![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Se ahtopaineen ohjauskytkin ei ole mikään turha juttu, maantieajossa on ihan turha pitää ahtopaineita kovin korkealla, rasittaa turhaan moottoria ja tekee aivan järjettömästi lämpöä koneeseen. Kytkentä voisi olla niin että kytkin pois päältä ahdot normaalit, eli hukkaportin kelloa ei sormeilla, kytkin päällä asennossa ahdot voisi nousta vaikka kiloon tai tietenkin ahtimesta ja muusta viritysasteesta riippuen vaikka ylemmäskin.
Kytkentä voidaan toteuttaa esimerkiksi näin: Turbolta lähtevästä paineputkesta haaroitetaan pieni ohjauspaineletku, tähän letkuun laitetaan kuristin, esimerkiksi paineilmajärjestelmässä käyttettävä säädettävä neulaventtiili (virtausventtiili), tämän venttiilin jälkeen T-haara josta toinen putki vedetään suoraan hukkaportin kellolle, ja toiseen haaraan liitetään samanlainen virtausventtiili ja sen jälkeen paineilma vipuventtiili tai sähköisesti ohjattu magneettiventtiili. Järjestelmä toimii niin että piku ahdoilla venttiili on kiinni, se ahtoputkesta tulevassa letkussa oleva virtausventtiili säädetään niin että sieltä hiukan tulee ilmaa eli ruuvi on melko kiinni. (tämän ruuvin säätö vaikuttaa hukkaportin toiminta nopeuteen, eli jos ruuvi on melko kiinni niin ahdin antaa aluksi hetken korkeampaa ahtopainetta ja sitten pudottaa paineen muutaman sekunnin kuluttua normaalitasolle, jos ruuvi on enemmän auki niin hukkaportti reagoi nopeammin.) Korkeamman ahtopaineen asennossa avataan vipu/magneettiventtiili ja säädetään toisella kuristusventtiilillä niin että ahtopaine nousee halutuksi. (tämä toinen asento toimii niin että venttiilin ollessa auki, osa ensimmäisen kuristimen läpi tulevasta ilmasta pihistewtään toisen kuristimen kautta ulos jollin hukkaporttia "huijataan" eli hukaportti antaa nostaa painetta ylemmäs) Tämä on kytkentä tunnetaan myös nimellä BLEEDER -kytkentä. Mulla on omassa mettäautossa vastaava juttu, jossa maksimiahtopaineelle on kolme eri asentoa, kolme asentoa on kätevä jos käyttää VNT-ahdinta mutta tavallisella turbolla edellä selostettu kaksiasentoinen on aivan riittävä. Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
On pojat taskulampussa tehoa!!! | p3ku | Chit-Chat | 7 | 01.04.2008 19:30 |
Tehoa ja voimaa | -Jyki- | Chit-Chat | 12 | 03.04.2006 15:51 |
XJ cherokeehen tehoa lisää.. | Jeepster | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 28.01.2006 12:48 |
Lisää tehoa laturiin | amc360 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.11.2005 08:52 |
Lisää tehoa RJ:hin?? | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 13.12.2004 18:09 |