Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2009, 19:12
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
No mites siinä auton ohjekirjassa, lukkeeko siinä 10W-30 ja GL4? Jos lukee, sitten se käy, jos lukee esim. 75W-90 niin ehdottomasti ei käy. Viskositeettisuositus on se ensimmäinen ja tärkein asia, sen jälkeen vasta on aihetta miettiä täyttääkö lisäaineistus vaatimukset.

timop
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.02.2009, 21:13
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
ja numerointi 1-5. Ajoneuvokäytössä käytännössä 1.4 ja 5.

GL-1 Vaihteistoöljy,joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäainetta. Tarkoitettu kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin,pienille pintapaineille ja alhaisille pyörimisnopeuksille.

GL-4 Melko runsaasti EP lisäaineistettu öljy, joka on tarkoitettu useimpien autojen/työkoneitten manuaalivaihteistoihin.

GL-5 Erittäin runsasti EP lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön.Monien nykyaikaisten autojen ja työkoneitten vaihteistoihin ja hypoidivetopyörästöihin. Suurille pyörinisnopeuksille ja koville pintapaineille.

Raskaammassa kalustossa vikositeettisuosituksia on samaan vaihteistoon tai vetopyörästöön yleensä useita.
Oikean viskositeetin valinta suoritetaan käyttölämpötilan mukaan,eli notkeampi öljy siperiaan ja jäykempi saharaan...Suomeen tuosta välimaastosta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.02.2009, 12:17
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
Niin,API luokathan löytyy sitten moottoriöljyillekin,S=bensakoneet(esim. SF) ja C=dieselmoottorit(esim. CD)

Pääasiallinen käyttökohde ilmenee siitä kumpi on ensin esimerkiksi API CD/SF on dieselmoottoriin tarkoitettu,jos olisi API SF/CD niin olisi bensamoottoreihin tarkoitettu.

Moottorivalmistajien luokitukset on sitten asia erikseen,niitä kannattaa noudattaa orjallisesti.

Meni vähän OT mutta menköön...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty traktorin peräkärry Reetu O/M/V Muut 11 18.11.2008 20:31
Myydään 11.2 - 20 traktorin eturenkaat wannabee O/M/V Renkaat ja vanteet 0 10.11.2008 08:12
Traktorin rengas Kupla Tekniikka & Jutustelu 79 24.11.2007 20:18
M: traktorin perälevy vk4wd O/M/V Muut 5 30.01.2007 22:44
Traktorin porttaaliakseleista vepele Tekniikka & Jutustelu 4 19.01.2006 14:46


Sivu luotu: 13:42 (GMT +2).