![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Omista laitteista parhaiten paksussa lumessa on mennyt MB Unimog 411 10x18 renkailla. 39,5x15x15 Swamper TSL 1500kg painavan auton alla oli suurin pettymys lumella etenemisen suhteen. Jos lumen alla on kantava kova pohja,niin karkeakuvioinen 235x85x16 on pätevä rengas moneen autoon
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ostin 1998 LN 170 Hiluxiin Nokian Hakkapeliitta LT 235/85/16 nastarenkaat. Maksoi 810 euroa töineen. Tänä talvena ei ole vielä ollut paljoa lunta, joten ei ole kunnolla päässyt koittamaan miten menee lumessa.
Hyvät ominaisuudet pysyi myös maantieajoa silmälläpitäen. Renkaat on tässä autossa hiljaisetkin. Ainakin kesärenkaisiin verrattuna pito tuntui olevan kohtuullinen myös mutaisella metsäautotiellä. Takapyöriin saattaa mahtua vielä ketjutkin. Uskoisin, että viimeistään ketjujen kanssa menee aikamoisessa lumessa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on kyllä käsitys semmonen, että painosta on hyötyä nimenomaan lumessa kahlautuksesta. Köykänen susuki ei kyllä etene kovin vakuuttavasti. Latijousivehkeissä alkaa akselit tutiseen pahasti. Lukoilla ei mielestäni niin paljoa ole merkitystä, kun hapella kuitenkin mennään jos mennään.
Volvoa (6x6) kävin eilen ulkoiluttamassa, ja ei se enää kyllä kovin hyvin menny, 40 senttiä oli lunta metsätiellä jossa kyllä polannetta. Kettingit ku laitto keskimmäiseen akseliin, niin sitte eteni vaivattomasti. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Lunta on niin montaa erilaista sorttia mutta ainakin venäjällä pääsiäisenä 08 lumessa etenemiseen oli kaksi vaihtoehtoa, täyskaasu tai hiippailu kuten suolla. Pakkasta oli enemmän ja vähemmän. Täyskaasulla polttoainetta kului paljon enemmän, lämmöt nousi ja auto kulki n. 10cm alempana. Lunta oli puolen metrin luokkaa ja alla parhaat maastorenkaat jotka toimi varsin hyvin myös lumella.
"Tästä sen näkee hipsuttelemalla pinnassa ja vieressä ura josta menty täyskaasulla tosin vähän painavammalla ketulla" eli bj eteni hiippailemalla ja hj täyskaasulla... http://static.petrisimolin.com/galle...en2008_016.JPG Kannattaa siis kokeilla myös hiippailua eikä heti hapettaa. Ketjut toki auttaa jos on mahdollista käyttää ja etenemisen voi varmistaa vinssillä... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Millähän saisi parhaiten vähennettyä tuota lehtijousisten akseleiden hakkaamista hangessa?
Lukot - ei käy vastauksesksi kun kyseessä on ihan metsästyksessä käytetty hiluksi. Painoa lavalle? Uutta jousta? Halvalla ja helpolla pitäisi päästä. TT |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kunnon iskarit ja traction barit ettei aksula pääse kiertymään auttaa jo paljon siihen hakkaamiseen.
|