![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tässä nyt lyhyt oppimäärä sähkötekniikkaan: I=U/R eli virta on jännite jaettuna resistanssilla (eli niillä vastumittarin ohmeilla). P=U x I eli teho (watit siis) on jännite (voltteja) kertaa virta (amppeereja). Eli tästä voisimme näppärästi päätellä että JOS jännite pysyy vakiona, pienemmällä resistannsilla (vähemmän ohmeja) saadaan aikaan enemmän virtaa (enempi niitä amppeereja) ja tätäkautta enemmän tehoa. Oma kokemukseni on että vanhenmiten hekujen resistanssit nousee, jos ne alkaa oleen yli kymmenen ohmin niin ei se kyllä enää paljo lämmitä. Nimittän jos se resistanssi nousee 2 ohmista 10 ohmiin niin se tehohan tipahtaa karkeasti viidennekseen. Lissää saa kysyä sähköistä, kaikkea ei tiedä kukaan paitsi isoisät..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
itsellä tulee virtaa hehkuille 5-6v. just tappelin noiden hehkujen kanssa ja ymmärrys loppu. annoin viisaampien tehdä ja hyvä tuli. kiitokset roopelle...
t. junnu78 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
joo.. taidankin jättää nuo sähöhomma osaavammille. oma ikivanhat koulukirjatkin on ollu kohta 20 vuotta tuossa kirjoituspöydän alla tukena ettei romahda kaiken krääsän painon alla. pää ja kirjat on melkein yhtä jumissa..vai mitenköhän se meni.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mittailin hiljattain hehkuja omasta (vanhemmasta) läjästä ja hehkukiskolle tuli noin 9V itse hehkutukseen ja jälkihehkulle 4,5V. Sitä en tiedä mitä noiden oikeasti tulee olla, mutta hehkutus ainakin toimii normaalisti...eli kai nuo arvot on ainakin sinne päin.
0,5-0,7 ohmia olin mitannut vanhojen "varahehkujen" paketin kylkeen. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja ennen hehkujen vastusarvon mittaamista kannattaa laittaa ne mittarin mittajohdot toisiinsa kiinni ja varmistaa, että se näyttää vastusmittausalueella nollaa (oikosulku). Jos sen nollauksen voi säätää jostakin säätimestä, niin mittajohtojen päät yhdessä säädetään nollanäyttö. Hienommissa mittareissa löytyy yleensä joku Zero- tai Cal-nappi tms. jota painetaan, kun johdot on yhdessä.
Halvemmissa mitareissa on oma paristo vastusmittaukselle ja sen kunto vaikuttaa mittaustulokseen. Nollanäytön, eli kalibroinnin joutuu toistamaan aina varmuuden vuoksi. Jos mittaria ei saa näyttämään nollaa ohmia, pitää pienin näyttämä vähentää hehkun mittaustuloksesta. Jos vastusmittausalueita on useampia, antaa tässä tapauksessa pienin niistä yleensä tarkimman tuloksen.
__________________
Jukka |
#6
|
|||
|
|||
![]() Vika jatkuu!!!
No niin nyt on hehkut vaihdettu uusiin (alkuperäisiin 90€/4kpl), mutta sama vika jatkuu.
Mittasin myös noi uudet hehkut 200ohmin alueella ku ei mittaris oo pienempää aluetta, kaikki näytti 00,2 itelle ei kerro mitään mut toivottavasti jollekkin! Irrotin myös sen lämpötilatunnistinanturin johdon eikä vaikutusta mihkään, pitäiskökään vaikuttaa sitä en tiä mut jos joku tietää niin kertokoon. Huomasin myös että joskus tartatessa jää hehkun valo palamaan tarttauksen ajaksi, mistä kielii?? Mitäs seuraavaks vois koittaa? alkaa itellä meneen käsipäähän PRK...!! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Virtalukon pohjakin voisi sitten olla syyllinen jos kerran joskus jää hehkuvalo palamaan startatessa...
Mittaa se vihreän anturin vastus kylmästä ja lämpimästä koneesta.Mikäli ei muutu niin anturihan on rikki,ja jos muuttuu niin sitten mittailemaan johtoja. Muuten,minkämallinen lukitus on sinulla siinä vihreässä pistokkeessa?Mulla olisi yksi ylimääräinen anturi,pitäisi vain tarkistaa toimiiko se... Viimeksi muokannut Jappi : 03.10.2008 18:51 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
bj40 hehkutus | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 31.03.2007 09:38 | |
Hehkutus ongelma | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.07.2006 19:24 |
Patrolin hehkutus??? | MasaY | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 23.05.2006 16:45 |
bj:n hehkutus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.12.2005 09:02 | |
hehkutus höikkää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.10.2005 09:12 |