![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
jotain säätöö!!!tulee ajallaan,,,,,
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Säännöt kaudelle 2009. Vain pieniä muutoksia joista ei pitäisi kenellekään hirveämmin ongelmia aiheutua. Kannattaa huomioida, että säännöissä on nyt mainittu erikseen nettisivuilla olevat usein kysytyt kysymykset (UKK) lähteenä tarkemmille sääntötulkinnoille.
http://www.4x4cup.com/tiedostot/saan...2008-12-20.pdf Muutokset kauden 2008 sääntöihin: - sivun yläosan päivämäärä ("versionumero", 12.12.2007 -> 20.12.2008) - otsikossa vuosiluku muutettu (2008 -> 2009) - kappale 3. AIKATAULUT: poistettu teksti " (numero kilpailukohtainen)" - Kappale 4 YLEISET MÄÄRÄYKSET kohta Kaikkia luokkia koskevat määräykset, viimeiseksi listalle lisätty "Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja vain yhdestä reunasta" - Edelleen kappale 4, hieman tuon listan jälkeen on lisätty teksti "Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huoltoautoa tai olla sen kyydissä (esim. oma kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta." - Kappale 4.3 Turvallisuus, loppuun lisätty "Ohjaamotiloihin sijoitetut akut on suojattava oikosulun ja nestevuotojen varalta." - Kappale 5.1 Original, loppuun lisätty " Ilmajousitus tai korkeudensäätö ovat sallittuja vain jos autossa on alkuperäisenä sellaiset olleet." - Kappale 6. RASTIT kohta B: poistettu teksti ”Jos kilpailija ajaa kilpailuajan puitteissa kaikki oman luokkansa rastit, niin kilpailukohtaisesti voidaan määrätä ajettavaksi myös jonkun toisen luokan rastit.” - Kappale 6. RASTIT: poistettu teksti ”Koordinaattien ilmoittaminen muissakin muodoissa on mahdollista, ja kilpailujen järjestäjät pyrkivät esittämään koordinaatit myös KKJ muodossa (3 kaista/YKJ).” - Kappale 8.1 Kuvaustapaa koskevat tarkemmat määräykset: lisätty "Extreme Digital" (eli xD) muistikorttityyppilistaan - Kappale 12. KILPAILUSARJAN YHTEYSHENKILÖT, loppuun lisätty "Lisätietoja säännöistä löytyy myös nettisivuilta: www.4x4cup.com/kysymykset" |
|
#3
|
||||
|
||||
|
"Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja
vain yhdestä reunasta" No voi hanuri. Mites mun nyt pitää sitten sinetöidä "saranatapit" kisan ajaksi tai siis kai riittää että laittaa toiselle puolelle pultit muttereilla. Mutta saako luukun aukeamis suuntaa muuttaa kisan aikana vaikka vasta rastilla ? Tiedän että sellaistakin on tapahtunut. Eipä tuolla kyllä paljon merkitystä ole oikeasti ehkä vaan ihan hyvä ja selkeyttävä sääntö.Huoltoauton ajo taas on tehty kovin tulkittavaksi. Ensin kielletään mutta sitten sallitaan jos saa luvan kilpailun johdolta. Milloin tuo lupa on kysyttävä ja tarkalleen keneltä ja jos yksi tiimi saa ajaa niin eikö silloin kaikki muutkin. Kysymys : Saako kilpailija ajaa huolto-autoa? Vastaus : Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa. Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huolto-autoa tai olla sen kyydissä (esim. kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Tapit siten kiinni, ettei niitä kilpailunaikana vahingossa aukaise tai tule mieleen ruveta irroittelemaan. Kuvientarkastajat huomaavat aikanopeasti, jos luukku välillä erisuuntaan aukeaa. Tämän tarkistaminen heille kuitenkin tullaan ohjeistamaan. Eli kunhan on jollain tavalla luotettavasti toteutettu niin homma on ok ja huijaaminenhan tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin ja viimeistään kilpailunjälkeen jos kilpailun kuvat nettiin laitetaan:)
Kilpa-auto ei liiku, jos siinä tai sen välittömässä läheisyydessä jalkaisin eivät ole kaikki tiimin kilpailijat. Halutaan kuitenkin antaa mahdollisuus jonkun kilpailijoista mennä muulla kyydillä hakemaan omaa huolto-autoaan esimerkiksi kilpa-auton rikkoutumistapauksessa. Näissä tapauksissa lupa on käytännössä automaatio ja sitä varten soitetaan kilpailutoimistoon. Myös muissa tapauksissa voidaan kilpialujohdon harkinnan perusteella antaa poikkeavia lupia, jos siitä ei saa kilpailuetua. Se ettei ole kavereita ja toinen haluaisi ajella kokoajan huoltoautoa alueiden välillä ei riitä perusteeksi. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Mitä vaaditaan jotta ohjaamoon sijoitetut akut voidaan katsoa oikosulun ja nestevuotojen varalta suojatuiksi?
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Olikos noihin lokasuojien peittävyyteen tulossa jotain muutosta kun muistelen etta lapin katsastuksessa sellasesta olis ollu puhetta.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lokasuojien peittävyysvaatimus on periaatteessa tieliikennekelpoiset, mutta kilpailuissa on löysemmin tulkittu (kierokatseiset katsastusmiehet;), että lokasuojan tulee peittää 2/3 renkaasta ylhääältäpäin katsottuna. Tämä on ollut alusta saakka UKK:ssa, mutta ei varsinaisissa säännöissä. Esimerkiksi tämän takia, nyt laitettiin tuon UKK:n osoite suoraan sääntöihin, ettei vahingossakaan kukaan pääse enää väittelemään "Ei säännöissä noin sanottu!".
Akkujen oikosulku- ja vuotosuojauksesta varmaankin enemmän teknisiin kysymyksiin keskittyneet nimimerkki Käyttäjä tai Kentsu paremmin kirjoittaa. Ideana kuitenkin ettet pysty jakoavainta heittämään akkujen napojen päälle, eikä akkunesteet pääse valumaan mahdollisessa kaatotapauksessa autossa olijoiden päälle. Itse en yleensä näistä teknisistä hommista kirjoita, mutta tässä nyt omaa tulkintaani. Kaikessa on kuitenkin lähtökohtana, että se on turvallista niin kilpailijoille itselleen kuin muilekin! |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Onko kyseessä renkaan leveys vai pituussuuntainen osa? |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Siihen sitten muovikanisterin pohja päälle ja remillä kiinni.Kaapelit vaan pitää laittaa niin,että saa koko akun peittoon. Liemet ei leviä vaikka pyörittelee useammankin kerran ympäri. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Aukeavan takaluukun saranatappi oltava hitsattu!
Pultti/mutteri on helppo muuttaa keskren kisan eli hitsattu kelpaa,muut hylky!. Toi akkujen suojaus,ei oikein ymmärrä tota että mikä riittää,miten se on nyt niin vaikeeta. Vaikka bilhelvetistä akkukotelu johon akku sisälle ja kansi päälle,ei tule nesteet niskaan jos/kun kaataa ja ei osu lokipyörä/liftin varsi napoihin kun ne paiskataan takakonttiin. Kumimatto liinalla kiinni akun päälle aiheuttaa päänsärkyä,parempi tehdä kerralla kunnolla Tohon huoltoautojuttuun senverran että erittäin pätevä syy joka mietitään joka kerralla erikseen.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Kaikille akuille ei löydy "venetyyppistä" akkukoteloa. Mites sitten?
|
|
#12
|
||||
|
||||
|
Isoo öljyputinaa tms.kyllä tohon sovelluksen keksii,jos on keksitty molemminpuolin aukeevat takaluukutkin.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Siis tarviiko nyt hitsata alkuperäiset sarana tapit kiinni?? jotka on vain lyömällä alunperin kiinni.
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Eli kumimatto ei riitä mutta joku halkaistu öljypönttö riittää, tiivis ei tarvitse olla. Hyvä nämä on etukäteen selventää ettei katsastuksessa ruveta kyselemään tiivistä kotelointia.
Lisätään vielä että omaan autoon olisin halunnut ilmatiiviin kotelon akulle mutta sellaista ei kaupasta löydy ja on vielä tekemättä... Viimeksi muokannut jnu : 28.12.2008 21:44 Perustelu: tarkennus |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Rälläkällä ne on sitten tooodella kätevä poistaa tarvittaessa. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eiköhän tässä tapauksessa olisi tarkentavana infona hyvä olla seuraavaa... "jos poikkeaa alkuperäisestä" Ihmettelen kuinka moni alkaa alkuperäisiä takaovien saranatappeja hitsailemaan? btw. Älkää tappako hauskaa lajia ns. tyhmillä säännöillä. Viimeksi muokannut H_Nietu : 28.12.2008 21:42 |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Ei hitossa. Keksikää joku sinetti juttu sillä mitään hitsauksia ei kyllä tule kun toi luukku pitää olla helposti poistettavissa kun talvella tilalle tulee koko ovet omilla saranoilla. Muutenkin takaluukku pitää olla kesällä nakattavissa mäelle helposti kun avoautoillaan. Tai sit katsastuksessa katotaan mitenpäin luukku aukee. Ei sitä kesken kisan käydä muuttamaan jos se on kielletty. Eiköhön nylokkimutterin pitäs riittää.
|
|
#18
|
|||
|
|||
|
Eikö olisi yksinkertainen ja selvä sääntö että ovet ja luukut pitää olla kiinni kuvatessa
|
![]() |
| Luokat |
| suunnistus |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
| Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
| Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 | RJCOBRA | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.12.2008 19:43 |
| Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
| Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |