![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() KatsastusonkelmiaKävin HJ:ta tarjoomassa leimasedälle. Mielestäni hiukan omalaatuiset hylkäysperusteet. Auton alla pena takoi voimalla kaikkea mahdollista. Veikkaan, että jotain normiautoa ei samalla voimalla hakata. Vois olla pellit hiukan rutussa... No enivei alustasta ei reikiä/pehmeetä löytyny, mutta hylky tuli ruostuneista ovien alareunoista kuskin puolella. Lisänoottia tuli hieman pehmenneistä takalokarin kaarista. Ihmettelin hiukan penalle että kuinkas se nyt noin? Selitti, että vaikuttaa kolariturvallisuuteen. Nimittäin, jos tulee sivutörmäys, niin kuskille käypi köpelösti jos on oven alareunassa ruostetta. Näin siinäkin tapauksessa, että helmassa kulkee koko matkalla 50X100X6 RHS-palkki. Hahaa. Muuta huomioitavaa: jarrut ok, savut ok, valot ok (toinen etulamppu näytti hiukan alas, josta jälkitarkastus!). Korjauskehotus tuli toisesta takariipukkeen puslasta josta oli toiselta puolelta kaulus pikkasen revenny. Kuskin turvavyössä pykimää -> uusittava. Onko jollakulla kokemuksia hylkäyksestä ovien alareunojen ruosteisuuden takia? Onko jollakulla 600000km ajettu japanilainen maastoauto, jossa ovien alareunoista ei löydy ruostetta? Kuka osaa korjata ovien alareunoja? Onko niihin saatavana korjauspeltejä? Täytyykö lähteä Afrikasta ostamaan ehjät ovet? Hmph.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No jo on on herkkä hermoinen setä ollu. Minun hojo meni viimeks leimalla peltien osalta ihan helposti ja ruostetta on ja paljon. mm sormi menee vilkun vierestä läpi. mut runko palkit ku oli terveet ja pohja kunnossa ni ainut hylky tuli etupuslista ja käsijarrusta.
Joten kyllä on taas pikkasen heikoin perustein hylätty. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itse sain kertaalleen escorttiin hylyn ruosteisen kuskinoven takia. Mutta siitä kyllä näkyikin läpi! Ei kyllä pitäisi niin suurta merkitystä rungollisessa laitteessa olla oven happamuudella, tosin riippuu mikä on tämä ruosteen määrä. Silloin tein pelimies ratkasun ja liimasin sikakitillä pokkauksesta alaspäin pellin palan, vähän maalia niskaan ja leimalle. Tämä kelpasi, eikä taatusti kolariturvallisuus noussut
![]()
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ihan ok korjaustoimenpiteet, ovet pitää olla kunnossa, etulampun saa säätää konttorilla, jos muistat kysyä, eihän kaikilla ole valon säätölaitteita, hylky tulee yleensä sen vuoksi että kyseinen säätöruuvi on ruostunut jumiin, katsuri ei itse korjaa mitään. Takariipukkeen puslajuttu ok.
Minä en itse noita ns. vikoja pidä minään, ihan normaali käytäntö. Nyt tietysti joku alkaa väittämään jotain muuta, että jossain menee läpi, ruostuneet ovetkin, mutta se on taas toinen juttu. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kylla katsuritkin korjaa. Monesti on nimenomaan ajovalojen suuntaukset saadetty kysymattakin ja tietysti veloituksetta
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Aku: ruostetta vai ruostereikiä?
Petebj75: oliko kaljatölkillä korjattu, ku uudesta pellistä meni piikki läpi? ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Meitin yhteishyvä Canterista leimaministeri oli yleensäkin kovin ihmeissään, mutta ovien alareunat olivat kans hylkylistalla. Tosin ne olivatkin niin rapeat että johan niissä ohikulkijakin itsensä repii...
Hyvähän noi jossain vaiheessa on korjata. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf
Kohta 4 sivulla 2 taitaa oikeuttaa ko. päätöksen ovien osalta. Edellyttäen tietysti että inssi haluaa olla "hankala", kuten kuulostaa. Mielestäni muuten hyvä dokumentti, kannattaa tutustua ja pitää mukana katsastuksessa jos epäilee että joutuu vääntämään haperon takia. Hauska yksityiskohta, dokumentin kohta 7.3 "Ammattitaito": "Hyvä ammattitaito ja motivoitunut mieli ovat välttämättömiä työvalineitä ruostevaurioiden toteamisessa arvioinnissa" Viimeksi muokannut riude : 07.01.2009 15:47 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTEbaxxter ruostetta vai ruostereikiä?
Ruostetta. Oven sisäpelti ja ulkopelti on kuitenkin oisissaan vielä kiinni. Oven alareunassahan on muutenkin tuuletusreikiä. Joo, tossa puhutaan just tosta sivutörmäyshommelista. Mielestäni aika kaukaa haettu homma vanhassa autossa, jossa ei tehtaan puolesta sivutörmäyspalkkeja tms. ole. Omalla kohdallani vielä siinä 20mm:n päässä tuosta ruostuneesta ovesta kulkee mainitsemani 50x100x6 teräspalkki, jonka kuvittelis jotenkin kompensoivan asiaa ja pysäyttävän ainakin osan sisäänpyrkijoistä. Tuo palkki kulkee suunnilleen tavan henkilöauton sivuikkunan alareunan korkeudella. Noi palkit hitsasin siihen kun katsuri muutama vuosi sitten valitti ruosteisista helmoista. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kävin ennen joulua katsastamassa laina-auton. Auto oli seissyt puoli vuotta tallin takana eikä sillä muutenkaan moneen vuoteen ole pahemmin ajeltu. Toiminut pääasiassa vara-autona. Tuumailin että tuskin menee läpi. Kyseessä oli -86 kadetti tiukalla 1.2 tappikoneella. Pakko silti oli yrittää koska oma kulkine meni lunastukseen eikä sitten viitsinyt mitään vuokra-autoa ottaa vaivoiksi.
Konttorilla katsuri tutki autoa. Kehui jarruja ja iskareita. Päästötki olivat hyvät. Joku ihme kilkattaa edessä. Kilinä kuului vain auton liikkuessa joten se ei ole moottori. Katsuri tutki ja tunnusteli niveliä. Lopuksi huomasi että kumpikin etujousi oli poikki. Ukko repi katkenneet palat pois ja jatkoi auton tutkintaa. Takaa oli lokasuojan kaaret märäntyneet jäljettömiin. Etuvalot osoitti liian alas. No auto otettiin nosturilta ja inssi tuumaili että jos vähän säädät valoja niin hyvä tulee. Lappoihin ukko ei kirjoitellut mitään muuta kuin tuon valojen säädön. Siitäkin tuli vain korjauskehotus. Heitin uuden rekisteriotteen nopeasti hanskalokeroon ja painuin helvettiin ennen kun äijä tulee järkiinsä. Taisi olla joulumieltä tai jotain. Joskus käy näin mutta toista se oli kun yritin katsastaa -99 td mondeota. Vasta kolmannella kertaa läpi. Piti hermostua kun jälkitarkastuksessakin etsitään uusia vikoja. Perkele.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde- Yritin epäonnistua. Onnistuin. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli "vähäisiä ruostevaurioita" = korjauskehotus, "laaja-alaisia ruostevaurioita" = hylätty. Eli oven alareunat pitäisi minimissään hepata toisiinsa kiinni, jos ei jaksa kunnolla tehdä. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
viime katsastuksessa katsuri löi galantin pohjaan reijän aivan takatukivarren kinnitys kohdan viereen ja sanoi vain "oho" silti puhtain paperein konttorilta auto lähti
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
tässä olis taas max40w:lle hyvä aihe
![]() ![]() edelleen sitämieltä että ihmeen paljon eroja konttoreissa ![]() aika pikkumaiselta kuullostaa toi akun katsastaja, ehkä järjenkin vois ottaa käteen ![]() mites tuo runkonumero, kaverin auto hylättiin kun inssi ei löytänyt/tiennyt missä se on mersun sprintterissä? oli vaan sanonu että eti se jostain... sori kun meni vähän ohi aiheen! Viimeksi muokannut pattis : 07.01.2009 21:58 Perustelu: lisäys |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Ei muuta kun AKE:lle palautetta jos on saanut todellakin lainvastaista kohtelua. Jos tutkinnassa ilmenee katsastuksen päässä vikaa, niin osaavat kopauttaa oikeaan osoitteeseen tarpeeksi isolla nuijalla. Jos ko. katsastustoimipaikalla todetaan riittävästi ja toistuvasti lainvastaisuuksia, niin voivat menettää toimilupansa jos ei pienemmät toimenpiteet auta.
Voi vaan jäädä käytännössä näyttö saamatta..
__________________
KYM |
#16
|
||||
|
||||
![]() Pitkätukka ja Volvo 245 vm. 1975
joo omakohtaista kokemusta on, oven alareunan osalta: kuljettajanpuoleisen oven alareuna oli ruostunut irti 10 cm matkalta. Helmapellin vaihdon yhteydessä oli jäänyt 15 cm matkalta saumaa hiomatta kuljettajan puolen helmakotelosta. Saumakohdassa oli lisäksi hitsuslanganpätkä mittaa 3 cm.
Hylätty: syynä (nyt lainaan katsastusmiestä) se, että mahdollisessa kolaritilanteessa irtoavat tai repeytyvät pinta- tai koripellit aiheuttavat vaaraa. Oven osalta varsinkin mainiten myös: jos ajaa jalankulkijan yli niin viimeistelemätön sauma tai ruosteinen ovenreunan repsotus voi repiä allejoutuneen silpuksi. ??? Olin ensin ihmeissäni. Mutta OK. Asiaahan kaveri puhui. Onhan se mahdollisessa kolaritilanteessa totta, että kolarin osapuolet tai auttamaan tulleet voivat saada vammoja näistä haperoista pellinriekaleista.... Korjauspala Motonetistä oveen ja grammari lauloi abouttiarallaa 3 min. No leima tuli maksuttomalla uusintakäynnillä seuraavana päivänä. .................................................. .............................. Muutenkin, täytyy nyt välillä kehuakin katsureita, homma on mennyt takavuosiin verrattuna asialliseen suuntaan. Kahvit tarjotaan. On pullaa ja piparia. Sanoma- ja aikakauslehtiä on pöydät väärällään, ettei odottavan aika tule pitkäksi. JOS kysyy, vastataan teknisiin ongelmiin, tarvittaessa katsuri soittaa välillä ns. "pääkallon paikalle" lisätietoja saadakseen. Jos asia ei selviä sillä seisomalla katsastus keskeytetään ja sitä jatketaan kun tarpeellinen tieto on saatu. Kädestä pitäen näytetään missä on vikaa -jos on- ja kerrotaan kuinka se korjataan. Aikoinaan kun oli ongelmia ajoneuvojen katsastamisten kanssa syynä oli AINA ja NIMENOMAAN oma säästämisenhalu / liian vanha auto joka oli taipaleensa lopussa. *** Jälkikirjoitus: Suunnittelin korinvaihtoa vanhaan Rangeeni. Palaverit pidettiin takahuoneessa Rantaperkiöllä kahvia juoden ja oikein paperille piirrellen sekä kanta-auton että korinvaihtoauton osalta. eli kuinka 3-ovinen Range -77 muutetaan -88 5-oviseksi dieselpakettiautoksi.... |
#17
|
||||
|
||||
![]()
No kun kertomuksia hylkäys perusteista katsatuksessa.Mulla kerran hylättiin Mazda 626 kun oli lisäjarruvalon edessä noin 1 senttimetriä mazdan tarra.Tarra poistaa ja meni läpi.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Noista sivutörmäys suojista..
Eli helmoista ym. Itellä oli joskus ~84 mallinen Datsun Pickup. Eli se 720 mallia oleva. Muuta vikaa ei leimasetä löytänyt, kuin takakulmasta kohtuu pienen reiän. Se reikä oli alhaalta nähtävissä siinä kohtaa, missä kylkipelti on "niitattu", hitsattu tai liimattu pohjalevyyn kiinni. Siitä oli noin 5cm pitkä reikä. Ohimennen mainitin, että onko tuolla NYT niin väliä rungolisessa autossa, niin kuulemma tuo vaikuttaa sivutörmäyksessä. Korissa ts. hytissä olisin tuon ymmärtänyt, mutta lavan takanurkassa... Noo, välillä menee hirveät pommit läpi ja välillä ei mene mikään.. Ainii.. Joku mainitti, että kaljatölkistäkö paikka oli tehty, jos inssi sai piikin läpi. Kerrottakoon että ei tarvi olla niin ohkasta, kuin ihan peruspeltiä, jota auton pohjassa on alunperin tai jälkeen hitsattu, niin minäkin olen moisen inssin nähnyt, joka on piikin saanu läpi siitä. Eräs herra (isän tuttava) oli inssille hermostunut joskus, ja oli ottanut piikin inssin kädestä ja lyönyt sen takaluukun läpi ja sanonut, että menee se tuostakin läpi.... Tuli leima parin korjauskehotuksen kera. Tämä tapahtunut Kaarinan A-Katsastuksella about 10-15v sitten. Oliko tuo edes A-Katsastus silloin..? No, kuitenkin. ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Mä olin kuukausi pari sitten huolissani oman Eskorin katsastuksesta että vieläkö menee läpi. Siispä kaverini kanssa teimme kevyen kenttäehostuksen leiman varmistamiseksi:
- uusi pakoputki Motonetistä läpilahon tilalle ~80€ postikuluineen - helmat putsattiin teräsharjan kanssa ja tsekattiin että kyllä siellä ruostetta on mutta ei mitään radikaalia vaurioita tai reikiä --> paksu pensselimassa päälle - tuulilasissa kiveniskemä apukuskin puolella, mutta ei edes käyny mielessä ruveta vaihtamaan... olkoon siinä ja katsotaan mitä katsuri sanoo. - takavalojen liittimien putsaus teräsharjalla ja korroosionestoaineella --> maadoitushäikät korjattu - todettiin että etulyhdyn korkeudensäätöruuvi on vieläkin ruosteessa, eikä suuntausta päästy laskemaan edes heavy-CRC-käsittelyn jälkeen No vieläkin jännitti inssin suhtautuminen auton pohjaan, tuulilasiin ja valojen suuntaukseen mutta siellähän se leimalla selviää. Eipä näihin kiinnittynyt huomio, vaan ainoat huomautukset tuli puskurissa olevasta reijästä (lumipenkan aiheuttama) jossa on teräviä reunoja + antenni sojottaa auton kylkilinjan ulkopuolelle ja voi osua jotain jalankulkijaa silmään. Mutta leima siis tuli, ja siitä hyvästä aion olla tunnollinen ja laittaa popniiteillä peltiä puskurin reiän päälle ja tiukata sen pirun antennin sojottamaan sisään päin. Kiitos katsurille, Esco voi taas vuoden verran seistä parkkipaikalla mätänemässä.
__________________
Montenegro Off Road Club |