Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.07.2008, 22:20
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Tässä täysvero jutussa se ongelman ydin käsittääkseni juuri olikin. Ainakin 80-luvulla maastoautot oli verovapaita. En nyt muista missävaiheessa maastoautoon sitten tuli taas vero, mutta esim. tämä minun vm-81 oleva Patrolli on verovapaa maastoauto ollut alunperin. Tuolla 80-luvulla maastoautoon myönnettiin verovapaus siksi että pelättiin sotaa, ja niinpä nämä verovapaat maastoautot oli mahdollisuus kriisitilanteessa valtion takavarikoida itselleen... Eli näinollen vanhat maasturit eivät siis ole täysverotettuja autoja, vaan verovapaita maastoautoja. Nämä oli just niitä lähtökohtia joita katsastusmies minulle selvitti kertoessaan että autoni ei täyttäisi pakettiautolle säädettyjä pykäliä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.07.2008, 09:41
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Markku_66 Näytä viesti
Tässä täysvero jutussa se ongelman ydin käsittääkseni juuri olikin. Ainakin 80-luvulla maastoautot oli verovapaita. En nyt muista missävaiheessa maastoautoon sitten tuli taas vero, mutta esim. tämä minun vm-81 oleva Patrolli on verovapaa maastoauto ollut alunperin. Tuolla 80-luvulla maastoautoon myönnettiin verovapaus siksi että pelättiin sotaa, ja niinpä nämä verovapaat maastoautot oli mahdollisuus kriisitilanteessa valtion takavarikoida itselleen... Eli näinollen vanhat maasturit eivät siis ole täysverotettuja autoja, vaan verovapaita maastoautoja. Nämä oli just niitä lähtökohtia joita katsastusmies minulle selvitti kertoessaan että autoni ei täyttäisi pakettiautolle säädettyjä pykäliä.
Aivan oikein! Eli jos auto on verovapaa maastohenkilöauto on sen täytettävä verovapaan (tai alennetun veron) pakettiauton vaatimukset muutettaessa se pakuksi. Toisin sanoen umpiautosta täytyy löytyä 3 kuitusen kuutiota tai lavasta riittävästi mittaa tai neliöitä (nyky lainsäädännön mukaan). Maastohenkilöautot meni täydelle verolle muistaakseni 93 minkä jälkeen rekatun maasturin voi muuttaa pakuksi vain takapenkit poistamalla. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.07.2008, 11:42
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Mut entäs vanhemmat maasturit, jotka ei oo alunperinkään täyttäneet mitään mittoja, mutta ovatpahan vaan 3+3 maasturipakuja? Tartteeko niiden nykyiselläänkään täyttää mitään vaatimuksia, esim. korimuutoksia tehtäessä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.07.2008, 13:43
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Joo, tässä on just se juttu, jonkatakia mulla meinas palaa hermot katsastuskonttorilla. Eli tää juttu menee niin niinkun aiemmin tuolla kerroin:" Jos auto on muutoskatsastettu ennen kevättä -93, sitä ei nämä lavan kokojutut niin koskekkaan." Eli kun minun auto oli muutettu -92 syksyllä, se on laillinen laite. Tämä taistelu oli siks lähinnä huvittavaa, että autoni oli siis katsastettu jo 16-vuotta pakuna, ja nyt sit ruvettiin epäileen sen laillisuutta. Mutta konttorin ukko sano että näihin takavuosina tapahtuneisiin virheisiin on määräys puuttua nyt. VITTU!!! Joku hurruuttaa autollaan konttorille vuosikatsastus mielessään, siellä todetaankin että "hähää, sun autos on laiton, ja siitä lähtee kilvet. Ukko Kälviän katsastuskonttorilla on tehnyt virheen vuonna -94, ja se virhe on nyt korjattava." Mut niin huvittavalta ja uskomattomalta kun se kuulostaakin, täällä suomessa meillä tällänen on mahdollista. Joten jos pätkämaasturinne on muutoskatsastettu pakettiautoks kevään -93 jälkeen, kannattaa katsastuskonttorilla vaan yrittää jutella katsastusmiehelle niitänäitä vaikka säätiloista, ettei se huomaa sitä joskus tehtyä virhettä. Se kevät -93 oli tarkemmin muistaakseni toukokuu -93. Ja kun lavan mitoista puhutaan, tarkoitetaan myös umpipakettiauton tavaratilan lattian kokoa. Ei siis pelkästään pick upiks muutettujen lavan kokoa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.07.2008, 13:44
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Minunmielestä tuo verojuttu tuli maastureihin vasta -96. Saattaa olla että olen väärässä, mutta näin kuitenkin muistelen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.07.2008, 14:33
Rambleristi Rambleristi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.09.07
Sijainti: Mynämäki, Finland.
Viestit: 164
Perusasetus

Pakettiautot jotka on rekisteröity ennen 5/93 ovat 0 verollisia ja sen jälkeen 35% verokannalla. Koska vanhemmassa maastohenkilöautossa ja ennen em. päivää rekatussa pakussa on sama 0 verokanta ei ole tavaratilan koolla merkitystä. Tuon päivän jälkeen verokannat ovat erilaiset minkä takia tavaratilan koolla on muutostettaessa merkitystä.

Tuliko tarpeeksi epäselvästi???
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.07.2008, 16:09
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Cool

Avona mennään


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Mut entäs vanhemmat maasturit, jotka ei oo alunperinkään täyttäneet mitään mittoja, mutta ovatpahan vaan 3+3 maasturipakuja? Tartteeko niiden nykyiselläänkään täyttää mitään vaatimuksia, esim. korimuutoksia tehtäessä?
Sen verran on kokemusta että noita korimuutoksia ym. asioita en nyt niin kovin paljoa tiedä mutta muilta osin toivoisin että tilanne pysyy entisellään ja mitään vaatimuksia ei tartte täyttää edelleenkään ja jos nyt vaikka meitsi sattuu lentämään vauhdissa tuon mustan kyydistä niin onpahan evoluutio rodunjalostuksen nimissä hoitanut yhden epäkelvon yksilön pois pyörimästä. Ei kai moottoripyöräkään milloinkaan kovin turvallinen ole.

-Liikkuva A-terassi ilman valomerkkiä ja anniskelurajaa-

noihin juttuihin liittyy käsittääkseni myös melko suuri vastuu itsestään ja lähimmäisistään sekä varovaisuus liikenteessä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.07.2008, 16:35
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Tämäpä poiki kunnon keskustelun,mutta hyvä niin
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.07.2008, 20:08
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Cool

tehdään vaikka pienistä pellin paloista jos siltä tuntuu


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elhapero Näytä viesti
Tämäpä poiki kunnon keskustelun,mutta hyvä niin
loppukaneetiksi voi vain enää todeta että mikäli tuon kanssa tulee lisäpenkkien osalta ongelmaa jatkossakin niin ostapa sitten vaikka minulta siihen kuusipaikkainen runko.

Viimeksi muokannut Urbancityboy : 03.07.2008 20:10 Perustelu: joku kirjain siellä oli väärin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2008, 16:56
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Off topic


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Urbancityboy Näytä viesti
Ei kai moottoripyöräkään milloinkaan kovin turvallinen ole.
Menee off topicin, off topicin, off topiciksi.

Näiden uusien rekisteriote muutosten myötä muitakin harrastajia kusetetaan, AKE:n toimesta.

Suurimmasta osasta vanhemmista moottoripyöristä on tullut yksi paikkaisia.
Uudempiin tulee sitten taas oikea paikka luku.

AKEn kanta on, että otteisiin ei tulla tekemään muutoksia, ja yksipaikkaisuus pysyy.
AKE toivoo poliisilta järjen käyttöä.

On tiedossa jo muutama tapaus jossa poliisi on laittanut matkustajan kävelemään, koska otteessa on vain se yksi paikka, vaikka pyörässä on jo tehtaalta asti ollut kahden istuttava satula ja takajalka tapit. JNE.
Ja näissä kävelytys tapauksissa on ollut kyseessä ihan 90-luvun pyöriä....

Näin sitä suomen lakia tulkitaan ja ollaan mielivaltaisia.
Järjen käyttö on tosiaan sallittua.

---------------
Toinen off.

P-A asiaan palaten, muutoksissa on hyvä huomioida auton paino.
Nyky laki vaati paketti autolle "nimellis"kantavuuden.

Mulla oli vähän ongelmia, kun jenkki vani -84, tuotu suomeen -89.
Otteessa 2+3. Bensa, ym.

Laitoimme dieselin keulaan, ja muutos katsastuksessa mies totesi että paketti auton nimellis kantavuus ei täyty.
Ja samaan syssyyn, että maahantuonti katsastuksessakin on tehty virhe, että silloinkaan se ei täyttynyt.

Vaihto ehtoja:
-Henkilö auto, isovero (ja ehkä jopa takautuvasti??!!)
-Istuma paikkoja pois.

Tässäkin tapauksessa katsuri laskeskeli että jos autosta tehdään, yksi paikkainen, niin ok.
2 paikkaisena painot menee edelleen, joten täytyisi jostain päin auto tiputtaa painoa pois.

Siinnä vaiheessa itsellä vähän alkoi kiehumaan, sisäisesti.
Menee koko auton käyttö tarkoitus vituiks, jos ei ole lisä penkkejä, tai jos penkkiluvun säilyttää, niin se iso vero.

No lopulta vastaus löytyi vanhasta laki kirjasta. Vuonna -84 ei vaadittu "nimellis"kantavuuksia. Tosin minun mielestä olisi pitänyt tulkita vuoden -89 lakia, koska silloin tuotu ja hyväksytty suomeen. Mutta taitaa samalaki olla silloinkin voimassa.

Näin ollen minulla on laillinen 2+3 paku, jossa ei ole juurikaan kantavuutta.

-----------

Joka asiassa kannattaa huomioida kaikki mahdollinen, vuosista ja laki muutoksista.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.06.2013, 09:49
oltzi:n Avatar
oltzi oltzi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.09.05
Sijainti: merijärvi, Finland.
Viestit: 153
Perusasetus

Kuinkas ootte toteuttanu nuo etuturvavyöt avomallissa ja onko ne pakolliset? alkuperäisethän jää korin yläosaan kiinni eikä niille oiken kiinnitys paikkaa näkynytkään muualla korissa. lantiovyöthän ois toki helppo vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.06.2013, 10:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Turvakaareen...

Tai lantiovyöt on ehkä helpoin
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.06.2013, 21:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oltzi Näytä viesti
Kuinkas ootte toteuttanu nuo etuturvavyöt avomallissa ja onko ne pakolliset?
Pakuissa vyöt pakolliset vasta 1.1.1984 ja uudemmissa. Mut turvakaaren ja vyöt siihen laittasin ite jos BJ olis.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
miten rakentaa Tekniikka & Jutustelu 8 20.10.2005 19:04
miten välitykset??? patikka Tekniikka & Jutustelu 1 04.09.2005 08:18
miten tää toimii toppa Chit-Chat 6 05.04.2005 23:05
miten noi menee... las-c Chit-Chat 24 12.01.2005 18:03
Miten SJ:hin lisävaihdelaatikko 4WD Tekniikka & Jutustelu 12 14.09.2004 12:02


Sivu luotu: 23:08 (GMT +2).