Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2008, 11:07
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

onko tossa pyörä tehon ja moottori tehon ero 71heppaa..??
sehän tarkottattas jotta 4.runnerin 3.0 turbo diiselissa oli mulla 231heppaa vieläpä ahistavalla orkkis savupiipulla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2008, 11:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
onko tossa pyörä tehon ja moottori tehon ero 71heppaa..??
sehän tarkottattas jotta 4.runnerin 3.0 turbo diiselissa oli mulla 231heppaa vieläpä ahistavalla orkkis savupiipulla.
Näin on. Tässähän on jatkuva neliveto, testipenkissä oli keskilukko päällä, joten vastusta on normiajossa vähemmän. Ja vetävä pyörä ei jarruta, kuten takapotkulla ajellessa etupyörät.

Tässä on yhen vakiokuntoisen 4Runnerin dynotesti 35x12.50R15 kumeilla:

http://www.toyotadiesel.com/forums/s...ead.php?t=5219

Eli polkastu kaksi kertaa. Näyttäis 99,2 hv takapyöriltä vakiona = 125,1 hv kampiakselilta. Eli sulla olis jotain 185 hv.

Tässä vielä meikäläisen pirssistä lastuaivon kanssa lukemat, vähän teho nousi, vääntö ei niinkään. Olis luullu toisinpäin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2008, 17:18
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

luulisi jossain olevan lämmintä, jos 52kw muuttuu lämmöksi välillä..

Jari Nyymi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2008, 23:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
luulisi jossain olevan lämmintä, jos 52kw muuttuu lämmöksi välillä..

Jari Nyymi
Ootko kuullu sellaisesta kuin liike-energia, se ei ole lämmintä. Katos kun esim. ko. renkaat vanteineen painavat jo pelkästään 180 kg (verrattuna henkilöauton 2 kpl vetäviä pyöriä = 35 kg), niin ne kun pyörii reilut 130 km/h, on niihin varastoituna energiaa jo useampikin kW. Eikä ne renkaat siitä lämpeä.

Kyseessä oli siis 4-veto tehodyno. Ajettu keskilukko päällä, auto 4:llä liinalla sidottu tonttiin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2008, 14:41
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

Kyllähän sitä liike-energiaa siihen rattaaseen varastoituu kun sen pyörimisnopeutta kasvatetaan (siis kiihdytetään), mutta tuota teoriaa en niele että maasturissa tarvittaisiin enemmän tehoa renkaan pyörittämiseen pelkästään sen renkaan massan takia. Kun onhan se niin että se ratas pyörisi maaliman tappiin ilman vierintä, ilmanvastus yms häviöitä kun se on kerran saatu pyörimään sitä 130 kmh. Vai mitä?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2008, 14:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Antti- Näytä viesti
Kyllähän sitä liike-energiaa siihen rattaaseen varastoituu kun sen pyörimisnopeutta kasvatetaan (siis kiihdytetään), mutta tuota teoriaa en niele että maasturissa tarvittaisiin enemmän tehoa renkaan pyörittämiseen pelkästään sen renkaan massan takia. Kun onhan se niin että se ratas pyörisi maaliman tappiin ilman vierintä, ilmanvastus yms häviöitä kun se on kerran saatu pyörimään sitä 130 kmh. Vai mitä?
Näin on, mutta tehodynamometrihän mittaustapa perustuu juuri massaa vasten kiihdyttämiseen.

Ja kun tavoite on saavutettu, annetaan auton rullata vapaalla pysähdyksiin, tällöin mitataan juurikin mm. tuo renkaisiin varastoitunut energian määrä, josta muodostuu sitten valtaosa tehohäviöstä. Loppuosa tulee sitten voimansiirron vastuksista ja renkaiden/rullien välisestä kitkasta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.10.2008, 14:51
-Antti- -Antti- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 42
Perusasetus

Kyllähän minä sen tiedän että näin se mittaus tapahtuu. Mutta tuo sinun selvitys niistä rattaitten pyörimisistä oli vähintäänkin harhaan johtava. Eli henkilökohtasesti olen sitä mieltä että ois syytä kertoa asiat niin ku ne on. Ja toiseksi energiaa ei mitata kilovateissa.

Viimeksi muokannut -Antti- : 13.10.2008 14:57 Perustelu: jurnutuksen aihetta ilmeni lisää
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:12 (GMT +2).