Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.10.2008, 21:29
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

Tässä nyt lyhyt oppimäärä sähkötekniikkaan:

I=U/R eli virta on jännite jaettuna resistanssilla (eli niillä vastumittarin ohmeilla).

P=U x I eli teho (watit siis) on jännite (voltteja) kertaa virta (amppeereja).

Eli tästä voisimme näppärästi päätellä että JOS jännite pysyy vakiona, pienemmällä resistannsilla (vähemmän ohmeja) saadaan aikaan enemmän virtaa (enempi niitä amppeereja) ja tätäkautta enemmän tehoa.

Oma kokemukseni on että vanhenmiten hekujen resistanssit nousee, jos ne alkaa oleen yli kymmenen ohmin niin ei se kyllä enää paljo lämmitä. Nimittän jos se resistanssi nousee 2 ohmista 10 ohmiin niin se tehohan tipahtaa karkeasti viidennekseen.

Lissää saa kysyä sähköistä, kaikkea ei tiedä kukaan paitsi isoisät..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.10.2008, 07:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

itsellä tulee virtaa hehkuille 5-6v. just tappelin noiden hehkujen kanssa ja ymmärrys loppu. annoin viisaampien tehdä ja hyvä tuli. kiitokset roopelle...
t. junnu78
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.10.2008, 07:34
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

joo.. taidankin jättää nuo sähöhomma osaavammille. oma ikivanhat koulukirjatkin on ollu kohta 20 vuotta tuossa kirjoituspöydän alla tukena ettei romahda kaiken krääsän painon alla. pää ja kirjat on melkein yhtä jumissa..vai mitenköhän se meni.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.10.2008, 08:16
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Mittailin hiljattain hehkuja omasta (vanhemmasta) läjästä ja hehkukiskolle tuli noin 9V itse hehkutukseen ja jälkihehkulle 4,5V. Sitä en tiedä mitä noiden oikeasti tulee olla, mutta hehkutus ainakin toimii normaalisti...eli kai nuo arvot on ainakin sinne päin.
0,5-0,7 ohmia olin mitannut vanhojen "varahehkujen" paketin kylkeen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.10.2008, 09:36
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Ja ennen hehkujen vastusarvon mittaamista kannattaa laittaa ne mittarin mittajohdot toisiinsa kiinni ja varmistaa, että se näyttää vastusmittausalueella nollaa (oikosulku). Jos sen nollauksen voi säätää jostakin säätimestä, niin mittajohtojen päät yhdessä säädetään nollanäyttö. Hienommissa mittareissa löytyy yleensä joku Zero- tai Cal-nappi tms. jota painetaan, kun johdot on yhdessä.

Halvemmissa mitareissa on oma paristo vastusmittaukselle ja sen kunto vaikuttaa mittaustulokseen. Nollanäytön, eli kalibroinnin joutuu toistamaan aina varmuuden vuoksi.

Jos mittaria ei saa näyttämään nollaa ohmia, pitää pienin näyttämä vähentää hehkun mittaustuloksesta. Jos vastusmittausalueita on useampia, antaa tässä tapauksessa pienin niistä yleensä tarkimman tuloksen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.10.2008, 18:28
zampy zampy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Kihniö
Viestit: 129
Perusasetus

Vika jatkuu!!!


No niin nyt on hehkut vaihdettu uusiin (alkuperäisiin 90€/4kpl), mutta sama vika jatkuu.
Mittasin myös noi uudet hehkut 200ohmin alueella ku ei mittaris oo pienempää aluetta, kaikki näytti 00,2 itelle ei kerro mitään mut toivottavasti jollekkin!
Irrotin myös sen lämpötilatunnistinanturin johdon eikä vaikutusta mihkään, pitäiskökään vaikuttaa sitä en tiä mut jos joku tietää niin kertokoon.
Huomasin myös että joskus tartatessa jää hehkun valo palamaan tarttauksen ajaksi, mistä kielii??
Mitäs seuraavaks vois koittaa? alkaa itellä meneen käsipäähän PRK...!!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.10.2008, 18:48
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Virtalukon pohjakin voisi sitten olla syyllinen jos kerran joskus jää hehkuvalo palamaan startatessa...

Mittaa se vihreän anturin vastus kylmästä ja lämpimästä koneesta.Mikäli ei muutu niin anturihan on rikki,ja jos muuttuu niin sitten mittailemaan johtoja.
Muuten,minkämallinen lukitus on sinulla siinä vihreässä pistokkeessa?Mulla olisi yksi ylimääräinen anturi,pitäisi vain tarkistaa toimiiko se...

Viimeksi muokannut Jappi : 03.10.2008 18:51
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.10.2008, 18:55
zampy zampy ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Kihniö
Viestit: 129
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Virtalukon pohjakin voisi sitten olla syyllinen jos kerran joskus jää hehkuvalo palamaan startatessa...

Mittaa se vihreän anturin vastus kylmästä ja lämpimästä koneesta.Mikäli ei muutu niin anturihan on rikki,ja jos muuttuu niin sitten mittailemaan johtoja.
Muuten,minkämallinen lukitus on sinulla siinä vihreässä pistokkeessa?Mulla olisi yksi ylimääräinen anturi,pitäisi vain tarkistaa toimiiko se...
Siinä anturissa on sellanen rautalanka lukitus joka kiertää koko liittimen ympäri! kattelehan tosiaan jos löytyy anturi niin vois kokeilla jos anturin vaihtoa kokeilla!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
bj40 hehkutus Tekniikka & Jutustelu 7 31.03.2007 09:38
Hehkutus ongelma Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 21.07.2006 19:24
Patrolin hehkutus??? MasaY Tekniikka & Jutustelu 9 23.05.2006 16:45
bj:n hehkutus Tekniikka & Jutustelu 2 28.12.2005 09:02
hehkutus höikkää Tekniikka & Jutustelu 2 24.10.2005 09:12


Sivu luotu: 05:18 (GMT +2).