![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tohon kun tekee tallin niin se on mun mielestä tehtävä omaksi palo-osastokseen. Ei mikään mahdoton homma mutta rikkana rokassa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
eikait se ole ku kaksinkertanen levytys talonpuoleiseen seinään ja kattoon!?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Meinaat varmaan Gyproc-levyä ? Tuo talon seinässä oleva pieni ikkuna pitää varmaan samalla poistaa. Entäs tuo kylmä varasto, johon autokatos päättyy. Se pitää ilmeisesti myös paloeristää muusta talosta. Tai sitten eristää autotalli siitä ja vaihtaa varaston ovi toiselle seinälle.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Samalla vaivalla taitas lyödä uuden tallin? Mahd. tulitöiden tekeminenkin olisi erillisessä tallissa varmaan luvallisempaa?
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tarvii hakee rakennuslupa kunnalta jos meinaa katoksen muuttaa talliksi.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kapian näköinen jos meinaa muutakin tehdä kuin autoa sulatella?
Itsellä tallin sisäleveys 4,5m ja tuntuu ahtaalta.Onneksi pituutta on kumminkin 12m |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Minulla oli edellisessä talossa juuri tuollainen katos, joka oli muutettu autotalliksi. Talon rakentaja oli sen muuttanut. Muistaakseni siinä oli takana joku lainajuttu, olisiko ollut ARAVA-lainoitettu talo, jossa ei saanut olla tallia tai jotakin sellaista juttua siinä oli takana, että oli tehty alkuun vaan katos. Tai sitten oli vaan kapitaali ollut vähissä ja säästetty alkuun siinä.
Heräsi jossakin vaiheessa epäilys, että se talli ei ole ollut siinä alunperin. Tallin jatkona oli lämmin varasto, jonne oli ulko-ovi muualta. Varastossa oli seinälevytystä niin, että sillä oli peitetty ovi sinne tallin suuntaan. Se oli varmaan ollut joskus toinen ulko-ovi, autokatokseen. Purin pätkän sitä tallin ja muun talon välistä seinää ja sieltä löytyi aiempi kylmän ulkoseinän rakenne höyrysulkuineen ja tuulensuojalevyineen. Perhanan kapea siitä oli tullut, kun ei riisikupistakaan tahtonut mahtua ulos, no 4-ovisesta myöhemmin vähän helpommin. Seinät oli eristetty osin tallin sisäpuolelle ja levytetty ensin lastulevyllä ja sitten päälle lujalevy. Vanha talon ulkoseinässä ollut puukuituinen tuulensuoja oli jätetty sinne lujalevyn alle. Mahtoiko olla edes silloin 70-luvulla riittävä osastointi? Luja-levyn saumat oli ainakin sen verran raollaan, että sieltä välistä olisi vetänyt palamisilmaa iloisesti. Ei ainakaan riitä nykyisin sellainen, vaan pitää olla paljon pätevämpi palo-osastointi. Kannattaa hoitaa katoksen muuttaminen autotalliksi tarkasti nykyisten rakentamismääräysten ja kunnan rakennusvalvonnan vaatimusten mukaisesti, ettei tule jälkipuheita tai ongelmia talon ostajan tai vakuutusyhtiön kanssa. Käytännössä siis kait joutuu rakennusluvan hakuun, koska tilan käyttötarkoitus ja rakennuksen julkisivun ulkonäkö muuttuu?
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
juurinäin! ei se muuta vissiin tarvi ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ei kannata tehtä talliksi, tulee aiwan liian pieni.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Sellainen tieto Espoon kaupungin virkamieheltä tuli, että katoksen saa muuttaa talliksi, jos talossa on vähintään 8,5 m2 varasto katoksen lisäksi. Kyseisessä talossa on 9 m2 varastoa, eli muutos on mahdollinen. Kaupunki vaatii muutostöistä rakennekuvat, jotka pitää olla valmiina rakennuslupaa haettaessa. Kaupungilta löytyy kuulemma valmiita malleja rakennekuvista, joista saa helposti muokattua kuvatukset omaan kohteeseen.
__________________
Tumpula Racing Team |