Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2008, 20:24
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.015
Perusasetus

Omista laitteista parhaiten paksussa lumessa on mennyt MB Unimog 411 10x18 renkailla.

39,5x15x15 Swamper TSL 1500kg painavan auton alla oli suurin pettymys lumella etenemisen suhteen.

Jos lumen alla on kantava kova pohja,niin karkeakuvioinen 235x85x16 on pätevä rengas moneen autoon

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.12.2008, 21:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ostin 1998 LN 170 Hiluxiin Nokian Hakkapeliitta LT 235/85/16 nastarenkaat. Maksoi 810 euroa töineen. Tänä talvena ei ole vielä ollut paljoa lunta, joten ei ole kunnolla päässyt koittamaan miten menee lumessa.

Hyvät ominaisuudet pysyi myös maantieajoa silmälläpitäen. Renkaat on tässä autossa hiljaisetkin. Ainakin kesärenkaisiin verrattuna pito tuntui olevan kohtuullinen myös mutaisella metsäautotiellä.

Takapyöriin saattaa mahtua vielä ketjutkin. Uskoisin, että viimeistään ketjujen kanssa menee aikamoisessa lumessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.12.2008, 02:23
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Mulla on kyllä käsitys semmonen, että painosta on hyötyä nimenomaan lumessa kahlautuksesta. Köykänen susuki ei kyllä etene kovin vakuuttavasti. Latijousivehkeissä alkaa akselit tutiseen pahasti. Lukoilla ei mielestäni niin paljoa ole merkitystä, kun hapella kuitenkin mennään jos mennään.
Volvoa (6x6) kävin eilen ulkoiluttamassa, ja ei se enää kyllä kovin hyvin menny, 40 senttiä oli lunta metsätiellä jossa kyllä polannetta. Kettingit ku laitto keskimmäiseen akseliin, niin sitte eteni vaivattomasti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2008, 03:05
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Lunta on niin montaa erilaista sorttia mutta ainakin venäjällä pääsiäisenä 08 lumessa etenemiseen oli kaksi vaihtoehtoa, täyskaasu tai hiippailu kuten suolla. Pakkasta oli enemmän ja vähemmän. Täyskaasulla polttoainetta kului paljon enemmän, lämmöt nousi ja auto kulki n. 10cm alempana. Lunta oli puolen metrin luokkaa ja alla parhaat maastorenkaat jotka toimi varsin hyvin myös lumella.

"Tästä sen näkee hipsuttelemalla pinnassa ja vieressä ura josta menty täyskaasulla tosin vähän painavammalla ketulla" eli bj eteni hiippailemalla ja hj täyskaasulla...
http://static.petrisimolin.com/galle...en2008_016.JPG

Kannattaa siis kokeilla myös hiippailua eikä heti hapettaa. Ketjut toki auttaa jos on mahdollista käyttää ja etenemisen voi varmistaa vinssillä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2008, 10:44
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Millähän saisi parhaiten vähennettyä tuota lehtijousisten akseleiden hakkaamista hangessa?
Lukot - ei käy vastauksesksi kun kyseessä on ihan metsästyksessä käytetty hiluksi.
Painoa lavalle? Uutta jousta? Halvalla ja helpolla pitäisi päästä.

TT
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2008, 10:51
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Millähän saisi parhaiten vähennettyä tuota lehtijousisten akseleiden hakkaamista hangessa?
Lukot - ei käy vastauksesksi kun kyseessä on ihan metsästyksessä käytetty hiluksi.
Painoa lavalle? Uutta jousta? Halvalla ja helpolla pitäisi päästä.

TT
Kunnon iskarit ja traction barit ettei aksula pääse kiertymään auttaa jo paljon siihen hakkaamiseen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 10:58 (GMT +2).