|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Lisätehoa pajeron koneeseen?Eli tilanne on tämä, pienen pienen pajeroprojektin konetta pitäisi ruveta kohta rakentamaan uusiksi. Uusi turbo (tai hyvä käytetty )Sylinteriputkien vaihto, uudet männänrenkaat, kampiakselin ja kietokankien koneistus yms eli koneesta tulee uusi. tässä seuraa kysymys, kun kone on uutta vastaavassa kunnossa niin millainen turbo olisi paras ja kuinka paljon koneesta kestää ottaa vakio leegoilla ruutia ulos jotta pysyisi vielä luotettavasti nipussa? tavoitteellista olis saada enemmän vääntöä kuin tehoa ( vakioon nähden ) koska auto on paljolti kärrin vedossa raskaillakin kuormilla. kun tehoa lisätään esim toisenlaisella puhaltimella ja ahtopaineen nostolla sekä välijäähdyttimellä niin mikähän rupeaa ensimmäisenä pettämään? kansi? kytkin voidaan mahdollisesti korvata sintterillä jos se aiheuttaa vaivaa... onko joku särkenyt riittävän monta konetta tätä tehdessä? että olisko viisaampi unohtaa kokojuttu ja kasata se vakioksi kevyellä paineella. niin ja se tuli mieleen että projektia tuntemattomille tiedoksi että konehan on tuo 2.5ltd johon tulee kaveriksi tarpeeksi iso välijäähdytin syylärin eteen. >VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!<
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä. Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry[SIZE=2] http://www.etsama.com http://www.facebook.com/etsama http://www.facebook.com/etsamarc |
#2
|
|||
|
|||
moro,älä ota vittuiluna,mut raskaankärrin vetoon nuo lootavammaset pajerot ei ehkä oikeen sovi. henkilöauton vaihteisto ja alitehonen ja väännötön kone on vähän huono valinta....
Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
|||
|
|||
Eiks ne ollu vaan niissä ekoissa naperoissa ne galantin vaihelaatikot?
---------------------- no voi helvetti, ai ny tuli tommonenki ongelma... |
#4
|
||||
|
||||
tuota kannattaa kysyä joltain pajero spealistilta,et mistä ne erotti.
-Schillinger- |
#5
|
|||
|
|||
En oo spesialisti..
Mutta käsittääkseni se parempi aski on kookkaampi.. Ja jos olen ymmärtänyt oikein se vaihtui jossain 80 luvun lopussa.. -Kun ei mitään mistään tiedä...- |
#6
|
||||
|
||||
No Pajero spesialisti en ole minäkään mutta ekoissa pajeissa vuoteen about 86-88 asti oli ihan galantin aski jonka jälkeen tuli muuten sama laatikko mutta vahvemmilla laakereilla. 89-90 tuli sitten paksukeppinen "ns cantterin aski" joka on sitten vahvempi kuin vanhat. Vahvemman laatikon saa laitettua vanhempaan pajeroonkin mutta tarttee vaihtaa kardaanit ja sellainen välipala sinne laatikon ja koneen väliin ja pitiköhän jotain silmälaakeri modata......ei pysty muistaa.Mitsubishiclubifinlandin foorumilla lisää tietoa noista laatikkojutuista.
Kone kyllä kestää jos sitä vaan osaa käyttää toki kaikki hajoaa aikanaan ja tuostakin aiheesta samalta foorumilta lisää tietoa kaivamalla. Slow and Ridiculous Pajero 2.5TD Dip it low and learn to drive |
#7
|
|||
|
|||
Juu elikä näin olen minäkin käsittänyt, että helppo/nopea tapa erottaa nuo kaksi laatikkoa toisistaan on vaihdekepin paksuus... Jos on n. 2,5-3cm paksu keppi, niin on vahvempi laatikko... Ja tuo paksuus oli si ihan päästä muistinvaraisesti heitetty...
-Tein itse ja YRITIN säästää- |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
se raskaampi vetäminen tarkoittaa koni-kärriä ja traileria Badrolli kyydissä. kävi tuossa joskus mielessä sekin että jos vaihtais patrollin 3.3td koneen sinne naperon keulaan mutta kun se ei oikeen onnistu niin se tuli unohdettua ( olis vaan ylimääränen kone ) >VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!< |
#9
|
|||
|
|||
Sehän noissa visiin on aika heikko paikka, tuo kytkin (laatikon lisäks) mutta paljolti noiden kesto on kiinni käyttäjästä... Sellasta viritystä oon vähän ite miettiny, jos sais aikaiseksi laitettua vähän isomman vnt-tyyppisen turbon, sais vääntöä...(tosin säätö on haastava toteuttaa), ja vielä jos vaihtaa automaattilaatikon...
|
#10
|
|||
|
|||
mikä on vnt-tyyppinen turbo?
>VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!< |
#11
|
||||
|
||||
Muuttuva (juuttuva) pesäinen, myös siivistä puhutaan.
|
#12
|
|||
|
|||
no niinpä nii eli joo.
mutta kellään ei ilmeisesti ole mitään yksinkertaista / yksiselitteistä vastausta tuohon tehon lisäykseen... esim mikä olisi sopivin ahdin? >VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!< |
#13
|
|||
|
|||
Pakko munki olla vähän äänes pitkäst aikaa... En mäkään mikään pajero spesialisti oo, mut oon jokusen hetken noiden kans paininu... Eli sen vahvemman ns. canter laatikon tunnistaa siitä, että se keppi levenee sinne alaspäin mentäessä... Tosta raskaan kärrin vetämisestä viellä, ni ei se ole naperolle mikään ongelma - Vaihdelaatikko menee kyllä aivan varmasti rikki jos vetää vitosella raskasta kärryä, mutta nelosella kestää vetää kyllä... Nelosella on muistaakseni suorat välitykset, eli se ei niinkään sillon rasita laakereita...
Jos ei mee... ni haetaan vauhtia Tällähetkellä kulkineet: Nissan Patrol sd33 turbo Mitsu Pajero Suzuki sj416 automaatti |
#14
|
||||
|
||||
Huhujen mukkaan isommas askis "öljypohja"!?!?
E: kuullut vääriä huhuja, eli toisinpäin. Edited by - Samsonite on 04/07/2007 18:29:01 |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
http://personal.inet.fi/koti/nettijussi/laatikot.jpg Vasen= uudempi malli No sitten turbo asiaa. Vakiollaki voi ajella 1bar ahtoilla, jos cooleri asiat on kunnossa. Sitten jos haluaa vielä pontta lisää, niin helpointa on vaihtaa mitsun TC05-10A turbo, koska se käy suoraan ruuvaamalla paikoilleen, vain öljynpaineputki pitää olla erilainen. Sillä sitten voi nostaa ahtoja 1,5bar tuntumaan, jos niin haluaa. Ja jos vaihtaa tuon TC05 turbon, niin samalla kannattaa vaihtaa myös vapari koneen imusarja....on muuten ihan saatanan iso vaikutus. Ja mitsu clubilta voi katella ja kysellä lisää. |
#16
|
|||
|
|||
Nii joo ja juu... isommas askis ei ole irrotettavaa kytkinkoppaa, mut pienemmäs askis on...
Jos ei mee... ni haetaan vauhtia Tällähetkellä kulkineet: Nissan Patrol sd33 turbo Mitsu Pajero Suzuki sj416 automaatti |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
Eikös tuo TC05 löydy, jos en väärin muista 2,3 diesel Galantista ja -83 mallin Pajerosta?
|
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#20
|
|||
|
|||
Vaihdelaatikoista tuli vielä mieleen, että mites noi automaatit??
-Kun ei mitään mistään tiedä...- |
#21
|
||||
|
||||
rupee meneen jo vaikeaksi toi laatikoitten eroittaminen. vaihdekepin mukaan mulla on "vahvempi" aski mutta nettijussin kuvan mukaan mulla on "heikompi"aski. ja auto on vm90 joten siinä kai pitäis olla se "vahvempi".
--------------- SE ON VOI VOI ! --------------- |
#22
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
juu jäi mainitsematta että on ic malli.
--------------- SE ON VOI VOI ! --------------- |
#24
|
||||
|
||||
Laatikot erottaa sokea otsallaan jos viitsii käydä auton alta katsomassa. Pikkulaatikossa on peltinen öljypohja jossa keskellä tyhjennysroppu, sekä lisäksi laatikon ja kardaanitunnelin välissä on reilu rako molemmin puolin.
Isossa laatikossa ei ole peltistä öljypohjaa ja tyhjennysroppu on laatikon sivussa, sekä sovitus on paljon ahtaampi kardaanitunneliin nähden. Laatikon ja koneen välissä on noin sentin paksuinen teräksinen välilevy. |
#25
|
|||
|
|||
eli nähtävästi olisi siis hommattava tuollainen ehjä TC05-10A turbo ja siihen se vaparin imusarja, ja paineet tuonne 1.2 bar.
no seuraavana tulee mieleen se että kestääkö tuo kansi tämän käsittelyn? kestää tietysti mutta kuinka kauan? tuosta laatikko hommasta tuli mieleen se että jos ajaa vaikka pelkästään tyhjällä autolla työ matka ajoa 100km / päivä ja alla 33" x 12.5" pallukat niin jos käyttää paljon vitos vaihdetta niin soronoo sanoo laakerit! ei öljyn kierto ( voitelu ) toimi kunnolla kun on roiske voitelu niin kierrokset tippuu liikaa siis olettaen että vauhtia on tuo lain sallima 80km/h. iteltä paukautin yhden askin tällä tavoin. on varmaan epäselvää tekstiä mutta... >VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!< |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
TÄYSTUHO PAJERON KONEESEEN? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 25.08.2006 13:02 |
Kylmää koneeseen | -teemu | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 31.05.2006 10:57 |
XP koneeseen w2k??? | -MAKE- | Software | 8 | 01.01.2006 01:29 |
alavääntö LR TD5 koneeseen | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.10.2005 06:51 | |
O: Pajeron suutinputki 4D56 koneeseen | veejii | O/M/V Muut | 4 | 21.04.2005 10:26 |