Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.07.2008, 08:21
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Kuusykköseen taitaa kärjetkin jo maksaa maltaita...veikkaan, että vanhat kannattaa kunnostaa;-)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.07.2008, 08:41
knucklebone:n Avatar
knucklebone knucklebone ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.07
Sijainti: Hellsinki
Viestit: 475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa Näytä viesti
Kuusykköseen taitaa kärjetkin jo maksaa maltaita...veikkaan, että vanhat kannattaa kunnostaa;-)
Hiihoo siis joo pelkkiä KÄRKIÄ tarkoitin! Helvetti kun ei pysy itsekään kärryillä mitä tänne kirjoittelee!
Mutta joo mistähän näitä suuttimen kärkiä kannattais ruveta kyselemään? Tojo varmaan kalliimpi kuin tarvisliikkeet jos niistä saapi?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.07.2008, 12:36
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja knucklebone Näytä viesti
Hiihoo siis joo pelkkiä KÄRKIÄ tarkoitin! Helvetti kun ei pysy itsekään kärryillä mitä tänne kirjoittelee!
Mutta joo mistähän näitä suuttimen kärkiä kannattais ruveta kyselemään? Tojo varmaan kalliimpi kuin tarvisliikkeet jos niistä saapi?
merkkiliike ei välttämättä ole sen kalliimpi kuin esim motonet. esim.soittelin kuopion varaosa liikkeet läpi ja kyselin uutta laturia läjään niin halvin löytyi toyotalta.
mielestäni jos suutin kärjet ottaa merkkiliikkeestä voi ainakin luottaa paremmin laatuun.

Viimeksi muokannut revu : 10.07.2008 12:37 Perustelu: lisää tekstiä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.07.2008, 13:22
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

toyotalla oli nippondenson kärjet 75€ kpl ja vaihtotyö 500€
paikallisessa tarvikepuljussa nippondenson kärjet 23€kpl ja paikallinen "kyläseppä" otti 20€ kärkien vaihdosta ja mittamisesta irtorunkoihin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.07.2008, 01:09
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Lightbulb

Suuttimien Huoltoväli


Nyrkkisääntönä:
- tarkastus 100.000km välein (ja samalla säätö)
- uusinta n. 300-500.000km
- hinta on AINA neuvottelukysymys. Ja merkkikorjaamot huollattavat (99,99995% ei AMMATTITAITOA/laitteita) dieselkorjaamoilla suuttimet, jotenka kannattaa mennä niille suoraan!!!
- tarvikeliikeistä SAA suuttimia, mutta yleensä kalliimmat kuin verstaalla, ja saamatta jää tiivisteet!

Uusinta riippuu puhtaasti polttonesteen (ja suodattimen) puhtaudesta. Ryssän ex-naftalla (mitälie olikin) suuttimet kesti max. 50.000km.
Toisaalta, tiedän tapauksen, jotta oli ajettu yli 500.000km suuttimilla (taxi / etukammiokone) ja suutin oli niin kulunut kammion puolelta, jotta käki tippui koneeseen!!!!

Suuttimesta uusitaan AINA kärkiosa ja samalla PITÄÄ hioa rungon ja suuttimen väliin tuleva "tiivisterengas". Jos ko. rengas on kulunut kololle suuttimen hakattua kantaansa siihen, tulee sekin uusia samalla, jottei suutin avaudu liikaa ja sumu hajoa pisaroiksi (kone kalkattaa). samalla säädetään avautumispaineet max.3bar haarukkaan, jotta tyhjäkäynnistä tulee tasainen ja ruiskutus saadaan alkamaan SÄÄDETYLLE hetkelle (eli liian pieni paine aikaistaa ruiskutusta, liian korkea myöhäistää).

Ja sitten homman tärkein juttu!!! Kun suuttimet korjaa oikein, tulee rungot oikealle momentille, jottei uusi kärki väänny(välys 1/1000mm!!!), eikä runko tyssäänny. Taikka suutin vuotaa rungostaan polttonesteet pihalle + SAA oikeat tiivisteet mukaansa asennusta varten (sekä oikean momentin, sekin ERITTÄIN TÄRKEÄ saman "ongelman" takia, sekä jäähdytyksen toimimaan kärjelle kunnollisten tiivisteiden ansiosta)

Jotenka EN IKIMAAILMASSA AJATTELISI TEE-SE-ITSE / SÄÄSTIN-PALJON-RAHAA juttuna, koska suutin kun leikkaa kiinni, menee mäntä halki/leikkaa kiinni + ruiskutuspumppu halkaisee nokkalevyn/nestepään/nokka-akselin+rungon. Korjauskustannukset hinnaltaan sos.tur.tunnus...

Ja tämän "selostuksen" jälkeen alkaa vuodatukset: - ite tein ja hyvin toimii... (kumma kyllä, pajalle ne kuitenkin loppujen lopuksi tulee, ennemmin ja myöhemminkin...)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.07.2008, 04:18
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
välys 1/1000mm!!!
Kyllä on pieni väli
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.07.2008, 08:09
knucklebone:n Avatar
knucklebone knucklebone ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.07
Sijainti: Hellsinki
Viestit: 475
Perusasetus

No nyt paukkasi infoa oikein kunnolla!
Onko PK-seudulla hyviä ja hommansa osaavia yrityksiä jotka tekee suuttimien huoltoja?
Tammer-Diesel ja Alppilan Autohuolto tulee itselle ensimmäiseksi mieleen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyotan suuttimien asennuksesta? KarvaTurpa Tekniikka & Jutustelu 21 13.02.2013 21:33
ARB:n kompressorin huolto? Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2007 14:59
O:LJ:n suuttimien paluuputkihässäkkä Kentsu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.09.2006 19:55
Warnin huolto? tmx50 Tekniikka & Jutustelu 4 28.06.2005 02:05
Ilmastointi huolto? HEKULIINI Tekniikka & Jutustelu 18 29.07.2004 00:16


Sivu luotu: 08:18 (GMT +2).