Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.12.2008, 19:56
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

jotain säätöö!!!tulee ajallaan,,,,,

__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
  #2  
Vanha 28.12.2008, 11:17
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.375
Perusasetus

Säännöt kaudelle 2009. Vain pieniä muutoksia joista ei pitäisi kenellekään hirveämmin ongelmia aiheutua. Kannattaa huomioida, että säännöissä on nyt mainittu erikseen nettisivuilla olevat usein kysytyt kysymykset (UKK) lähteenä tarkemmille sääntötulkinnoille.

http://www.4x4cup.com/tiedostot/saan...2008-12-20.pdf

Muutokset kauden 2008 sääntöihin:

- sivun yläosan päivämäärä ("versionumero", 12.12.2007 -> 20.12.2008)

- otsikossa vuosiluku muutettu (2008 -> 2009)

- kappale 3. AIKATAULUT: poistettu teksti " (numero kilpailukohtainen)"

- Kappale 4 YLEISET MÄÄRÄYKSET kohta Kaikkia luokkia koskevat määräykset,
viimeiseksi listalle lisätty "Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja
vain yhdestä reunasta"

- Edelleen kappale 4, hieman tuon listan jälkeen on lisätty teksti
"Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huoltoautoa tai olla
sen kyydissä (esim. oma kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen
kysyttävä lupa kilpailun johdolta."

- Kappale 4.3 Turvallisuus, loppuun lisätty "Ohjaamotiloihin sijoitetut
akut on suojattava oikosulun ja nestevuotojen varalta."

- Kappale 5.1 Original, loppuun lisätty " Ilmajousitus tai korkeudensäätö
ovat sallittuja vain jos autossa on alkuperäisenä sellaiset olleet."

- Kappale 6. RASTIT kohta B: poistettu teksti ”Jos kilpailija ajaa
kilpailuajan
puitteissa kaikki oman luokkansa rastit, niin kilpailukohtaisesti voidaan
määrätä ajettavaksi myös jonkun toisen luokan rastit.”

- Kappale 6. RASTIT: poistettu teksti ”Koordinaattien ilmoittaminen
muissakin
muodoissa on mahdollista, ja kilpailujen järjestäjät pyrkivät esittämään
koordinaatit myös KKJ muodossa (3 kaista/YKJ).”

- Kappale 8.1 Kuvaustapaa koskevat tarkemmat määräykset: lisätty "Extreme
Digital" (eli xD) muistikorttityyppilistaan

- Kappale 12. KILPAILUSARJAN YHTEYSHENKILÖT, loppuun lisätty "Lisätietoja
säännöistä löytyy myös nettisivuilta: www.4x4cup.com/kysymykset"
  #3  
Vanha 28.12.2008, 12:17
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

"Luukkujen ja ovien tulee olla saranoituja
vain yhdestä reunasta"

No voi hanuri. Mites mun nyt pitää sitten sinetöidä "saranatapit" kisan ajaksi tai siis kai riittää että laittaa toiselle puolelle pultit muttereilla. Mutta saako luukun aukeamis suuntaa muuttaa kisan aikana vaikka vasta rastilla? Tiedän että sellaistakin on tapahtunut. Eipä tuolla kyllä paljon merkitystä ole oikeasti ehkä vaan ihan hyvä ja selkeyttävä sääntö.

Huoltoauton ajo taas on tehty kovin tulkittavaksi. Ensin kielletään mutta sitten sallitaan jos saa luvan kilpailun johdolta. Milloin tuo lupa on kysyttävä ja tarkalleen keneltä ja jos yksi tiimi saa ajaa niin eikö silloin kaikki muutkin.

Kysymys :
Saako kilpailija ajaa huolto-autoa?
Vastaus :
Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa. Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huolto-autoa tai olla sen kyydissä (esim. kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta.
  #4  
Vanha 28.12.2008, 13:37
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.375
Perusasetus

Tapit siten kiinni, ettei niitä kilpailunaikana vahingossa aukaise tai tule mieleen ruveta irroittelemaan. Kuvientarkastajat huomaavat aikanopeasti, jos luukku välillä erisuuntaan aukeaa. Tämän tarkistaminen heille kuitenkin tullaan ohjeistamaan. Eli kunhan on jollain tavalla luotettavasti toteutettu niin homma on ok ja huijaaminenhan tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin ja viimeistään kilpailunjälkeen jos kilpailun kuvat nettiin laitetaan:)

Kilpa-auto ei liiku, jos siinä tai sen välittömässä läheisyydessä jalkaisin eivät ole kaikki tiimin kilpailijat. Halutaan kuitenkin antaa mahdollisuus jonkun kilpailijoista mennä muulla kyydillä hakemaan omaa huolto-autoaan esimerkiksi kilpa-auton rikkoutumistapauksessa. Näissä tapauksissa lupa on käytännössä automaatio ja sitä varten soitetaan kilpailutoimistoon. Myös muissa tapauksissa voidaan kilpialujohdon harkinnan perusteella antaa poikkeavia lupia, jos siitä ei saa kilpailuetua. Se ettei ole kavereita ja toinen haluaisi ajella kokoajan huoltoautoa alueiden välillä ei riitä perusteeksi.
  #5  
Vanha 28.12.2008, 14:46
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Mitä vaaditaan jotta ohjaamoon sijoitetut akut voidaan katsoa oikosulun ja nestevuotojen varalta suojatuiksi?
  #6  
Vanha 28.12.2008, 16:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Olikos noihin lokasuojien peittävyyteen tulossa jotain muutosta kun muistelen etta lapin katsastuksessa sellasesta olis ollu puhetta.
  #7  
Vanha 28.12.2008, 16:53
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.375
Perusasetus

Lokasuojien peittävyysvaatimus on periaatteessa tieliikennekelpoiset, mutta kilpailuissa on löysemmin tulkittu (kierokatseiset katsastusmiehet;), että lokasuojan tulee peittää 2/3 renkaasta ylhääältäpäin katsottuna. Tämä on ollut alusta saakka UKK:ssa, mutta ei varsinaisissa säännöissä. Esimerkiksi tämän takia, nyt laitettiin tuon UKK:n osoite suoraan sääntöihin, ettei vahingossakaan kukaan pääse enää väittelemään "Ei säännöissä noin sanottu!".

Akkujen oikosulku- ja vuotosuojauksesta varmaankin enemmän teknisiin kysymyksiin keskittyneet nimimerkki Käyttäjä tai Kentsu paremmin kirjoittaa. Ideana kuitenkin ettet pysty jakoavainta heittämään akkujen napojen päälle, eikä akkunesteet pääse valumaan mahdollisessa kaatotapauksessa autossa olijoiden päälle.

Itse en yleensä näistä teknisistä hommista kirjoita, mutta tässä nyt omaa tulkintaani. Kaikessa on kuitenkin lähtökohtana, että se on turvallista niin kilpailijoille itselleen kuin muilekin!
  #8  
Vanha 28.12.2008, 19:59
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mylppy Näytä viesti
Lokasuojien peittävyysvaatimus on periaatteessa tieliikennekelpoiset, mutta kilpailuissa on löysemmin tulkittu (kierokatseiset katsastusmiehet, että lokasuojan tulee peittää 2/3 renkaasta ylhääältäpäin katsottuna.
Mitenkäs on, ylhäältä katsottuna 2/3 renkaasta?

Onko kyseessä renkaan leveys vai pituussuuntainen osa?
  #9  
Vanha 28.12.2008, 19:16
h-a-r-z-a:n Avatar
h-a-r-z-a h-a-r-z-a ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.04
Sijainti: Vantaa, .
Viestit: 528
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Mitä vaaditaan jotta ohjaamoon sijoitetut akut voidaan katsoa oikosulun ja nestevuotojen varalta suojatuiksi?
Autourheilun sääntökirjassa on tai ainakin ennen oli,hyvä kuva akun kiinnityksestä.
Siihen sitten muovikanisterin pohja päälle ja remillä kiinni.Kaapelit vaan pitää laittaa niin,että saa koko akun peittoon.
Liemet ei leviä vaikka pyörittelee useammankin kerran ympäri.
  #10  
Vanha 28.12.2008, 19:30
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Exclamation

Aukeavan takaluukun saranatappi oltava hitsattu!

Pultti/mutteri on helppo muuttaa keskren kisan eli hitsattu kelpaa,muut hylky!.

Toi akkujen suojaus,ei oikein ymmärrä tota että mikä riittää,miten se on nyt niin vaikeeta.

Vaikka bilhelvetistä akkukotelu johon akku sisälle ja kansi päälle,ei tule nesteet niskaan jos/kun kaataa ja ei osu lokipyörä/liftin varsi napoihin kun ne paiskataan takakonttiin.

Kumimatto liinalla kiinni akun päälle aiheuttaa päänsärkyä,parempi tehdä kerralla kunnolla

Tohon huoltoautojuttuun senverran että erittäin pätevä syy joka mietitään joka kerralla erikseen.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
  #11  
Vanha 28.12.2008, 20:03
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Kaikille akuille ei löydy "venetyyppistä" akkukoteloa. Mites sitten?
__________________
WORRY

  #12  
Vanha 28.12.2008, 20:14
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Exclamation

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Kaikille akuille ei löydy "venetyyppistä" akkukoteloa. Mites sitten?
Isoo öljyputinaa tms.kyllä tohon sovelluksen keksii,jos on keksitty molemminpuolin aukeevat takaluukutkin.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
  #13  
Vanha 28.12.2008, 21:11
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.874
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Aukeavan takaluukun saranatappi oltava hitsattu!

Pultti/mutteri on helppo muuttaa keskren kisan eli hitsattu kelpaa,muut hylky!.
Siis tarviiko nyt hitsata alkuperäiset sarana tapit kiinni?? jotka on vain lyömällä alunperin kiinni.
  #14  
Vanha 28.12.2008, 21:36
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Eli kumimatto ei riitä mutta joku halkaistu öljypönttö riittää, tiivis ei tarvitse olla. Hyvä nämä on etukäteen selventää ettei katsastuksessa ruveta kyselemään tiivistä kotelointia.

Lisätään vielä että omaan autoon olisin halunnut ilmatiiviin kotelon akulle mutta sellaista ei kaupasta löydy ja on vielä tekemättä...

Viimeksi muokannut jnu : 28.12.2008 21:44 Perustelu: tarkennus
  #15  
Vanha 29.12.2008, 10:30
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Siis tarviiko nyt hitsata alkuperäiset sarana tapit kiinni?? jotka on vain lyömällä alunperin kiinni.
Kyllä. Tämän säännön puitteissa myös kaikki muut työkaluilla irroitettavat ovet, rekisterikilvet, luukut, konepellit, yms. tulee hitsata kiinni koska ne on liian helppo irroittaa kisan aikana. Muuten voi kuka vaan tehdä protestin ja kaikki diskataan.

Rälläkällä ne on sitten tooodella kätevä poistaa tarvittaessa.
  #16  
Vanha 28.12.2008, 21:36
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Aukeavan takaluukun saranatappi oltava hitsattu!
Pultti/mutteri on helppo muuttaa keskren kisan eli hitsattu kelpaa,muut hylky!.
Jos aukeava takaovi rinnastetaan luukuksi niin....
Eiköhän tässä tapauksessa olisi tarkentavana infona hyvä olla seuraavaa...

"jos poikkeaa alkuperäisestä"

Ihmettelen kuinka moni alkaa alkuperäisiä takaovien saranatappeja hitsailemaan?
btw.
Älkää tappako hauskaa lajia ns. tyhmillä säännöillä.

Viimeksi muokannut H_Nietu : 28.12.2008 21:42
  #17  
Vanha 28.12.2008, 22:42
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Aukeavan takaluukun saranatappi oltava hitsattu!
Ei hitossa. Keksikää joku sinetti juttu sillä mitään hitsauksia ei kyllä tule kun toi luukku pitää olla helposti poistettavissa kun talvella tilalle tulee koko ovet omilla saranoilla. Muutenkin takaluukku pitää olla kesällä nakattavissa mäelle helposti kun avoautoillaan. Tai sit katsastuksessa katotaan mitenpäin luukku aukee. Ei sitä kesken kisan käydä muuttamaan jos se on kielletty. Eiköhön nylokkimutterin pitäs riittää.
  #18  
Vanha 29.12.2008, 05:57
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Eikö olisi yksinkertainen ja selvä sääntö että ovet ja luukut pitää olla kiinni kuvatessa
Viestiketju on lukittu

Luokat
suunnistus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off-Road Suunnistus Cup 2009 Mylppy Tapahtumat 13 13.12.2009 16:44
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 22 11.01.2009 23:48
Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 RJCOBRA Tekniikka & Jutustelu 2 02.12.2008 19:43
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt tikpe Chit-Chat 1 12.06.2008 08:58
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? SauliS Tekniikka & Jutustelu 9 10.02.2005 09:25


Sivu luotu: 09:09 (GMT +2).