Ahtopainemittarista näkisi, liittyykö savutukseen alhainen ahtopaine. Musta nokisavu tarkoittaa, että ainetta menee enemmän kuin mihin ilma riittää. Annostellaan siis jostakin syystä liikaa ainetta tai saadaan liian vähän ilmaa. Jos noissa on joku automaattinen kytkös (en tunne kys. konetta), eli syötön rajoittaminen kunnes ahtopaine on noussut, niin se kytkös ei ehkä nyt jotenkin toimi.
Jos mitään automatiikkaa syötön rajoittamiseen ei ole, vaikuttaa siltä, ettei kone saa ilmaa tarpeeksi. Onko väälijäähdytin (?) lytyssä, rikki, vuotaa, paineletkuissa vuotoja tms? Kuuluuko ikkuna auki kiihdyttäessä outoa kohinaa tai pöhinää konehuoneesta?
Jos EGR-venttiili ei mene kiihdyttäessä kiinni kuten pitäisi, saattaa painetta karata sen kautta pakopuolelle. Toisaalta se reitti on aika kuristettu, joten ei pitäisi kovin suuresti vaikuttaa. Näkeekö sen EGR:n toimintaa mitenkään konehuoneen puolelta? Omassani on sellainen alipeinekello, joka käyttää EGR-venttiiliä ja sen alipainekellon kara liikkuu näkyvästi. Kaasuvivusta käsin kierroksia nopeasti nostamalla näkee, että venttiili käy hetken kiinni-asennossa ja aukeaa sitten, kuten tasakaasulla lämpimllä koneella pitääkin normitoiminnan mukaan olla.
Ahtopainemittari auttaisi siinä, että silloin näkisi varmasti, minkälainen paine imusarjassa missäkin tilanteessa vaikuttaa.
EDIT: ai niin, unohtui sellainen, että onhan ahdin kunnossa, ei akselissa liikaa väljää ja pyörii kevyesti?
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Edited by - JiiPee on 11/06/2007 12:52:29
|