Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #17  
Vanha 09.11.2007, 09:20
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kahden ahtimen periaate voi palvella kahta eri tarkoitusperää:

1. mahdollisimman tasainen vääntökäyrä, pienellä ahtimella paineet matalalille kierroksille ja isolla korkeille. Esim. BMW/Borg Warnerin hässäkkä on tällainen.

2. mahdollisimman suuret (usean barin) ahtopaineet, kun yhdellä ahtimella ei hyvällä hyötysuhteella saa helposti ylitettyä tiettyä painetta. Kahdella kompressorilla kertautuvat painesuhteet.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa parannetaan moottorin käytettävyyttä, toisessa päästään koeponnistamaan perusmoottoria.

Kuitenkin olisi hyvä että ilma kulkee ensin isomman kompressorin läpi ja sitten vasta pienemmälle. Iso on väljä, eikä haittaa ilman imemistä sen läpi, kuten toisin päin saattaa käydä. Ja kun isompi puristaa ilmaa kasaan, menee sama massavirta pienemmästä reijästä, jolloin ei haittaa että pienemmälle syötetään ilmaa isolla vehkeellä.

Netistä löytyy kyllä nykyään varsin paljon asiaa aiheesta. Pari vuotta sitten oli ihan eri tilanne.

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
turboa hj:hin Tekniikka & Jutustelu 6 17.02.2008 19:29
M: 2 turboa ja hukkaportti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.02.2008 22:55
Turboa G:hen pee Tekniikka & Jutustelu 3 25.06.2006 22:39
Turboa hiluxiin Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 5 08.05.2006 20:24


Sivu luotu: 17:59 (GMT +2).