta 2 KOEKUORMITUS
2.1 Nosturin ensimmäisen tarkastuksen yhteydessä on nosturi kuormitettava kuormalla, joka määräytyy nosturin suurimman sallitun kuorman (SSK) perusteella seuraavasti:

Suurin sallittu kuorma
t

Koekuorma
t

alle 20
1,25 x SSK
20 ... 50
SSK + 5
yli 50
1,10 x SSK

Jos nosturin suurin sallittu kuorma muuttuu nostosäteen, puomin pituuden, vaihteen asennon tms. muuttuessa, on nosturi kuormitettava suurimpia rasitustiloja vastaavilla kuormilla.
Huom. Esimerkiksi koneiston suurin rasitustila syntyy nosturin suurimmalla sallitulla köysikuormalla, puomin koekuorma määräytyy suurimman jännityksen aiheuttavan kuormitusasennon perusteella ja koko nosturin suurin rasitustila nosturin vakavuuden suhteen suurimman monentin aiheuttavan kuorman perusteella.
2.2 Koekuormitus on voitava tehdä huolimatta sellaisista laitteista, jotka normaalikäytössä rajoittavat kuorman suuruuden. Koekuormituksen jälkeen säädetään ylikuorman estävän laite katkaisemaan kuormaa ja kuormamomenttia suurentavat liikkeet viimeistään kohdassa 2.1 tarkoitetulla koekuormalla. Nostureissa, joissa ylikuormituksen seurauksena saattaa olla kaatumisvaara, on ylikuorman estävä laite säädettävä katkaisemaan viimeistään 10% ylikuormalla.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #113  
Vanha 08.03.2009, 20:58
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

[QUOTE=-MAKE-;540632]. Ylikuorman estävä laite säädetään jotakuinkin noihin arvoihin. Varmuuskerroin on sitten jotain muuta. Vai väitätkö, että määräaikaistarkastuksessa koekuormitetaan nosturit lähes hajoamispisteeseen.

En väitä , määräaikaistarkastuksessa todetaan kuormanvalvontalaitteen näyttämä siis, taakanpaino,kuormitusaste,säde. sekä se hetki jolloin kuormanvalvontalaite katkaisee kuormituksen kasvamisen. eli kuormitus kun on 75% niin laulu seis.Joissakin maissa vastaavaluku on 85%.

25% ylikuormalla testaavat tehtailla koneen lähtiessä maalimalle. Jos kerroin ois 3 sehän tarkottas sitä 50tonnin nosturi pitäs kestää vielä 150t..Eikö totta...Ei mun mielestä noin paljoo ilmaa välissä ole.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 21:09
Vastaa lainaten
  #114  
Vanha 08.03.2009, 22:25
Mr_Peace Mr_Peace ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.03.08
Sijainti: Nastola
Viestit: 235
Perusasetus

Kyllä nyt taitaa -MAKE- olla oikeassa ihan jo perus fysiikanlakien mukaan, johan nuo perus asiat opetetaan yläasteen fysiikassa, ilman tosin noita vektorilaskuja. Niitäkin tullut jotain laskettua AMK:ssa ja näin hatarien muistikuvien perusteella asia menisi juuri kuten -MAKE- asian esitti.
Vastaa lainaten
  #115  
Vanha 08.03.2009, 22:32
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?

No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun.

.

Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
Vastaa lainaten
  #116  
Vanha 08.03.2009, 22:48
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ritsartti Näytä viesti
Kyllä nyt taitaa -MAKE- olla oikeassa ihan jo perus fysiikanlakien mukaan, johan nuo perus asiat opetetaan yläasteen fysiikassa, ilman tosin noita vektorilaskuja. Niitäkin tullut jotain laskettua AMK:ssa ja näin hatarien muistikuvien perusteella asia menisi juuri kuten -MAKE- asian esitti.
Juurikin näin ja vielä kun muistaa, että jokaiseen voimaan vaikuuttaa tyhtäsuuri vastavoima niin ollaan jo pitkällä.

Ja lienee noissa nostureiden vaakoissa useampi kuin yksi anturi, joista tietokonen sitten laskee sen puomin päässä roikkuvan taakan painon...
Vastaa lainaten
  #117  
Vanha 09.03.2009, 08:09
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan?
Kunhan nyt spekuloin nosturimiehen väitteitä vastaan, ja yritän pöyhiä hiilikasaan lisää hehkua, ei kaikkea kannata ihan kirjaimellisesti ottaa. ;D
-----------

Mutta se on tosi, että 5t vinssi vetää ja 5t kuorman paino, on rissa pyörään kohdistuu 10t.

-MAKE-:lla on asiasta kirjoitettu täysin faktat miten se menee.... ja näköjään osaa muutenkin paremmin nää laskenta jutut ja fysiikian lait.


Jeep-Ukko Nyymi
Vastaa lainaten
  #118  
Vanha 09.03.2009, 11:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.

Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?


http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...svg?uselang=fi
Vastaa lainaten
  #119  
Vanha 09.03.2009, 12:07
Kelju.K:n Avatar
Kelju.K Kelju.K ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.02.03
Sijainti: Uusikaupunki
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihavainen Näytä viesti
Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?

Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen.



Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä?
Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen.

Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Palaan tähän alkuperäiseen kysymykseen ja esitän jatkokysymyksen...

Voisko kuvan vinssi olla sopivasti vinossa jolloin naru kulkisi vinssiin nähden kohtisuoraan ja naru kelautuisi nätisti ??

Jollei, ni miksei ?? Rupeeko esim. auton runko meneen kaarelle armottomasta vinssauksesta johtuen ??
__________________
Jos tarvitset auttavaa kättä -Etsi hihastasi-
Vastaa lainaten
  #120  
Vanha 09.03.2009, 12:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.

Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?


http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...svg?uselang=fi
Jos katotaan kuvaa 1. niin voima pylpyrän kanssa on sama,niin mitä hyötyä on vinssata
Kaksinkertaisen vaijerilinja + yksi taittopyörä
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Vastaa lainaten
  #121  
Vanha 09.03.2009, 12:59
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tässä alkaa olemaan jo aika sekaisin, koitentaan vähän tarkentaa.

Eli paljon kuvassa1. kohdistuu vetoa pylpyrän kiinnitykseen? 100N 150N vai 200N?


http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...svg?uselang=fi
Voiman ja vastavoiman yhteen laskettu tulos eli jotakuinkin 100N+100N. Eli se sininen nuoli plus punainen nuoli.

Miettikääpä vaikka köyden vetoa, missä kaikki vetäjät ovat yhtä heikkoja mutta toisessa joukkueessa vetäjiä on vain puolet enemmän eli yksinkertaistettuna vaikka 1 vastaa 2(kaksi)... Ei näitä tajutakseen tarvitse olla ydinfyysikko.

Tai että ladon kurkihirren yli heitetty hirttonaru ja samassa köydessä, toine toisessa päässä ja toinen toisessa, roikkuu kaverukset á90kg niin kuinka suuri voima siihen hirteen vaikuttaa? vastaus on jotain muuta kuin 90kg.

Viimeksi muokannut Tumi : 09.03.2009 13:05 Perustelu: paremman esimerkin keksiminen
Vastaa lainaten
  #122  
Vanha 09.03.2009, 13:05
Holst:n Avatar
Holst Holst ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 793
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumi Näytä viesti
Voiman ja vastavoiman yhteen laskettu tulos eli jotakuinkin 100N+100N. Eli se sininen nuoli plus punainen nuoli.

Miettikääpä vaikka köyden vetoa, missä kaikki vetäjät ovat yhtä heikkoja mutta toisessa joukkueessa vetäjiä on vain puolet enemmän eli yksinkertaistettuna vaikka 1 vastaa 2(kaksi)... Ei näitä tajutakseen tarvitse olla ydinfyysikko.
Helpommin pystyy todeta kun ottaa tilantee et pylpyrän molemmin puolin sama paino 100N + 100N, molemmat vetää alaspäin jolloin pylpyrään vaikuttaa 200N voima... Vai olenko väärässä?
Vastaa lainaten
  #123  
Vanha 09.03.2009, 13:52
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Elikkä jos otetaan vinssaustilanne
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Kaksinkertainen vaijerilinja + yksi taittopyörä
Vinssi vetää 100N
pylpyrään kohistuu 200N voimaa.
áuton vetopisteeseen 100N voimaa.

Pylpyrän vetopiste ei anna periksi, niin autoon vaikuttava voima on silloin 200N

Olenko vielä kartalla?
Vastaa lainaten
  #124  
Vanha 09.03.2009, 16:23
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Elikkä jos otetaan vinssaustilanne
http://www.cros4wd.com/taittopyorat_arb.shtml
Kaksinkertainen vaijerilinja + yksi taittopyörä
Vinssi vetää 100N
pylpyrään kohistuu 200N voimaa.
áuton vetopisteeseen 100N voimaa.

Pylpyrän vetopiste ei anna periksi, niin autoon vaikuttava voima on silloin 200N

Olenko vielä kartalla?
Juuri näin.
Vastaa lainaten
  #125  
Vanha 09.03.2009, 17:26
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Halleluja!!!
Perille meni.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? mikjus Tekniikka & Jutustelu 5 05.06.2006 20:19
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:26


Sivu luotu: 14:11 (GMT +2).