Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi
Laatikkoöljyssä on tärkeintä että GL-luokka täsmää,sitten voi pelata viskositeetilla rasituksen/lämpötilojen mukaan
|
Juuri näin,mut oikastaan hiukan. Laatikkoöljyissä tarkeintä on että API-luokka tasmää.
API tunnus vaihteisto ja vetopyörästö öljyille on tuo edellä mainittu GL (gear lubricant)
ja numerointi 1-5. Ajoneuvokäytössä käytännössä 1.4 ja 5.
GL-1 Vaihteistoöljy,joka ei sisällä paineenkesto- eli EP lisäainetta. Tarkoitettu kevyesti kuormitettuihin vaihteistoihin,pienille pintapaineille ja alhaisille pyörimisnopeuksille.
GL-4 Melko runsaasti EP lisäaineistettu öljy, joka on tarkoitettu useimpien autojen/työkoneitten manuaalivaihteistoihin.
GL-5 Erittäin runsasti EP lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön.Monien nykyaikaisten autojen ja työkoneitten vaihteistoihin ja hypoidivetopyörästöihin. Suurille pyörinisnopeuksille ja koville pintapaineille.
Raskaammassa kalustossa vikositeettisuosituksia on samaan vaihteistoon tai vetopyörästöön yleensä useita.
Oikean viskositeetin valinta suoritetaan käyttölämpötilan mukaan,eli notkeampi öljy siperiaan ja jäykempi saharaan...Suomeen tuosta välimaastosta.