![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kuusykköseen taitaa kärjetkin jo maksaa maltaita...veikkaan, että vanhat kannattaa kunnostaa;-)
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta joo mistähän näitä suuttimen kärkiä kannattais ruveta kyselemään? Tojo varmaan kalliimpi kuin tarvisliikkeet jos niistä saapi? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mielestäni jos suutin kärjet ottaa merkkiliikkeestä voi ainakin luottaa paremmin laatuun. Viimeksi muokannut revu : 10.07.2008 12:37 Perustelu: lisää tekstiä |
#4
|
||||
|
||||
![]()
toyotalla oli nippondenson kärjet 75€ kpl ja vaihtotyö 500€
paikallisessa tarvikepuljussa nippondenson kärjet 23€kpl ja paikallinen "kyläseppä" otti 20€ kärkien vaihdosta ja mittamisesta irtorunkoihin. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Suuttimien Huoltoväli
Nyrkkisääntönä:
- tarkastus 100.000km välein (ja samalla säätö) - uusinta n. 300-500.000km - hinta on AINA neuvottelukysymys. Ja merkkikorjaamot huollattavat (99,99995% ei AMMATTITAITOA/laitteita) dieselkorjaamoilla suuttimet, jotenka kannattaa mennä niille suoraan!!! - tarvikeliikeistä SAA suuttimia, mutta yleensä kalliimmat kuin verstaalla, ja saamatta jää tiivisteet ![]() ![]() ![]() Uusinta riippuu puhtaasti polttonesteen (ja suodattimen) puhtaudesta. Ryssän ex-naftalla (mitälie olikin) suuttimet kesti max. 50.000km. Toisaalta, tiedän tapauksen, jotta oli ajettu yli 500.000km suuttimilla (taxi / etukammiokone) ja suutin oli niin kulunut kammion puolelta, jotta käki tippui koneeseen!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suuttimesta uusitaan AINA kärkiosa ja samalla PITÄÄ hioa rungon ja suuttimen väliin tuleva "tiivisterengas". Jos ko. rengas on kulunut kololle suuttimen hakattua kantaansa siihen, tulee sekin uusia samalla, jottei suutin avaudu liikaa ja sumu hajoa pisaroiksi (kone kalkattaa). samalla säädetään avautumispaineet max.3bar haarukkaan, jotta tyhjäkäynnistä tulee tasainen ja ruiskutus saadaan alkamaan SÄÄDETYLLE hetkelle (eli liian pieni paine aikaistaa ruiskutusta, liian korkea myöhäistää). Ja sitten homman tärkein juttu!!! Kun suuttimet korjaa oikein, tulee rungot oikealle momentille, jottei uusi kärki väänny(välys 1/1000mm!!!), eikä runko tyssäänny. Taikka suutin vuotaa rungostaan polttonesteet pihalle + SAA oikeat tiivisteet mukaansa asennusta varten (sekä oikean momentin, sekin ERITTÄIN TÄRKEÄ saman "ongelman" takia, sekä jäähdytyksen toimimaan kärjelle kunnollisten tiivisteiden ansiosta) ![]() ![]() ![]() Jotenka EN IKIMAAILMASSA AJATTELISI TEE-SE-ITSE / SÄÄSTIN-PALJON-RAHAA juttuna, koska suutin kun leikkaa kiinni, menee mäntä halki/leikkaa kiinni + ruiskutuspumppu halkaisee nokkalevyn/nestepään/nokka-akselin+rungon. Korjauskustannukset hinnaltaan sos.tur.tunnus... Ja tämän "selostuksen" jälkeen alkaa vuodatukset: - ite tein ja hyvin toimii... (kumma kyllä, pajalle ne kuitenkin loppujen lopuksi tulee, ennemmin ja myöhemminkin...)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No nyt paukkasi infoa oikein kunnolla!
Onko PK-seudulla hyviä ja hommansa osaavia yrityksiä jotka tekee suuttimien huoltoja? Tammer-Diesel ja Alppilan Autohuolto tulee itselle ensimmäiseksi mieleen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyotan suuttimien asennuksesta? | KarvaTurpa | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 13.02.2013 21:33 |
ARB:n kompressorin huolto? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.03.2007 14:59 | |
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä | Kentsu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.09.2006 19:55 |
Warnin huolto? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.06.2005 02:05 |
Ilmastointi huolto? | HEKULIINI | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 29.07.2004 00:16 |