![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tuplajouset on kantavuuden lisäämiseksi. Tuollainen lyhyt, kapea ja korkea on muutenkin niin kiikkerä, että jäykemmät jouset auttaa kuorman kanssa. Kuorman laittaminen vain entisestään nostaa painopistettä, joten jäykemmät vieterit on paikallaan ettei keikahda kyljelleen niin herkästi kaarteessa.
Taitaa olla vanhemmissa mogeissa ainakin takana (ja aurahommiin yms. ehkä myös edessä) sisäkkäiset tuplajouset melkein kaikissa. Offikäyttöön muutettaessa ne sisemmät apujouset kannattaa kyllä poistaa, niin saa vähän lisää sisäänjoustoa. Vanhempien moggien perushydrauliikan pumppu on ollut kiilahihnakäyttöinen ja aika pienituottoinen. Sillä on saatu hoidettua auran nosto ja kääntö sekä kippi (usein, ellei peräti yleensä kolmikaatokippi). Suurempitehoinen pumppu on laitettu vaihdelaatikkoon kiinni, nopean PTO:n päähän. Vinssi on ollut yleensä PTO-käyttöinen, eli kardaanilla suoraan laatikon kuskin puolen sivulta hitaasta PTO:sta (540 kierr/min, maatalouskoneille) yleensä eteen, joskus taakse. Uudemmissa on nopeaakin PTO-yksikköä ja sen jatkona on yleensä suurteho-hydraulipumppu. Pienempien koneiden kanssa paineilmakompressori on ollut kiilahihnakäyttöinen, mutta ainakin 6-pyttyisessä dieselissä on jo moottorilla sen verran mittaa, että ruiskutuspumpun takana on nokka-akselin käyttämä mäntäkompressori moottorin lohkon kupeella. Keppikoneitahan nämä on, joten nokka on lohkossa. 404:t oli pääosin bensakoneella (yksi harvinainen poikkeus 404:n diesel-malli on) ja kaikki muut dieseleitä. Näin siis tehtaalta lähtiessään. Noita on ollut tehdasasenteisilta varusteiltaan yhtä monta erilaista kuin on tilaajilla ollut toiveita. Eri kokoinen akkukin laitettiin tehtaalla sen mukaan, halusiko tilaaja kylmien olosuhteiden lisävarusteet vai ei. Olihan niissä (lähes kaikissa) tietysti runko, akselit, voimansiirto, moottori ja hytti, mutta niin paljon kaikki muu on ollut erilaista, että käsitettä "vakio-moggi" ei ole. "Lähes kaikissa" tarkoittaa sitä, että osassa ei ollut taka-akselia ja rungostakin oli vain etupää laatikkoon asti (traction head). Jatkojalostaja rakensi sitten yleensä vedottoman peräpään tarpeen mukaan, eli nämä jäi yleensä aina etuvetoisiksi. Jos joku siis sanoo, että hänellä on etuvetoinen Unimog, niin ei kannata heti nauraa kaveria pihalle. Tässä yksi, melko harvinainen traction head, kuva uudemmasta mallista: http://www.pirate4x4.com/forum/attac...1&d=1140468640 Joissakin malleissa ei ollut kääntyviä etupyöriä eikä jousiakaan, vaan kiertonivelöity runko-ohjaus (Wernerin rakentamat Uniknick'it, http://uniknick.de/Baustelle2005/Baustelle_Knick.html). Uniknick tehtiin Wernerin tehtaalla Unimogin osista puiden runkojuontoon. Knickit on hyvin harvinaisia. Tehtaalla on rekisteri tallessa taaksepäin ainakin jonnekin 60-luvulle asti, missä jokaisesta toimitetusta ajoneuvosta on tekniikkakortti. Kortista löytyy tieto moottorin, vaihteiston ja akselien sarjanumeroista sekä kaikista valinnaisvarusteista, mitä tilauksen mukaan asennettiin. Saksalaisella järjestelmällisyydellä ylläpidetty dokumentaatio. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on Edited by - JiiPee on 19/09/2007 20:59:18 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pajero tietoutta kaivataan..! | Tebster | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.01.2007 20:42 |
BF-Goodrich 325/60-15 MT-Kuvia lisätty! | makkus | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 02.04.2006 22:21 |
M: BJ:n osia (lisätty kuvia 20.1.) | tare | O/M/V Muut | 19 | 22.02.2006 22:32 |
Diesel tietoutta kaivataan | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 58 | 10.10.2005 09:57 |
M: 2 kpl PÖNTTÖ UAZ 25.7 lisätty kuvia | Calmari | O/M/V Muut | 2 | 25.07.2005 16:18 |