![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
Hdj:n 2 laturiaKiitos tähän mennessä vastanneille. Nyt se laturin liittäminen vasta ihmeelliseksi meni... Kokeilin tuossa muuan ilta seuraavanlaista. Maadoitin laturin normaalisti, sitten syöttövirtajohto vas. akun +napaan ja auto käyntiin. Sitten kytkin herätevirtajohdon myös +12 volttin. Kaikki varoitusvalot mittaritaulussa syttivät palamaan, ja lisälaturi antoi yleismittarille liki 16 volttia, johdot irti. Mitään vaurioita ei tullut. Nyt hdj:n sähköjärjestelmään tutustuneila kiinnostaisi kuulla että mikä mahdollisesti vikana. Hdj:ssa kun on tuo 12/24v sähköjärjestelmä niin se ei taida olla niin yksiselitteinen kun ns. normaali 12 tai 24 v...?
Viimeksi muokannut andy : 16.01.2009 18:12 |
|
#2
|
||||
|
||||
|
kuskin puoleinen akku taitas olla se "lisäakku" jolla jännite nostetaan startin ajaks 24 volttiin, eli ei sinne lisää kytkentöjä... äkkiä ajattelematta enempiä, se lisälaturin karvoitus just toiselle akulle
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#3
|
||||
|
||||
Hdj:n 2 laturia
Joo. Ohjekirjassakin lukee ettei vas. akkua saa käyttää apukäynnistyksessäkään. Meneekö alkuperäisen laturin syöttövirta sitten suoraan oik. akulle? Mietin vain että pitäisikö lisälaturi kytkeä nyt johonkin muualle? Siinä sulakerasian vieressähän on se solenoidi joka käynnistyksen ajaksi kytkee akut sarjaan ja täten vas. akun + napaan tulee 24v jännite, jos olen oikein ymmärtänyt? Onhan omankin laturin normaalitilanteessa ladattava molempia akkuja.
Alkoi vaan epäilyttämään kun havaitsin tuon em. joulukuusi-ilmiön.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Se solenoidin johtohässäkkä kytkee akut sarjaan startatessa ja normaali oloissa ne akut on rinnankytkennässä. Eli auton käydessä molemmat akut lataantuvat samaan tahtiin. Tästä mielenkiintosesta kytkennästä johtuen siihen toiseen akkuun ei saisi mennä muihta johtoja, kuin ne paksut kaapelit mitä sinne alkuperinkin menee. Tai näin ainakin itse sen käsitin kun yhteen hzj:hin johdot uusin.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Perustin ajatukseni nopeasti akkujen ja tavallisten virtalähteiden maailmasta joissa takaisinpäin menevää virtaa ei ole estetty. Tasurihan sen tekee auton laturissa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Olisko jollain jotain sähkökaaviota tuosta kytkennästä?
Mitä haittaa on jos vasemmasta ns. starttiakusta on otettu virtaa muuhun kun starttaukseen |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Laturia ja isohkoa | Rune | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 29.11.2007 17:39 |
| Defenderiin tehokkaampaa laturia | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.04.2007 22:27 |
| Järeämpää laturia Defenderiin | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.03.2007 13:49 |
| Isompaa laturia RJ Toyotaan! | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 03.11.2006 23:46 | |
| Cherokee ilman laturia | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.04.2005 19:13 |