![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Tuo ryypyllä sammuttaminen on ihan hyvä kikka silloin, kun tietää, että saha jää taas muutamaksi viikoksi varaston perälle.
Kone tukehtuu rasvaiseen 2-tahtibensaan, niin silloin ei paikat pääse ruostumaan. Kunnossa oleva kone lähtee lämpimänä/puolilämpimänä käyntiin kertanykäisyllä ihan ilman ryyppyä ja kaasua. Eli ei sitä sahaa tarvitse saman päivän aikana ryypyllä sammutella montaa kertaa. Muutenkin kannattaa miettiä, että miksi niitä koneita hajoaa/leikkaa kiinni, kun heti kylmää konetta aletaan täyskaasun kanssa kiusaamaan. Harva se autoaankaan käynnistelee kaasupoljin lattiassa,,, ![]() Normaalisti tuo ryyppyläppä sulkee lähes kokonaan kaasarin kurkun. Samoin tekee se kaasuläppäkin. Ero näiden kahden läpän toiminnassa on se, että kun ryyppyläppä vedetään päälle, niin silloin kone imaisee ylimääräisestä, erillisestä kanavasta... Pitäis olla taas kuvia, niin ei menisi kädet solmuun... ![]() Kuten sanottua, joka kone on yksilönsä ja kannattaa opetella erilaisia variaatioita käynnistyksen suhteen. Kylmäkäynnistyksessä yleensä tökkii ja sit lämmin kone käynnistyykin ihan kiltisti. Seokset kun on kohdallaan, niin ei ole yleensä niitä käynnistysongelmia ja kiinnileikkautumisia. Liian laiha seos aiheuttaa juuri noita em. ongelmia. Lisäksi tietysti tuo kylmän koneen kiusaaminen. Mäntään tulee aika kovat lämpölaajenemiset heti muutaman sekunnin kurmuuttamisen jälkeen ja sylinteri ei ehdi lämpiämään samaan tahtiin kuin mäntä lämpenee & laajenee => leikkaa kiinni. Vaikka tuo kiinnileikkautuminen olisikin vain vähäistä kerrallaan, niin se silti aina heikentää koneen tehoa, jolloin sitä kiusataan entistä enemmän... Silloin kun tankillinen alkaa olemaan loppu, niin kone nostaa tyhjäkäyntikierrokset korkealle. Kannattaa sammuttaa kone välittömästi, niin se ei imaise polttoaineen imuputkea tyhjäksi. Silloin saa taas kiskoa pää märkänä sahaa käyntiin. => Pieni loraus kaasarista tai tulpanreiästä sisään, niin taas pelittää. Kuuman koneen kanssa ei sit kannata noita bensaleikkejä ja tankkauksia tehdä! Toinen konsti on, että laittaa tankin täyttöreiän päälle vaikka puhtaan näppylähanskan ja varovasti puhaltaa tankkiin, niin silloin se bensa menee nätisti kaasarin kalvolle asti ja käynnistyminen onkin taas paljon helpompaa. Tankin sisälläkin on sitten bensansuodatin siellä letkun päässä. Kaikissa sahoissa kun ei ole sellaista käsipumppua, "nänniä", jota puristellaan sen aikaa, että kaasariin menee tavaraa. Tuo puhallustekniikka tai kompuralla varovasti paineilmaa tankkiin, niin se talven seissyt puutarhajyrsin / ruohonleikkuri lähtee pienemmällä kiskomisella käyntiin... ![]() Monessa vehkeessä kun on tankki matalammalla kuin kaasari (eli kaasarissa on pumppu samassa). Jos vain mahdollista, niin saha kannattaa ostaa sellaisesta paikasta, että sillä on mahdollista tehdä pari koesahausta. Vaikka saha olisi vähän kalliimpaa hintaluokkaa, niin kyllä siitä "käteen sopivuudesta" mielellään vähän maksaakin. Viimeksi muokannut Kartse1 : 09.03.2009 11:36 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|