![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
Maastossa se on mukavinta ![]() www.4x4parts.fi - EI TARVITSE KATUA - www.facebook.com/4x4parts.fi |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on käytetty ARB-lukolla varustettu akseli noudettu talliin. Akselia on muokattu Wagoneerin ohjauslaitteille ym. sopivaksi ja mietin pitkään muutanko akselin takaisin Cherokeen palikoille vai siirränkö lukon ja vetarit toiseen akseliputkeen. Tää uusi hankinta on kasattu katkeavalla oikean puolen vetarilla olevaan banjoon, ja edellisen omistajan mukaan vetoakselinstefa pitää vähän huonosti yksiosaista vetaria käytettäessä. Purin olka-akselit jo irti, jotta vaihtaisin ne Cherokeehen sopiviin. Samalla päätin avata peränkopan ja katsoa miltä siellä näyttää. Öljynvaihto ei varmaankaan ole ollut kovin säännöllistä, koska lukonkuorissa ja akselin sisällä muuallakin oli ruostetta sekä lisäksi öljyt oli aivan piimää. Lautaspyöränpultit kiertyivät sormineen auki, joten päätin kammeta murikan ulos. Otin lautaspyörän irti ja totesin kahden pienen lukkoa kasassa pitävän ruuvin olevan poikki. Lukko muuten vaikutti kunnossa olevalta, joten miljoonalaatikosta uudet ruuvit paikalleen ja lukko kasaan. Nyt kun purkaminen on näin pitkällä, ei tarvitse enää miettiä mihin banjoon superior kitin kasaan. Täytyy lähteä maanantaina etsimään uusia vetoakselistefoja. Pari kysymystä heräsi tossa purkaessa, osaisikohan kukaan vastata vai tartteekohan tutkia itse. Käykö vanhemmanmalliset pyörännavat uudemmanmallisiin olka-akseleihin? Mahtaisikohan jossain muussa akselissa (D44) olla vastaavanlaiset vetarit kuin tossa superior kitissä?
Osat saapuneet. Kaikenlaisii muutoksia tehty akseliputkeen. Sieltä se löyty. Ruosteessa ![]() Pienet ruuvit joutunu koville lautaspyöränpulttien oltua löysällä. Tässä vaiheessa jäi tarpeettomaksi. Pyörännavan kiinnityspinnassa on silmämääräisesti katsottuna pieni mittaero, käyköhän paikalleen? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
navat käy paikoilleen, tarviit vaan "paksummalla" keskiöllä olevat jarrulevyt (eli just vanhanmallin akselista)
helpomalla pääset kun vaihdat noin uudenmalliset navatkin (sama 27 spline akseli taitaa olla tuossa superiorin sarjassa) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onpas lukko saannut väriä???
Tän jälkeen sinne on kyllä lisätty öljyä, mutta ei vaihdettu. se lienee syynä
__________________
Maastossa se on mukavinta ![]() www.4x4parts.fi - EI TARVITSE KATUA - www.facebook.com/4x4parts.fi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
eikös -96 ja uudemmissa ole samankokonen ristikko tikuissa kun 44ssa!?
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miulla on vaan yhdet uudenmalliset navat ja niissä on laakereissa ihan sikana väljää, joista katsastusmies kirjoitti jo otteeseenkin. Vanhanmallin olka-akseleita ja napoja löytyy enemmän. Tuon tiedon perusteella en ainakaan ensimmäiseksi siis lähde vaihtamaan olka-akseleita vanhanmallisiin. Onnistuuko D44 vetarin sisemmän osan, ja missä mallissa olisi sopivan pituinen, yhdistäminen D30 isommalla ristikolla varustettuun ulkopäähän? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ööh siis mun mielestä olka-akselit on kaikissa XJ:ssa jotakuinkin samat, ja navat tosiaan käy suoraan on se sitten uutta tai vanhaa mallia. Muistaakseni kaikki (uudempi ja vanhempi malli) "unit bearing"- tyyppiset navat käy myös ihan vanhimpiin XJ:n D30-aksuloihin joissa oli vielä huollettavat laakerit. Mutta levyissä on tosiaan sitten eroa, eli se uudemmanmallinen napa vaatii eri jarrulevyn kuten jo todettua.
KAIKISSA abs- versiollisissa katkeamattomalla vetarilla olevissa ja vuodesta '96 eteenpäin kaikissa XJ:n D30:ssä on isot ristikot, eli samat mitä käytetään D44:ssä. En oikein ymmärrä mitä haet sillä, että naittaisit D44:n sisemmän vetarin ja D30:n ulkopätkän? Ristikko on kuitenkin sama, ja se on heikoin kohta kyseisissä vetareissa on se sitten D44:stä tai D30:stä. En muista että olisi edes jenkkivoorumeilla nähnyt/ kuullut että XJ:n alla olevasta D30/D44:stä olisi vetari katkennut oikeastaan mistään muualta kuin ristikon korvakkeista, tai sitten on ristikko levinnyt. Perin harvoin taitaa katketa sisempi vetari spoorien kohdalta tai jostain "keskeltä". Viimeksi muokannut Timo_L : 20.12.2008 20:40 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Projekti Mall Crawler #2 - Cherokee moggiakseleilla | Timo_L | Maasturiprojektit | 295 | 03.05.2013 10:53 |
O: halpa XJ cherokee projekti | KooPee | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 29.05.2008 19:43 |
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) | Timo_L | Maasturiprojektit | 89 | 19.04.2008 10:52 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |