Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.12.2008, 22:00
azizp:n Avatar
azizp azizp ei ole kirjautuneena
Kultajäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.06
Sijainti: Hartola, Finland.
Viestit: 640
Perusasetus

Asiasta kaheksantee. Meneeks toi 37 böggyrä uutena modii vai tarviiko polttaa monta tuumaa pois!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.12.2008, 22:30
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja azizp Näytä viesti
Asiasta kaheksantee. Meneeks toi 37 böggyrä uutena modii vai tarviiko polttaa monta tuumaa pois!
Meni uutena ihan hilkullaan kun 10" levee vanne + beadlockki. Riippuu ehkä vielä valmistuserästäkin. Mulla tais kolme mennä hyvin mut yks meinas ahistaa tosi pahasti. Näin siis jos 15" reiällä. 16" reiällä ei mitään toivoa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.12.2008, 22:42
azizp:n Avatar
azizp azizp ei ole kirjautuneena
Kultajäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.06
Sijainti: Hartola, Finland.
Viestit: 640
Perusasetus

Juu 15", eli toivoa on et sopii mittaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.12.2008, 21:55
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Viikonloppuna ei paljon edistytty. Itse sain vaan Datsun 100A:n vilkut asennettua ja hieman uutta välijäähdytintä mallailtua. Melkosen tiukkaa sovitusta kun välijäähdytintäkin joutuu hieman rälläköimään et saa vinssiin virtapiuhat kii. Tuli sit myös kokeiltua ja todettua ettei räikän moottoria pysty kääntämään eri asentoon. Tossa räikän moottorissa on muuten sellanen ihme valkonen mutikka hiilien päässä ja siit kaks johtoo moottorin kylest läpi. Ne piuhat on vaan katkastu siihen läpivientiin mut epäiltiin et se olis joku lämpövarotus valo? Saiskohan tohon jonkun ylikuumenemisvarotusvalon helposti rakenneltu? Vai palasko se sitten käytännössä koko ajan kun vinssattais kunnolla?

No suurin saavutus oli tää velipojan rakentama paineilma freespool vipu jossa vielä manuaalikytkentä mahdollisuuskin.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.12.2008, 22:18
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.822
Perusasetus

ainakin vanhemmassa räikässä pystyy moottoria kääntämään.mulla on abt moottoria käännetty eteen päin kun muuten navat ottais välijäähdyttimeen kiinni.

rummulle naru on mulla kiinnitetty niin että siitä reijästä sisää ja kääntää naru kaksinkerroin ja ihan vaijeri sakkeli siihen, ei käsin vetämällä ainakaan irronnut rummusta.

saakos noita free spooleja ihan rahalla ostaa turakkipajalta????
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2008, 13:46
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Nyt olis räikän suurimmat kytkennät valmiit. Syöttökaapeliksi tuli 70mm2 hitsauskaapelia ja releboxilta moottorille on nyt 50mm2 kaapelia. Eilen jo pyörittelin vinssiä hyppylankavirityksillä ja tänään ehkä ehdin rakentamaan jo namiskan hyttiin jolla vinssiä ohjataan. Tästä heräsikin pari kysymystä. Tuon "kaukosäätönapin" kun voi toteuttaa muutamallakin tapaa.

Yksi toteutus on kahdella tai kolmella piuhalla jolloin vinssin päässä kuvan ruskea ja valkoinen kytketään kiinteästi yhteen eli solenoidien maa kiinteästi. Sitten kolme piuhaa (tai kaksi jos +24v otetaan muualta) menee on-off-on kytkimelle hyttiin jossa siis käännetään +24v kulkemaan joko mustalle tai vihreälle. Tämä kytkentä olisi yksinkertaisin mutta ehkä jossain vikatilanteessa huono kun solenoidien maata ei saa katkaistua erikseen.

Toinen tapa vaatii 4 tai 5 piuhaa. Erona tässä ainoastaan että solenoidien maa viedään kojelautaan vaikka erilliselle katkaisijalle josta saa siis vinssauskatkaisijan toimimattomaksi. Hyötyä tästä voisi olla jossain vikatilanteessa kun esim. vinssauskatkaisija jumittaa tms. Alkuperäinen kaukosäädin kuvan mukaan on tehty juuri näin mutta onko siinä vain yksi katkaisin jossa kaksi erillisesti ohjattavaa "piiriä". En tiedä alkuperäisestä kun en ottanut sitä kakea kun en koskaan tarvitse sitä.

Kummin kannattaisi tehdä. Takavinssi taitaa olla ensimmäisen vaihtoehdon mukaisella viritelmällä mutta siihenkin pitäisi varmaan tehdä tappokatkaisija jolla varsinaisen katkaisijan saa toimimattomaksi. Noiden piuhojen määrät on vähän viitteellisiä kun + ja - voi ottaa muualtakin vai kannattaisiko jostain syystä ottaa nuo releboxilta?

Tuon ohjausvirran katkaisun voi toki toteuttaa + puolenkin sähköihin jolloin sen voisi tehdä tuolla kolmen piuhan viritykselläkin. Hyvä tietysti olisi jos sama katkaisija katkaisisi ohjauksen sekä etu- että takavinssiltä mutta sekin taitaa onnistua riippumatta katkotaanko plussaa vai miinusta.

Vinssin katkaisijoiden optimaalinen sijoittelu kanssa aiheuttaa hieman mietintää. Missä lie olisi paras paikka niille että muu toiminta sujuisi vinssatessa normaalisti.


Viimeksi muokannut mikjus : 18.12.2008 13:49
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.12.2008, 14:12
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Mulla on sellainen punaisella kannella varustettu, liekö joku lentokonekytkin nimeltään. Ei taida olla niin merkitystä kummalle puolelle sen laittaa mutta molemmille vinsseille omat pääkatkasijat ettei vahingossakaan käy niin että eteenpäin piti vetää mutta käsi osuikin takavinssin kytkimelle ja sitten onkin naru tai jonkun sormet poikki. Lisäks suosittelen merkkivaloa kun vinssin ohjaussähkö on päällä, muuten unohtuu helposti. Onhan niitä merkkivalolla varustettuja katkaisijoitakin.

Toinen käyttökytkin vinssin läheisyyteen helpottais monta kertaa apparin elämää kun ei tarvi huitoa tai huutaa ja siinäkin tapauksessa että on yksinään vinssaamassa. Toteutus ei ole ole ihan yksinkertainen kun pitää olla vedenkestävä ja mitkään risut ei saa itekseen käyttää vinssiä ja ohjaus ei saa samaan aikaan olla sisällä ja ulkona...

Niin ja päävirtakaisijana mulla on Onnin autosta ostettu järein malli mitä löytyi, ei ole koskaan mitään ongelmia ollut mutta en oo kyl koskaan tarkemmin perehtyny jännitehäviöihin tai lämpiämiseen...

Jos oikeen hifistelemään rupeais niin järjestäis kohtalaisen rajun vinssauksen ja mittalisi jännitehäviöitä ja lämpökameralla katsoisi liitokset läpi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BJ-40 Projekti mss O/M/V Ajoneuvot 2 05.06.2016 20:17
Myydään Bj-40 projekti kares O/M/V Ajoneuvot 16 19.03.2014 23:04
Bj 40 projekti _JT_ Maasturiprojektit 277 28.02.2013 22:09
M: TOYOTA BJ-40 projekti tepa78 O/M/V Ajoneuvot 12 15.03.2008 15:47
Bj 40 -76 projekti elhapero Tekniikka & Jutustelu 1 04.03.2008 23:00


Sivu luotu: 15:17 (GMT +2).