|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Peräkärryn kierrejousetOlis vanha peräkärryn raato pihassa oon ajatellut laittaa siihen kierrejouset. Slovenian vuoristossa joka Nivan perässä oli sellainen ja tuntuivat olevan toimivan oloisia. Samalla voisi harjoitella jos joskus Berttaankin laittas.. Onko kellään kokemuksia, hyviä vinkkejä tai jotain ? Parempi pitkä ku pätkä.
|
#2
|
||||
|
||||
Mie laitoin vanhojen ja väsähtäneiden jousien tilalle lyhennetyt nivan takajouset.
Riittää pienen kärryn jousiksi hyvin. [ AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana |
#3
|
|||
|
|||
Selvennystä. Eli olisi tarkoitus ottaa lehtijouset kokonaan pois että sais liikettä. BJ:n etunavat on jo valmiina että pärjää yhdellä vararenkaalla. Lähinnä mietin jäykän perän nivelöintiä. Voiko hitsata "tukivarren" suoraan peräakseliin ja laittaa "tukivarren" yläpäähän jonkunlainen joustava tappi/kumiviritys, mistä löytäis ? Olen nähnyt jotain tämän näköistä kun on tehty kierrejousia lehtijousten tilalle.
Parempi pitkä ku pätkä. |
#4
|
|||
|
|||
Miten olisi sopivan paksuseinäinen putki niiden napojen väliin ja siihen 4mm levystä korvakkeet, joista LJ:n tai vastaavan vieterivekottimen jakarit ja panhardi? Vieterit sitten lautaselleen siihen akseliputken päälle soppeliin kohtaan ja iskarit jostakin välistä. Tekisit siis ikään kuin läjän taka-akselin kevyemmän version, ilman vetareita, jarruosia ja banjoa.
Jos hitsaat tukivarret suoraan akseliin, rajoittaa ne akselin keinumista lähes olemattomiin - jos ymmärsin oikein, eli jos suunnittelet jotakin U:n mallista systeemiä, jossa ne hitsatut tukivarret on U:n "sivut" ja akseliputki on U:n "pohja". Pitäisi ainakin olla melko letkeä se napojen välinen "putki", että sallii kiertymisen. U:n mallista akselirakennetta käytetään esim. etuvetovolkkareissa, mutta niissä navat on niiden varsien päässä ja varret yhdistävä osa on laakeroitu kumipuslilla koriin akselilinjan etupuolelta. Omassa vieterikärryssä on L:n malliset tukivarret, joissa kiinnitys runkoon on kahdella puslalla rungon poikittaispalkkiin. L:n toisessa haarassa akselitapin takaa on sitten iskari ylöspäin ja akselitapin kohdalla vieteri pystyssä. Varret on evakuoitu etuveto-nissanista takaa, eli ei ole kaksiset kantavuudeltaan ja kestoltaan, mutta riittää hyvin 750kg jarrruttomaan. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#5
|
|||
|
|||
Nyt kuulostaa siltä, että JiiPee on vähän miettinytkin asiaa. Joo hyvä. En vain ymmärrä jakarit ? eli onko ne tukivarret ? Entäs panhardi, onko se se poikittainen "vino" tanko.
Vieterit ja iskarit suoraa akseliputkeen toisi varmaan liikkuvan rakenteen. Olisiko kellään kuvaa tälläisestä virityksestä. Täytyy ettiä projektien esittely sivuilta kuvia läjän takaakseleista. Entäs toi JiiPeen omakärry kierrejousilla. Onko yksi pusla per tukivarsi vai kaksi per tukivarsi. Parempi pitkä ku pätkä. |
#6
|
||||
|
||||
JiiPeen selostuksen mukaan kaksi, se L:n toinen sivu on kärryyn nähden poikittain ja kahdella rinnakkaisella puslalla. L:n toinen sakara manee siitä taaksepäin, ja sen kyljessä on sitten napa.
______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#7
|
|||
|
|||
Joo, kaksi puslaa per tukivarsi kiinnittää tukivarren runkoon siinä minun kärryssä.
Lainaan vähän Nalle-sedän ja SoSo:n kuvia, jossa näkyy, miten ne "jakarit" (oikeammin kiintoavaimen näköinenhän se on) kytkee akselin runkoon: Nallella jakari on alakautta ja SoSo:lla yläkautta akseliputkessa. Akselin puoleisessa kaarevassa päässä on kaksi puslaa, joiden läpi se on pulteilla kiinni akselin korvakkeissa (korvake kahta puolen sen jakarin). Se on akselin puoleisesta päästä kahdella pultilla kiinni, jotta akselin kiertyminen estyisi. Rungon puoleisessa päässä on jakarin kiertymisen ja ylös-alas-liikkeen salliva pusla ja se pää on lukittu paikalleen isolla mutterilla (jakarin päässä on kierre). Panhardi on poikittainen tukitanko, joka pitää akselin sivusuunnassa kutakuinkin paikallaan. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#8
|
|||
|
|||
No jo rupes selkeneen. Kiitoksia.
Nyt etsiskeleen sopivaa jakarin (tukivarren) yläpäätä. Alapään saa rakennettua BJ:n lehtijousien puslista. Onko hyvää ideaa yläpääksi ? Hitsattava materiaali pitäs olla eli ei patarautaa. Pitäs mahdollistaa jakarin ylös-alas liikkeestä johtuvan kiertoliikkeen ja väännöt mitä jäykkäakseli aiheuttaa maastossa. LJ: n jakarit olisi hyvät, mutta taitaa budjetti karata niillä. Mulla oli muuten BJ:n vanhat etujouset säästetty peräkärry projektiin, mutta huomasin eilen, että toisiksi ylin norra oli poikki eli se siitä. Nyt kierrejouset on MUST: Parempi pitkä ku pätkä. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jos peräkärryn rakentaisi | Masu | Chit-Chat | 6 | 23.03.2007 22:02 |
Peräkärryn talvirengastus | hector | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 14.11.2006 23:46 |
Peräkärryn/trailerin takavalot? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 10.03.2006 13:40 |
OT:Peräkärryn rengaskoko ? | Jyri | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.07.2005 21:44 |
OT: peräkärryn vääntösauvajousituksesta | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.05.2005 18:42 |